BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

Wednesday, August 16, 2006

akidahku....


Apa yang dihadapi oleh manusia dan apa yang dilaksanakan olehnya dalam kehidupan di dunia ini adalah yang lahir dari kenyataan akidah atau kepercayaannya.

Jikalau akidah yang terpateri dalam jiwanya itu baik dan benar, maka baik dan benarlah pula jalan yang ditempuhnya dan akan mudah pekerjaan yang dilakukannya.Tetapi jikalau akidah itu rosak maka jalan yang diharunginya pun binasa, sesat dan menyeleweng dari kebenaran hakiki.

Penetapan akidah Islamiah ini di dalam jiwa manusia itulah yang dapat mendidik kehidupan seseorang dan yang meninggikan nilainya.Dengan demikian akan terciptalah kesenangan, kegembiraan, ketenangan dan kenikmatan individu bahkan masyarakat.Firman Allah yang bermaksud,”
Barang siapa yang beramal soleh baik lelaki atau perempuan dan ia beriman, maka pastilah Kami(Allah) akan memberikan kehidupan padanya dengan kehidupan yang bahagia.”
(An-Nahl:97)

Oleh itu kita sebagai muslim mukmin amilin perlulah menjaga kondisi keimanan kepada Allah dengan mengislah diri dalam rangka membendung kerosakan akidah yang kian menular dalam masyarakat hari ini.

Janganlah kita terlalu yakin akidah yang kita pegang ini akan kekal selama-lamanya jika kita pun bersikap sambil lewa...kita perlu sedar...

0 comments: