BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

Tuesday, April 17, 2007

sakinah imaniyah


He alwayz Watching us
Ya Rabb peliharalah imanku dlm menjadi hambamu

Bayangkan kehidupan tanpa keluh kesah. Apabila ujian melanda, ianya diterima dengan penuh kesabaran...maka ia menjadi medan ubudiyyah dan medan membuktikan kecintaan dan kepasrahan kepada segala keputusan Allah. Apabila nikmat melimpah ruah maka segalanya mengingatkan diri kepada Kemurahan dan Sifat kasih sayang Allah SWT...maka hati tidak putus-putus mengucapkan syukur di samping memanfaatkan segala kebaikan untuk Islam tanpa berlebih-lebih. Inilah keajaiban hidup beriman. Sebagaimana Sabda Rasulullah SAW "Ajaib sungguh segala urusan orang yang beriman (Mukmin). Setiap urusannya baginya baik. Jika diberikan kebaikan maka ia bersyukur, maka ianya menjadi baik baginya. Apabila ditimpakan musibah padanya maka ia bersabar, maka itupun menjadi baik baginya..."Inilah Sakinah Imaniyyah iaitu ketenangan yang lahir dari keimanan; keyakinan pada janji-janji Allah dan segala hikmah yang terkandung dalam setiap urusan Allah SWT. Hati menjadi tenang kerananya, tidak ada keluh kesah apatah lagi kekecewaan dalam kehidupannya. Hari-hari yang dilaluinya adalah ruang dan peluang untuk membuktikan keimanan. Fajar baru menjanjikan kebaikan dan kebahagiaan. Inilah yang dihajati oleh setiap insan sekiranya mereka mengetahuinya...terutamanya dalam kehidupan hari ini yang mengenepikan kemanusiaan apatah lagi kasih sayang dan rasa persaudaraan.

::::sesungguhnya dlm kalamullah itu berupa peringatan::::
"Wahai orang-orang Beriman, BERTAQWAlah kamu kepada ALLAH dengan SEBENAR-BENAR TAQWA dan janganlah kamu mati melainkan dalam keadaan kamu MUSLIM"
(3:103)


"Hanya sanya Allah menerima Amalan dari orang-orang yang BERTAQWA"
(5:27)

"Wahai orang-orang beriman, Jika kamu bertaqwa kepada ALLAH, nescaya Dia akan memberikan kepada kamu Al-FURQAN (upaya membezakan antara Al-Haq dengan Al-Bathil) dan menghapuskan segala kesalaha-kesalahan dan mengampunkan dosa-dosa kamu.."
(8:29)

0 comments: