BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

Monday, December 29, 2008

::Hijrahkan diri::


~Hijrahkanlah diri~

~Mantapkan Akidah Tinggalkan jahiliyah~

Sesungguhnya hari hari telah berlalu, tidak sekali meninggalkan jejak untuk diikuti bahkan hari mendatang belum pasti jua medan mana akan kita tempuhi. Ya, seolah-olah tersepit di antara waktu. Namun inilah kehebatan masa, Hanya Allah yang mengetahui hal-hal yang tersembunyi. Kita merancang dan Dia juga merancang. Maka rancanglah sebaiknya kehidupan ini. Moga tidak sia-sia hidup kita di perhentian dunia ini.

Penghargaan buat diri

" Katakanlah: Sesungguhnya solahku, ibadahku, hidupku dan matiku untuk Allah, Tuhan sekelian alam. Tiada sekutu bagiNy a dan demikian itu diperintahkan bagiku dan akulah yang pertama-tama menyerah diri kepada Allah S.W.T.. "
(Surah al-An'am: ayat 162-163.)

Laungkanlah kalimah syukur, panjatkanlah pada-Nya kalimah tauhid yang tertinggi berulang-ulang kali. Raikan kemunculan tahun baru dan tekadlah berazam agar terus dan terus mentaati Allah dan rasul-Nya. Ibarat lagak Laksamana Sunan tak putus-putus mendoakan “Ya Allah..aku mohon.. panjangkanlah umurku dalam mentaati-Mu dan mentaati rasulmu,”

Berikan penghargaan pada diri dengan perbanyakkan amal serta perbaharui dan perkemaskan azam. Zahirkan setiapnya dalam keadaan sedar dan bersungguh-sungguh. Rungkaikan segala konspirasi diri untuk terus maju. Sudah.. jangan dikenang masa silam yang mampu merentap semangat juangmu. Lakukan perubahan. Satu anjakan paradigma perlu dilaksanakan. Masa sudah suntuk.~ Kematian itu pasti... Hidup, insyaAllah~

Tempelan maya, realitikanlah...


~kenangan masa lalu, kekuatan masa kini~


Jika ingin sehebat Abu Bakr, setegas Umar, setabah Siti Khadijah, Sepintar Aisyah dan selincah Hamzah dalam mengempur dan mengoncangkan dunia..Jangan hanya diangan-angankan tanpa usaha. Realitikan impian itu. Takkan pernah sama orang yang bekerja dengan orang yang bersahaja. Takkan sama orang yang bersuka ria dengan dunia dengan orang yang serius di jalan akhirat !! Bisa sungguh kata-kata ini. Tapi ini hakikat yang perlu kita sedari. Inginkan kebahagian abadi perlu kepayahan duniawi.


Hijrahkan diri..berjihadlah

Sesuatu kemenangan dan kejayaan tidak akan tercapai melainkan dengan jihad (perjuangan) dan setiap perjuangan itu tidak akan hakiki melainkan dengan pengorbanan. Di dalam Al-Quran galakan dan perangsang berhijrah sama nilainya dengan galakan dan perangsang untuk brjihad. Ini membayangkan hubungan erat antara hijrah dan jihad.

“ Sesungguhnya Allah telah membeli daripada orang-orang mukmin, diri dan harta mereka dengan memberikan syurga untuk mereka. Mereka berperang di jalan Allah, lalu mereka membunuh atau terbunuh ( itu telah menjadi) janji yang benar dari Allah di dalam Taurat, Injil dan al Quran. Dan siapakah yang lebih menepati janjinya (selain) daripada Allah?. Maka bergembiralah dengan jualbeli yang telah kamu lakukan iut dan itulah kemenangan yang besar. “
(Surah at Taubah : 111)

Sabda Rasulullah s.a.w bersabit dengan hijrah :

“ Diriwayatkan daripada Saidina Umar bin al-Khattab r.a katanya: Rasulullah s.a.w bersabda: Sesungguhnya setiap amalan itu bergantung kepada niat. Sesungguhnya setiap orang itu akan mendapat sesuatu mengikut niatnya. Sesiapa yang berhijrah kerana Allah dan RasulNya, maka Hijrahnya itu kerana Allah dan RasulNya. Sesiapa yang berhijrah untuk mendapatkan dunia dia akan mendapatkannya atau kerana seorang perempuan yang ingin dikahwininya maka Hijrahnya itu mengikut apa yang diniatkannya “

Akhirul kalam, moga kita renungi pengertian hijrah dalam diri, sirah mungkin kita sudah hadam sebaiknya namun sejauh mana memanifestasikan ia dalam jiwa hamba. Salam Mahabbah buat semua. Salam ma’al Hijrah buat semua.

5 comments:

Anonymous said...

salam..i just came back from TOT program organised by haluan..well honestly i wasnt prepared to go to any prgm after few years i'v been away from sahabat.indeed it was really a great prgm to attend to..i wont regret tht i'v go there.something to share here tht really leave me a big impact towards my life onwards is about 'changing'.pkck mus said tht if u wanna bring islam to the others it doesnt mean tht u need 2 change urself & adapt with the environment. just b urself & portray a good 'sahsiah' tht u learned from rasulullah.when i compared ths statemnt wif myself i found out tht i change a lot to please others with the hope of delivering dakwah yet it turned out i am the one who change.
my sahibah, atiqah tht u know now is seeking for nur tht she throw away long time ago.please help me in any ways u can.

sinar_islami said...

my dear ukhtifillah...
I wanna u to know
we always beside u..( not only me alone)

InsyaAllah Allah will guide u and us all the way through..just believe in him..you will fell the joy of belief(iman I mean) as It is Allah Who brought us to existence...

My dear sahabah, Devotion and servant hood to Allah requires not only listening, understanding, accepting, and applying certain rules in one’s life; it also means seeking the purity in idea and mind and striving toward the horizon of thinking of only the Creator. Everything we think correlate to him as worship. Life is worship no matter what it is.

May Allah bless and assist us

~Moga Hijrah kita Allah terima~

Dr Amad said...

Baru paham teman...=)

Anonymous said...

Happy Birthday to You-lek

sinar_islami said...

syukran lek~finally you put some comments ^-^ tq for everything my dear dad.. u are the best eva