BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

Wednesday, February 11, 2009

Jelajah Jordan~Day3

Jelajah Jordan~Day 3

Sudah tiga hari kita berjalan mengamit memori, teringat-ingat udara segar bumi Jordan kerana di saat ini perlu menghirup udara Bumi Mesir yang agak berat udaranya, penuh particles dan zarah2 debu. Mmm namun dalam penuh kesyukuran dirafa'kan kerana selamat tiba di Bumi Medical Student's Life ku bermula... Jom kita layari kenangan bersama Jordan Bumi Tenang lagi Nyaman. Tentu bangga rakanku di Jordan bila dipuji lagi2 H...... ^-^ syukran pada antum semua.

::Makam Nabi Yusha::

Makam ini terletak di As-Salt dan dikatakan tapak rumah Nabi Yusha' sendiri. Nabi Yusha bin Nun hidup sezaman dengan Nabi Musa, namanya tidak disebut di dalam Al-Quran namun kisah baginda dinyatakan dalam Surah Kahfi ayat 60. Nama baginda Yusha' Bin Nun Bin Afraim Bin Yusuf Bin Yaakub Bin Ishak Bin Ibrahim. Beliau sentiasa bersama Nabi Musa dalam perjuangan menuntut ilmu. Baginda merupakan salah seorang pemimpin 40 pasukan tentera Bani Israel yang disusun oleh Nabi Musa sebelum baginda wafat. Setelah kewafatan nabi Musa, Nabi Yusha' dan tenteranya berjaya memasuki Baitulmuqaddis dari daerah Arieha dan berjaya menguasainya.

~:+:~


::Makam Nabi Syuaib::

Nabi Syuaib diutuskan kepada kaum Madyan. Madyan adalah nama putera Nabi Ibrahim yang kemudiannya menjadi kabilah yang terdiri daripada anak cucu Madyan. Nama Nabi Syuaib ialah Syuaib Bin Mikyal Bin Yasjar Bin Madyan Bin Ibrahim Al-Kholil dan diangkat menjadi nabi sekitar tahun 1550SM. Baginda amat mahir di dalam pidato dan terus menerus menyambung risalah nabi terdahulu.


::Peperangan Karamah (1968)::


Al-Karamah terletak kira-kira 65 km dari Amman. Karamah meninggalkan kesan sejarah yang besar kepada rakyat Palestin apabila di tanah inilah berlakunya peperangan antara rakyat Palestin dan Israel pada tahun 1968. Akhirnya kemenangan di pihak KITA kerana Israel mengundur diri di bawah arahan dan kuasa tentera Jordan.


~signboard pun jadi la~

Terik sungguh~jom teman syuhada' ni

::Laut Mati::



~Ayuh kawan-kawan~

Amat dikenali sebagai kawasan yang terendah di dunia. Laut ini terletak kira-kira 50km dari Amman dan merupakan kawasan yang bersempadan dengan tanah palestin yang kini diduduki oleh Yahudi Laknatullah. Laut ini merupakan tasik garam yang meninggalkan banyak catatan sejarah untuk dijadikan renungan. Bala Allah terhadap kaum Nabi Luth cukup memberi pengajaran yang sangat besar apabila manusia cuba mengingkari dan mencabar kuasa Maha Esa dengan tanpa segan silu melakukan perbuatan terkutuk itu. Sama-sama buka lipatan sejarah..lalu beristighfarlah

~masin teramat~


::Jabal Siyagha (Mount Nebo)::

Terletak kira-kira 8 km dari bandar Mandaba. Bukit imi pernah menjadi persinggahan Nabi Musa a.s di dalam perjalannya ingin ke tanah Palestin. Nabi Musa a.s telah melihat Al-Quds dari tanah tinggi tersebut. Pada ketika ini, kawasan ini telah menjadi tempat suci bagi agama Kristian kerana terdapat sebuah gereja lama telah di bina di bukit tersebut. Namun sebagai umat Islam kita lebih berhak melawat kerana pernah disinggahi oleh para anbiya terdahulu dan kita beriman kepada Nabi dan Rasul-Nya.

::pilih nak ke mana::

~Kalimah Allah takkan hilang dari lubuk hati mereka yang beriman~

4 comments:

Dr Amad said...

Salam 3rd Day.

Interesting and very informative... hopefully get the chance go there,one day...

Bumi para nabi dan juga bumi para penentang Allah.

sinar_islami said...

Salam alaika::I wish so~

We are actually traveler~seeking His kindness and forgiveness

Al-Ankabut: 20

Say: "Travel in the land and see how (Allâh) originated creation, and then Allâh will bring forth (resurrect) the creation of the Hereafter (i.e. resurrection after death). Verily, Allâh is Able to do all things."

Atiqah Humairah said...

cuaca nmpk terik tp sejuk..kuasa Allah..Subhanallah

sinar_islami said...

Aiwah Dia Maha Mencipta..kita ja kena ambil peluang utk hayati dan rasa bersyukur..

jom mai sini ^-^