BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

Saturday, February 21, 2009

Kembara Syria Part 1


~::Kembara Syria Part 1::~

~Hari Pertama~


Alhamdulillah perancangan ke Syria berjalan lancar. Kami bertolak dari Jordan bermuraqibkan Nik Faiz yang cukup penyabar ana kira. Terima kasih diucapkan padanya. Kembara kali ini menampilkan barisan akhwat yang terdiri dari 5 keanggotaan dari Mesir dan ditemani 5 srikandi Jordan. Syukran atas plan antum ini. Kami menaiki teksi kira-kira 2 jam dari bumi Irbid, Jordan ke Damsyiq, Syria.

<<->>

Di Syria kami disambut oleh Ustaz Jamal dan terus dibawa ke Hotel Ahdar. Kehadiran Kak Dayah dan Kak Zarifah secara tidak langsung mengubat rindu seorang sahibah. Di hotel, kagum sebentar, Cukup comel dan cantik biliknya beserta haruman yang menyenangkan. Gara-gara bersemangat untuk berjalan, kami mencadangkan pada ustaz untuk melihat kawasan sekitar Marjeh terutamanya kawasan Suk Hamidi dan Masjid Umawi, Makam Abu Darda~sungguh cantik panorama malam di kawasan ini. Terus jatuh cinta pandang pertama dengan Syria. Tekad untuk melangkah lagi ke Syria.^-^



~bersungguh ustaz menerangkan~

~Hari Kedua~


Hari ini kami dibawa melawat ke Makam Imam Nawawi, Makam Nabi Ayub a.s, dan Bandar Bosra. Seterusnya lawatan ke kota kuno Arab Nabatean termasuk Roman Amphitheatre, Buheira Cathedral . Kanisah Buhaira atau gereja Buhaira ini merupakan tempat pertemuan Nabi Muhammad s.a.w. bertemu paderi Nosterian Kristian semasa baginda ke~Syam Syria ketika berumur 12 tahun.

Maqam Imam Nawawi



Nama sebenar Imam Nawawi ialah Muhyiddin Abu Zakaria Yahya bin Syirfu al Nawawi, lahir di Perkampungan Nawa pada bulan Muharam 631 Hijrah. Beliau meninggal pada 676 Hijrah. Antara kitabnya yang begitu popular dalam pengajian ilmu ialah Matan al-Arbain (Hadith 40), Riyadhatus Salihin dan Syarah Sahih Muslim.Sepanjang hayatnya, beliau banyak menulis, mengarang, mengajar dan memberi nasihat. Inilah yang telah mengangkat ketinggian peribadinya sehingga kesibukan memartabatkan ilmu menjadikan beliau hidup tanpa isteri. Oleh itu turut dikatakan pokok yang tumbuh di atas kuburannya ini adalah barakah dari ilmunya.


~Telaga Nabi Ayub~

~rekahan ini::tertarik~

~Makan Nabi Ayub~


Nabi Ayub a.s dikatakan wafat di Hauran, selatan Syria dan makamnya di sini perkampungan bernama Syeikh Saad berhampiran Nawa. Kemudian kami menuju ke Bosra. Jom kita berlegar di kota ini. Banyak kesan Rom dan Islam kita dapati.

~pernah dijadikan masjid dan tempat pengajian~


Ibnu Taimiyah pernah belajar di sini

~Di dalamnya ada kesan tinggalan Rasulullah ~

~dikatakan hentakan kaki unta kepunyaan Rasulullah~


Manuscript Al-Quran lama yang berusia 400tahun~Wallahu3alam


~Kanisah Buhaira~


Masjid Omar

Pada asalnya masjid ini adalah 'pagan temple' kemudian zaman berubah akhirnya Islam tertegak di sini. Masjid ini dibina dengan menggunakan pelbagai bahan batuan oleh pelbagai sentuhan zaman pemerintahan.

~ciri-ciri keaslian masih tampak dan dikekalkan walau pembaruan dibuat~

Bosra, grew the most under the Romans, In 632 AD, Bosra was the first Byzantine city to fall to the Arab Muslims, and it flourished greatly as a point on both the trade route and the pilgrimage route between Damascus and Mecca.



the city like most other Roman cities built in a grid like pattern

sentuhan Rom di Bosra:: Roman Amphitheater:: 15000 seats~bigger than Jerash, Jordan


ps:: post la ni dulu.. :) sbg syarat tp tak abs lagi ni.Nanti ana smbg ya.Masjid Umawi lagi.mlm first tak da gmbr sbb teruja sgt..kena tgu gmbr pjot la kot

0 comments: