BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

Monday, March 23, 2009

International Day

~Hari Internasional kali kedua~

Sungguh pantas masa berlalu, bahang final exam sudah meyelubungi perkarangan universiti namun hari ini keadaan univ bertukar wajah. Pengajian di kuliah sedikit sebanyak terganggu gara-gara dentuman muzik arab yang majoriti sudah sedia maklum cukup kuat bunyinya. Maka mulalah pemikiran anak-anak Malaysia sudah menerawang ke pameran International day. Si gadis Melayu, ayu dengan baju kurungnya tak kurang siap bersongket dan batik Malaysia jadi pilihan hati, si teruna pula segak bergaya. Masing-masing ingin menonjolkan " Malaysian as the true Asian" :) dan masing-masing sudah tidak sabar turun padang memeriahkan festival tahunan ini.Sebaik kelas tamat~bertebaranlah anak-anak Asia ini.

Mereka menari (syabab only)~medical students tak la lifeless mana :)

Booth yang paling daku suka dan ramai pengunjungnya..sudah pasti

~::Palestin dekat di hati::~

sudah ramai yang tiada di bumi itu.. :(


International day kali ke-2 tahun ini meriah. Budaya arab, pemakaiannya tiada beza yang ketara. Namun Malaysian booth banyak perubahannya tapi hakikatnya diri yang *** ini tak pula round setiap booth..kenapa? kenapa ye..dan sekarang menyesal..Siap pelamin dan pengantin pun ada. Satu perkembangan yang daku sendiri terlepas untuk melihatnya. Tahniah satu tarikan untuk ke booth kita.

Syria yang dirindui~
akan ke sana lagi ^-^ bila?~


kenalkah anda mereka ini~bila benua bertemu..beginilah

::one of USA student ask her friend during Malaysian performance on stage~why during dis martial art (silat) the guys holding their hand like that?~ & me~just wondering why the girs making hand like that in front of the flag ^-^

guess why? u will be rewarded..hehe.. stay tune guys..

~palestinians on stage~

But really nice having tym to see persembhn at night ba3da solah isyak, and the most remarkable country in our heart was performing on stage..teriakan demi teriakan dan laungan bergema memenuhi conference hall dari audience...syahdu saat itu..

Palestin! Palestin! Palestin!
dan majoriiti menunjukkan 'peace'~bukan lambang keamanan..
So kenapa wat cmtu??

ام شهادة او سعادة

imma syahadah au sa3adah.. itu lah mksudnya
Either we die as syahid or we gain glory!!


Kedua-duanya adalah kemenangan. Mungkin ini kata-kata semangat anak juang bumi ini " Andai kami mati, kami bertemu pencipta kami, kesengsaraan kami adalah ujian untuk mendekatinya, CintaNya cinta hakiki, kalian lihat keperitan kami namun sebenarnya ada kemanisan. Itu harapan kami. Kemenangan kami adalah bukti Islam tak pernah kalah kerna Islam satu satunya kalimah kemenangan bagi sesiapa sahaja yang merdeka hatinya. Yakinlah saudara, Islam itu syumul, Islam itu sudah cukup, tiada dua tiada tiga selepasnya"


Semangat mereka harus kita reflectkan. Sebak dibuatnya apabila melihat presentation slide dan persembahan mereka ni dan perasaan kagum menyelubungi kerana hanya dengan isu Palestin mampu mengegarkan dewan yang berbilang bangsa dan bercampur negara. Apa khabar mereka di sana..?? Lupakah kita pada mereka. Sebenarnya itulah tujuan daku hadir malam ini. Selain melihat persembahan ikhwah Malaysia, tak mahu juga melepaskan detik bersama Palestine tercinta. Isu Palestine isu kita dan isu yang mampu menyatukan hati-hati yang hidup.

Seperti tahun lepas, sebaik sahaja persembahan Student Palestine melabuhkan tirai, ramai yang berpusu-pusu keluar dewan. Namun mujurlah selepas ni Malaysia dan kali ini Malaysia membawa kelainan. Lagu Mentera semerah padi terus mengegarkan dewan. Silat dipersembahkan. Ternganga arab dibuatnya dan ramai mula mengorak langkah kembali ke dewan. Sorakan demi sorakan dengan kehebatan martial art memeriahkan dewan. Daku senyum kepuasan dari kejauhan. Syabas adik-adikku. Seperti zaman pahlawan kesultanan melayu lagaknya.

ps::Kredit all pic to nad & yana::tahun depan semangat ye 'pukul gambar' tahun ni semua dah pancit ya.. :)

4 comments:

hood@sunny said...

Erm, bilakah U ana nk organize national days like dat? erm..

syahdu dgr jeritan sukma anak2 palestin.

yeah, peace>> imma syuhada' au su3ada'

sinar_islami said...

hantar la proposal ^-^
lepas ni ana turun tanta pula..
tak meriah kalau ana tak da tu.. :)
kami pun ni bru second tym.. sbb malizi kian ramai kot~perasan je~ but palestinians the majorities wafidin..

sgt berbangga dgn kehadiran mereka dan kesedaran pada Islam yang mereka pamerkan..jeritan mereka..menghidup kalbu yang leka

mmm tahun ni kami tak handle..dah tua..hehe tahun lepas ye..siap macam kendur~uli tepung smua, menggoreng, memasak, mengemas, menghias..

!! peace >-<

Anonymous said...

lol.. sha.. dont u realize that we're standing in front of india flag... were just copyiing what indian do.. ahaks~~

sinar_islami said...

haha..sbb tu ye... :)
hehe saje je buat gimik tu...
btw sapa anonymus ni..??
rindu plk nak lihat kaum2 kat msia.. :) sbnrnya rindu msia