BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

Saturday, April 11, 2009

Hanya Dia Pembantuku




Sabar itu indah

Setiap episod kehidupan pasti akan ada ujiannya. Samada kita bakal diuji dengan kesihatan, kesakitan, kesenangan dan kejayaan. Pendek kata setiap situasi dalam kehidupan ini adalah ujian. Kita takkan boleh lari. Itulah roda kehidupan. HIDUP ini takkan selamanya SURAM. Sang pelangi pun bisa hadir selepas hujan. Pasti ada suratan dan naik turunnya.

Meneliti kalam Ummul Mukminin Siti Khadijah pada suaminya, Junjungan Mulia kita Nabi Muhammad s.aw mampu mengubat jiwa yang mendengarnya. “Allah tidak akan mendukacitakan hambanya selama-lamanya”~pantas hati daku juga terusik dengan kalimat ini.

Ya benar, janji Allah pasti. Daripadanya kita datang kepadanya jua kita kembali. Dia sesekali tidak pernah mungkir janji. Kita sahaja yang mudah tergelincir, mudah lupa. Warna warni kehidupan begitulah, adakalanya kelabu, adakalanya biru dan adakalanya ungu. Hidup perlu diteruskan walau kematian itu pasti. Inilah peluang kita mengutip bekalan untuk alam yang kekal abadi. Entah bila Allah akan menjemput, daku mengajak diri bersedia. Tomorror is still a mystery.

Petang itu, lamunanku bersama kalam-kalam indah daripada Filem Sang Murabbi >>

“Allah beri ganjaran dan pahala yang sebesar-besarnya bagi mereka yang sabar.Jika cubaan yang mudah tentu tiada ganjaran hebat. Daie harus sungguh-sunguh dan sabar. Dakwah ini tidak bisa dengan tidak kesungguhan dan azam yang lemah atau pengorbanan yang sedikit”

Maka kukuhkan tapakmu wahai pemuda. Biasanya kamu leka dengan kononnya dihimpit kesibukan. Tapi kini tidak lagi kamu harus berubah! Tanyakan pada diri, mahu pahala, mahu syurga? Sudah kuatkah azammu? Sudah besarkah pengorbananmu? Kalau itu semua ingin kita nikmati. Mulakan langkah.

Bangunkanlah azam kerana kemiskinan azam dan tekad akan menghilangkan kekayaan di dunia dan akhirat yang kita idamkan. Sanggupkah kita kehilangan nikmat dengan kekusutan dunia yang sementara. Kuatkanlah azam dalam mengejar apa jua impian dan cita-cita. Impian harus digerakkan bukan hanya sekadar omongan kosong.

Kita Rugi Pada Pandangan-Nya

Seharusnya kita penuhi kehidupan dengan ubudiyah kepada Allah. Sekiranya wujud matlamat selain dari-Nya maka hidup ini akan jadi sia-sia. Sama-sama kita teliti kembali ayat 56 dalam surah Az-Zariyat. Jika hati mula mencari selain dari Allah, maka tika itu kita sudah rugi pada pandangan Rabb. Jangan dihirau pandangan manusia berbanding neraca hakiki. Jika nilaian manusia menepati kehendak Illahi maka turutilah jika bertentangan abaikanlah. Sebaik-baiknya pandangan dan redha Allah sajalah wajar kita ambil PEDULI.


Justeru teman-teman harapan ummah, rasa ubudiyah itulah yang kita harus sentiasa diperbaharui. Syahadatain kita juga begitu. Biar ada kesan dalam diri bukan hanya manis di bibir sahaja. Daku mengajak diri mencerna kalam-kalam ini. Biar lekat. Biar gamnya kuat.

Pohon kekuatan

"Syabab yang kuat adalah syabab yang mampu menghadapi halangan yang menyekat dirinya." Akan daku ingat kata-kata ini.


Melepasi halangan adalah satu kecemerlangan kerana kita berusaha hijrah diri kepada kondisi yang baik bahkan mungkin lebih baik. Hanya kepada Allah kita mengadu kerana setiap amal kita dinilai dan diperhati oleh Dia Yang Maha Adil dan Maha Melihat. Kamu sudah dewasa! dewasa bukan bermakna berkuasa. Tidak!! tapi kamu mampu memilih untuk melepasi satu tahapan atau marhalah kehidupan atau terus ditakuk lama. Berubah dan yakinlah. Lemah itu biasa. Namun bersandarlah pada yang Maha Kuasa.


Kompas kehidupan.

Matlamat adalah kompas kehidupan. Hidup tanpa matlamat umpama kapal tanpa nakhoda, hanyut di tengah lautan, terumbang-ambing dipukul arus dan gelombang kehidupan. Matlamat yang dibuat tanpa diiringi dengan tindakan pula tidak akan menghasilkan suatu apapun kecuali kekecewaan. Sudah pasti bukan kekecewaan yang daku inginkan.. Sama-samalah kita muhasabah diri. Mungkin tika ini daku diuji,esok hari kalian pula.. InsyaAllah sama-sama lengkap diri.

Ya hiduplah dalam jiwa hamba, rendah diri, jangan sesekali mengambil sifat Allah. Tidak layak bukan. Hidup dalam kesederhanaan tapi sentiasa bermotivasi tinggi.Hanya Dia mampu mengkhabarkan berita gembira.


wallahu3alam. Moga Allah terus menyiram hati ini dengan siraman yang menyegarkan. Semoga Allah berkati insan-insan yang tak putus beri pedoman dan nasihat pada diri.
~Curahan hati dan Pengisian Pagi~

2 comments:

Anonymous said...

Demam exam. Hari ini bermula lagi. Bermula dengan langkah pertama. Lepas 27 Jun nanti dah x ada exam pula. Selamat buat praktikal Pharmacology tu.Amin

sinar_islami said...

:) demam? hehe..
syukrn mendoakn..
lepas 27 jun..akan ada episode ujian dalam kehidupan pula..tak pernh berhenti ujian dan dugaan ni