BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

Wednesday, June 17, 2009

Kebangkitan



Sudah lumrah alam, hidup ini silih berganti ujian dan dugaan, ada pasang surutnya, ada epilog suka dan duka. Namun bukanlah alasan untuk kita berada di takuk yang lama. Hidup perlu pada penerusan, pembaikan, perlu pada pembaharuan ke arah yang Allah redhai. Tanpa redhaNya siapalah kita hatta di mata manusia. Sia-sia hidup ini. Mahu raih cinta manusia, mahu raih hormat daripada manusia, selayaknya raihlah cinta dan kehormatan daripada Pencipta kita dahulu. Kita akan mendapat keduanya, disayangi dan dimuliakn Allah dan manusia bahkan lebih, makhluk di langit dan di bumi. Indah bukan? Tapi bukan semudah berbicara dan melakar kata.....

Bangkitlah, bangkitlah wahai teman...kalian takkan pernah sendiri....

<>
Mulanya penuh sukar
Keyakinan teguh sendirian
Di bangkitkan sama teman - teman
Harungi suatu tujuan
Perjalanan masih jauh
Kemanisan menunggu ayuh
Masih penuh kesukaran
Namun yakin berkumpulan
Membangkitkan semangat tujuan
Mewarnakan kemanisan
~taqie86~
<>


Manusia sering lupa. Maka Allah sisipkan peringatan dari celah-celah kehidupan yang kita sendiri tidak sangka. Manusia merancang tapi DIA YANG MAHA TAHu juga merancang. Dan Dialah sebaik-baik perancang. Kehidupan seseorang yang menghayati dan memperjuangkan Islam tentulah berbeza dengan manusia lain. Bukan mudah mahu meraih syurga, ukhti dan akhi sekalian. Bukan semudah itu. Perlu persiapan, perlu tekad, pengorbanan dan kefahaman. Kehidupan pejuang Islam antaranya ialah:

1. Terikat dan menurut ajaran Islam.

Iman bukan sekadar cita-cita. Iman adalah suatu yang tertanam di dalam hati dan dibuktikan melalui amal perbuatan. Allah SWT sering mengaitkan iman dengan amalan supaya lahir peribadi yang unggul dan betah melalukan apa sahaja demi islam.

“ Demi Masa, Sesungguhnya manusia itu berada dalam dalam kerugian, kecuali mereka yang beriman dan beramal soleh. Yang berpesan-pesan dengan kebenaran dan yang berpesan-pesan dengan kesabaran. “
( Surah al Asr : 1 – 3 )

Justeru dalam membuat kebaikan dan mengajak teman-teman bercucuk tanam untuk akhirat sana, Allah masih kurniakn peringatan besar buat manusia yang sering lupa.


" Mengapa kamu menyuruh orang lain mengerjakan kebaikan sedangkan kamu melupakan diri kamu sendiri padahal kamu membaca Al Kitab, tidakkah kamu berfikir? ".
( Surah Al-Baqarah : 44)

2. Mengutamakan kepentingan Islam.

Sabda Rasulullah SAW: (bermaksud) " Berkisarlah untuk kepentingan Islam di mana kepentingannya berkisar. "

Baginda mengingatkan lagi dengan sabda:( bermaksud) " Sesiapa yang berpagi-pagian tidak mengambil berat hal ehwal orang Islam yang lain maka ia bukanlah dari golongan mereka (Islam). "

Rasulullah SAW menjelaskan secara langsung dengan sabda: (bermaksud) " Engkau memegang pos-pos penting daripada pos-pos Islam, maka (awas) jangan sampai musuh dapat lolos daripada penjagaanmu. "


Maka hari-hari yang berlalu, yang kita tangisi, berita dunia kita ambil tahukan? Berita di Malaysia, sejak dua menjak daku sendiri terlepas pandang. Isu palestine kita pedulikah? Khabar keluarga kita tahukan? Ya Allah ampunkan hati kecil ini. Seringkali dan mudah sekali terlepas pandang. Hilang prioriti. Maka belum cukup lagi pakej diri sebagai pemimpin dan daie. Perlu repakej diri selalu,

3. Berasa mulia dengan kebenaran Islam dan yakin kepada Allah SWT.

Berasa mulia dengan kebenaran Islam dan yakin kepada Allah SWT adalah antara sifat-sifat orang-orang beriman. Allah mengingatkan dalam al-Quran di dalam firman-Nya:



" Janganlah kamu berasa hina (lemah) dan jangan kamu berasa duka cita dan kamu adalah lebih tinggi (mulia) jika kamu (benar-benar) beriman. "
( Surah Ali Imran: 139)

Ketika para sahabat Rasulullah SAW berada dalam perlindungan kerajaan Habsyah dan menemui rajanya, Najasyi, paderi dan pendita yang ada di Istana Najasyi meminta mereka sujud untuk menghormati Raja Najasyi. Tetapi Ja'far bin Abi Thalib r.a yang menjadi ketua rombongan itu menjawab: " Kami tidak sujud melainkan untuk Allah SWT ."


Subhanallah, hebat sahahabt-sahabat terdahulu. Tidak pernah luntur kerja mereka. Kita ??

Ampunkan aku Ya Allah, Ampunkan teman-temanku Ya Allah

4. Bekerja untuk Islam dan bekerjasama dengan pekerja-pekerja Islam.

Apabila kita mengaku Muslim, kita harus bekerja untuk Islam. Kita patut bekerja secara berjama'ah, bekerjasama dengan para pendakwah lain yang menyeru kepada Allah SWT, menyuruh melakukan kebaikan dan melarang melakukan kemungkaran. Kita harus bekerja keras untuk mewujudkan individu muslim, rumah tangga muslim, masyarakat muslim dan negara yang melaksanakan Islam dalam pemerintahan.

“ Allah berfirman : Kami akan membantumu dengan saudaramu, dan Kami berikan kepadamu dua kekuasaan yang besar, maka mereka tidak dapat mencapaimu ; (berangkatlah kamu berdua) dengan membawa mu’jizat Kami, kamu berdua dan orang yang mengikuti kamulah yang akan menang. “
( Surah al Qashash : 35 )

“ Hai orang-orang yang beriman, janganlah kamu melanggar syiar-syiar Allah, dan jangan melanggar kehormatan bulan-bulan haram, jangan (mengganggu) binatang-binatang qalaa-id dan jangan (pula) mengganggu orang-orang yang mengunjungi Baitullah sedang mereka mencari kurnia dan keredhaan dari Tuhannya dan apabila kamu telah menyelesaikan ibadah haji, maka bolehlah berburu. Dan janganlah sekali-kali kebencian(mu) kepada sesuatu kaum kerana mereka menghalangi kamu dari Masjidilharam, mendorongmu berbuat aniaya (kepada mereka). Dan tolong menolonglah kamu dalam (mengerjakan) kebajikan dan taqwa dan jangan tolong menolong dalam membuat dosa dan perlanggaran. Dan bertaqwalah kamu kepada Allah, sesungguhnya Allah amat berat siksa Nya. “
( Surah al Maa-idah : 2 )



“ dua jenis mata yang tak akan disentuh oleh api neraka, mata yang menangis kerana takut pada Allah dan mata yang berjaga kerana berjihad dijalan Allah”
“ Carilah hatimu di tiga tempat..Carilah hatimu sewaktu bangun membaca Al-Quran.Jika tidak kau temui, carilah hatimu ketika mengerjakan solat. Jika tidak engkau temui, carilah hatimu ketika duduk tafakur mengingati mati. Jika engkau tidak temui juga, maka berdoalah kepada Allah, pinta hati yang baru, kerana hakikatnya pada ketika itu kau tidak mempunyai hati.” Imam Ghazali

Maka bersatunya kita diatas jalan ini bukan lah kerana kepentingan peribadi, bukanlah mencari pangkat dan pandangan manusia. Kita berdiri di jalan ini kerana mahu terus dalam pandangan ILAHI.Ayuh bangkitlah...

~::Sedetik masa berlalu::~

  • Moga Ukhwah yang terbina di kalangan sahabat gen6 terus mekar.
  • Moga Allah hadirkan ketenangan buat semua. " Resah dan tidak tenang itu adalah percikan-percikan api murka Allah" Banyak dosa agaknya diri ini. Terkesan dengan ayat ini!! Ya Rabb ampunilah daku.
  • Moga apa yang kita tercicir dalam tempoh ini lekas-lekas kita kutip semula untuk bina kekuatan kembali.. Redha Ibu bapa, tahajjud crunch, ibadah, cakna sahabat-sahabat di sekeliling, study sungguh-sungguh & ect
  • Ujian itu untuk orang yang terpilih.Takut dengan ujian bermakna kita lari dari nikmat hadiah yang akan Allah beri selepas mengharunginya
  • Jazakumullah semua. Sungguh !! Banyak daku belajar daripada antum semua, dari Malaysia, Indonesia, Mesir, Jordan, Syria, Sudan, UK, NZ, dan seantero dunia...KAMU adalah sahabat saya... Uhibbukumfillah. Moga Allah kumpulkan kita di syurga sana. (^_~)

8 comments:

arms said...

Thanks for this post yang sarat dengan hikmah2...

Moga perjuangan dan ukhwah akan terus lestari dijiwa kita

sinar_islami said...

Afwan, ameen..
Moga yang terbaik Allah nukilkan buat semua..

hood@sunny said...

resah dan gelisah
tanda-tanda hati ini berdosa.

ya rabb, ustur 3uyubana
ighfir zunuubana..

sinar_islami said...

ameen..

"Allahumma akhrijna minal zulumatil wahmi wa akrimna binuril fahmi.."
Ya Allah jauhilah kami dari kebingungan dan muliakn kami dengan ilmu dan pengetahuan..

syumul said...

salam

semoga kak sha dilimpahi rahmah kasih sayang Allah....
biarlah di sebalik kehilangan itu, terselit satu hikmah yg sgt besar..
semoga kita beroleh hikmah itu....

hanya mendoakan dari jauh...

sinar_islami said...

wslm dek...
ameen..moga ksih sygNya milik kita semua juga..

yang memerlukan doa kalian sentiasa =)

D'Rimba said...

Allah Maha Besar............

sinar_islami said...

me to D'Rimba
=)Allah Maha Besar

"Katakanlah; sesungguhnya solahku, ibadahku, hidupku dan matiku adalah untuk Allah seluruh alam. Tiada sekutu baginya dan demikian itulah disuruh dan aku adalah org pertama-tama menyerah diri (kepada Allah)"
(Surah al-An'am: ayat 162-163.)