BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

Wednesday, November 11, 2009

Cinta Antara Dua : Penawar atau Racun Berbisa...

Buku "Clinical Toxicology" dibuka. Pensyarah pula sudah bersemangat untuk memulakan kuliah.

"What is poison?" tertera ayat ini di slide show yang di bentangkan oleh pensyarah.

"It is the substance that affect health or causes death"

"All substances known to man are poison and only the dose determines the effect. EVEN LOVE"


LoVE!!! Bulat mata dibuatnya dan riuh dewan kuliah sebaik sahaja doktor memulakan general toxicology pada hari itu. Daku mengangguk sambil turut menggeleng sebarang dua. Senyum sendiri. Tak sangka LoVE pun ada dalam silibus. =) Bagus juga. Bijak Prof menarik fokus anak muda remaja ini. EVEN LOVE ! Mungkin ada benarnya. Toksidkah cinta? Jom kita berbincang sambil mem'buka mata'. Mohon ditambah pendapat dan pencerahannya. =)

Merenung kalimah cinta

Alhamdulillah, setelah melalui hari yang silih berganti, subjek Forensik dan Toxicology menjadi saksi bahawa cinta itu punya kuasa tersendiri, punya kekuatan terampuh bahkan keterikatan yang erat di antara hati yang dipanah cinta mampu merealitikan fantasi, hati yang dulunya hidup boleh terpatah mati. Bermacam kes jenayah boleh terjadi kerana cinta. Itulah penangan cinta. Bila tidak dipandu manusia hilang arah. Bila putus cinta, bangunan tinggi jadi pilihan untuk jadi saksi. Na'uzubillah.


Adakah seperti ini kita mendefinasikan cinta?

Memetik erti cinta hasil tulisan dan nukilan Murabbi tersayang Ustazah Khairol Badriah ;

"Erti cinta mempunyai kaitan yang sangat rapat dengan emosi, mempunyai perasaan yang sangat halus serta dilingkungi oleh kecemburuan yang tiada batas. Kesemuanya melahirkan pengorbanan yang kadang kala tidak terjangkau dek pemikiran manusia"


"Cinta itu melahirkan kedamaian dan ketenteraman. Selain itu cinta melahirkan kerelaan dan kepasrahan untuk menanggung pelbagai ujian, bahkan cinta melahirkan kesiapan untuk berkorban. Dengan cinta semua cubaan terasa ringan. Namun kerana cinta juga kecemasan dan rasa takut ditinggalkan pun mengharu-birukan perasaan"

Begitulah ertinya cinta. Susah bukan untuk mendefinasikan cinta. Bukan satu atau dua perasaan yang timbul tapi 'multiple' , pelbagai!

Cinta, Pengubat lara

Di sini cinta akan penjadi penawar. Cinta yang mana ketika kita asyik dengannya, hati kita akan bertambah kusyuk. Khayal dengannya membenih rasa bahagia. Cinta yang benar adalah apabila cinta itu menjadi wasilah atau jalan untuk meraih cinta Allah. Cinta pada ibu bapa, cinta pada sahabat, cinta pada sanak saudara hatta cinta pada suami dan isteri akan menjadi mulia bila mana digariskan dengan neraca Allah. Maka akan hilanglah rasa benci, hilanglah rasa dengki bahkan hati akan sentiasa ceria dan hidup dengan harmoni. Erti cinta seperti mana erti hidup lebih mengutamakan konsep memberi dan memenuhi komitmen, bukanlah menuntut hak peribadi.

Justeru cinta yang menjadi penawar resah dan gelisah ini hanyalah cinta pada Allah. Dialah cinta hakiki buat pejuang di jalan Allah. Jika kita merasai cinta pada Allah, kita akan ingin berkongsi. Lalu cinta pada Allah adalah milik umum. Maka terjadilah penyebaran kebenaran dan mencegah kemungkaran. Islam untuk semua.

Hijab cinta



Batasnya cinta sukar didefinasikan dengan kata-kata. Mampu melangkau garisan pancaindera bahkan apa saja. Lihat sahaja kekuatan cinta antara lelaki dan wanita. Di sini cinta teruji. Cinta tika ini perlu dihijab dengan iman dan rasa takut pada Allah. Kalimah cinta antara dua insan hanya termeterai apabilah lafaz "aku terima nikahnya" di lafazkan. Hubungan yang tidak syarie adalah kejahatan dan fitnah besar kepada kesucian cinta. Bersabarlah dalam meniti onak duri. Jangan diikut resmi nafsu, di sini cinta bertukar menjadi racun yang membinasakan. Bukan salah cinta tapi salah orang yang mengaplikasikan konsep cinta. Ingatlah cinta itu fitrah, suci dan murni. Tapi hari ni manusialah yang mengotorinya.


"Sesungguhnya Allah mencintai orang-orang yang bertaubat dan mencintai orang yang menyucikan dirinya"

(Al-Baqarah : 222)

Hijabkan nafsumu dengan mengutamakan cinta dan takwa pada Allah. Hargailah cinta kepada manusia dengan pandangan dan cinta pada Allah. Moga fitrah yang tercipta dipandu ke mahligai abadi di akhirat sana.
Allah itu Maha Menyintai dan mencintai orang-orang yang saling mencintai kerana-Nya

Cinta menjadi racun yang tersisa

Apabila nafsu didahulukan, Allah diketepikan saat inilah, cinta akan menjadi racun yang membinasa. Toksid berbisa yang memakan diri manusia secara beransur-ansur. Tanpa cinta akan hilanglah perikemanusian, hilanglah rasa kehambaan dan hilanglah rasa saling mengasihi sesama insan.

Bahkan cinta berlebihan beralaskan nafsu syaitan akan mengemudi ke jalan kesukaran dan menempah kemurkaan. Maka lahirlah gejala sosial yang sukar dibilang dengan jari. Moga Allah lindungi cinta kita. Biar apapun, cinta Allah itu utama dan semua cinta dan perasaan yang hadir disandarkan pada Allah Yang Maha Pengasih lagi Maha Penyanyang. Moga Allah pelihara rasa cinta kita pada manusia di sekeliling kita.

8 comments:

aeshah said...

sy cinta sha kerana cinta ALLAH =D

sinar_islami said...

(^_^)saya juga...uhibbukifillah aidhan..

saza s said...

nilai cinta yang indah
alhamdulillah lama tidak mendengar pengisian tentang kalimah berbisa ini

insyaAllah
ingin berkongsi sebuah sajak dengan kak sinar tentang cinta...

kalau ingin boleh minta ya...
jazakillah kathira

sinar_islami said...

banyak lagi yang ana tak tau..
InsyaAllah...sekadar berkongsi yang mana perlu..

sajak? menarik..boleh je dikongsi..
syukran saza s

Amermeftah said...

There is no love in peace. Whoever seeks peace is lost.

sinar_islami said...

the greater the love..the harder the test will be...

Whomever Allah guides, no one can misguide, and whomever Allah misguides, no one can guide. We put our trust in Allah and seek His forgiveness, aid, and support.

wanna share one of seera between our Prophet and one of the companion:: how wonderfull the end will be...

A man once came to the Prophet (puh) and asked him about the hereafter. The Prophet asked him, “ And what have you prepared for that time? ” The man replied, “ Nothing, except that I love Allah and I love you. ” The Prophet (puh) answered him, “ You are with the ones you love. ”

We are with what we love. Whatever we love is what is closest to us.. (^_^) May Allah assist us to get His Love...

ummujannah said...

salam,
sha..
really nice words above!
Love and live, we walk in it!
take care and love u!

sinar_islami said...

Syukran akak..
but the most..will be kallamullah..
just a tiny miny words from dis little servant..
Yeap, love & live!!
(^_^)love u too..uhibbukifillah...