BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

Sunday, November 29, 2009

Pengorbanan Augmentasi Keimanan




"Wani, ade record takbir raya tak? Pasangkan boleh, Hajat nak dengar pagi-pagi ni"

"Ada." lalu bergemalah takbir...Sayu...

Allahu akbar Allahu akbar wa lillahilham

Pada pagi raya sambil menyiapkan sedikit makanan di dapur,sayu hati . Bukan apa. Eid kali ini sungguh terasa kehadirannya. Kalimah 'pengorbanan' kali ini benar-benar diterjemah dalam kehidupan. Beberapa hari ini menuntut pengorbanan dizahirkan dalam kehidupan. Kalau bukan diri sendiri diuji, hati ini juga akan terasa bila orang yang dekat diuji. Mengorbankan harta, perasaan, tenaga untuk Allah...adalah satu kemuliaan. Tiada ragu-ragu di situ. Kisah Nabi Ibrahim dan Nabi Ismail benar-benar membaluti diri untuk terus menghadapi seribu satu ujian dalam hidup ini.

Istilah pengorbanan ini banyak mengingatkan diri pada jasa Ummi dan Walid. Khusus buat Ummi, banyak sungguh yang telah Ummi korbankan. Ummi tidak bekerja secara tidak langsung ijazah kejuruteraan itu menjadi pemangkin anak-anak untuk berjaya. Itu membuktikan ilmu itu penting menjadi alat untuk kita mudah mendekati masyarakat. Biar apa pun terjadi ummi tidak pernah memikirkan kepentingan diri sendiri. Anak-anak sesekali tidak dilupakan. Walid terus dan terus bekerja untuk kami sekeluarga. Nasihat dan tazkirah berguna sentiasa mengisi ruang yang ada sekiranya bersama. Di sini ingin sekali Sinar mengajak adik-adik Sinar menghargai keberadaan Ummi dan Walid. Rindu tak terkata sebenarnya bila mendengar takbir raya. Pengingat hati dengan keluarga adalah banyaknya aplikasi Ummi dan Walid dalam konsep memberi. Bila kita banyak memberi kita akan diingati. Bersyukur diberi perasaan seperti ini.

“ Dan Allah mengeluarkan kamu dari perut ibumu dalam keadaan tidak mengetahui sesuatupun, dan dia memberi kamu pendengaran, penglihatan dan hati, agar kamu bersyukur.”
(An-Nahl:78)

"The joy of Living… is the Joy of Giving"

Indahkan kalimah ini. Pastinya kalian sudah acapkali mendengar mahupun terlihat kata-kata ini. Memang indah kita memberi. Dalam banyak hal kita mudah memberi. Namun ada waktunya, ketika kita diuji dan ini realiti yang mungkin kita akan hadapi...Adakala kita memberi dan mengorbankan sesuatu yang kita sayangi pastinya sukar. Fitrah manusia. Moga apa sahaja yang kita korbankan itu Allah terima, redha dan ganjarkan syurga dengan rahmatnya. Moga hari ini tertingkatnya iman dalam menghayati apa itu pengorbanan atau tadhiyah. Pengorbanan juga bakal menjanjikan anda untuk memahami apa itu sabar dan ikhlas.

Alhamdulillah sudah hari ketiga raya Aidiladha bertamu. Pada hari ini juga merupakan hari lahir salah seorang adik yang dikasihi. Moga dirahmati Allah selalu. Moga tertingkatnya usia bakal tertingkatnya amal juga sekaligus meningkatkan keimanan dan ketakwaan kita bersama. Ucapan terima kasih diucapkan kepada tuan rumah di atas jamuan yang disediakan dan tidak kurang juga pada teman-teman yang bertungkus-lumus menyiapkan juadah, kek dan hadiah-hadiah yang lain. Sungguh Sinar pula yang terharu.

Mana kek ni ye...???


Ni dia kek nya...Myla & Kak Nawwar smile!!

Kerja saat-saat akhir

Daripada kami untukmu (^_~)

Terharu agaknya...(^_^)

Tidak akan berubahnya sesuatu takdir melainkan dengan doa dan
Tidak akan tertingkatnya umur atau usia melainkan dengan amal
Moga tabah meniti ranjau-ranjau berduri dalam kehidupan wahai ukhtie kecil
<...Moga terus istiqamah dan selamat menyelami makna 'pengorbanan'...>

0 comments: