BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

Monday, December 28, 2009

Kira-Kira

“Susahlah, perpuluhan banyak sangat, nak cari purata la, median la, mode la”

“Apa yang susah kalkulator ada, tekan je. Nak cepat lagi, guna la excel nanti. Dunia dah maju, teknologi pun dah canggih. Guna jangan tak guna.”

“Aaaa! Hehe tapi leceh la. Kena salin betul-betul. Kalau salah satu data, salah semua. Parah tu!”

“Manusia tu lemah sentiasa ada salahnya. Biasala tu. Nama pun belajar. Practice make perfect!”



Macam-macam gaya apabila pensyarah meminta kami menganalisis data nutrisi yang diperolehi. Beginilah senario anak-anak muda mengalisis data untuk Community Medicine. Subjek statistik menjadi pilihan. Rumus dan jalan kira yang sudah lama kami tinggalkan sedikit meriuhkan suasana. Masing-masing masih terkial-kial dengan nombor dan membuat jalan kira. Namun perjuangan itu tanpa henti. Kira dan terus kira.

Menganilis data-data yang diperolehi sebenarnya mengingatkan diri akan perhitungan amalan dengan Allah. Setiap data ada kepentingan. Bahkan begitulah juga amalan di muka bumi ini. Baik satu dosa mahupun satu pahala bakal mempengaruhi timbangan kita kelak. Itulah dua data yang sangat bernilai dan penentu akhir Syurga atau Neraka dan ditambah pula rahmat Allah yang tidak ternilai harganya. Tanpa rahmat Allah, amalan kebaikan yang banyak juga takkan ada nilainya. Justeru, sejauh mana kita benar-benar peduli ralat dan kesalahan dalam timbangan kita? Kita bising dan riuh kalau kawan kita salah mengisi data, tapi ada kita peduli usaha kawan kita berusaha sehabis baik dan paling besar, adakah kita benar-benar peduli kiraan dosa dan pahala kita yang terhimpun. Kita lupa bukan?

Perkiraan dan perhitungan Allah itulah yang paling persis dan jitu

Kalau kita benar-benar risau akan perkiraan kita menjadi negatif sudah pasti kita bersegera dalam menambah amal biar nilainya positif. Sebaik-baik Penghitung hanya Allah juga. Sebesar zarah kebaikan pun sudah Allah kira untuk menambah saham akhirat. Kasihnya Allah pada kita. Allah itu Maha Adil, kejahatan kita juga turut dinilai tapi masih dibuka peluang untuk pintu taubat. Begitulah pesalah sentiasa diberi peluang kedua. Namun kalau terlambat menghargai peluang yang Allah berikan sangat sia-sialah jawapnya.



Sesuai barangkali kita ungkit isu amal dan isu perubahan diri. Sudah 12 hari Muharram berlalu dan dalam beberapa hari pula tahun baru akan bertandang pula. Dua tahun baru iaitu Hijri dan Masihi dapat kita rasai. Justeru kepekaan kita juga harus berganda. Perhitungan amal juga harus digiatkan. Janganlah kita berkira-kira dalam membuat amal kebaikan, apatah lagi janganlah terlalu berkira-kira ketika kawan kita buat kesalahan. Kawan kita insan yang lemah seperti mana kita juga. Salinglah lengkap melengkapi, itukan lebih baik. Lebih cantik perhitungan Allah nanti.


“Dan sesungguhnya Kami telah menciptakan manusia dan mengetahui apa yang dibisikkan oleh hatinya dan Kami lebih dekat kepadanya daripada urat leherya”(Qaf : 16)

2 comments:

Ummi Siti said...

Salam Sinar,

Ummi Siti doakan moga sihat dan dirahmati Allah selalu...

Oh ya dah belajar statistik, bolehlah ukur iman dah "significant" ke berbanding dengan kontrol yang telah digariskan oleh Al-quran dan As-sunnah.

Wallahu'alam

sinar_islami said...

wslm ummi siti...
Ameen atas doanya...

betul umi, itulah ana cuba nk smpaikan..syukran atas penambahannya..Moga sama2 kita nilai dimanakah tahap keimanan kita..