BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

Wednesday, December 16, 2009

Rasa hati

Alhamdulillah, bersyukur masih diberikan peluang untuk merasai pelbagai nikmat saat ini. Tanpa rahmat Allah, siapalah kita agaknya. Hidup dalam teman-teman yang banyak mengingatkan dan hidup dalam lingkungan doa mereka yang tersayang itulah antara penguat untuk menghadapi cabaran hari demi hari. Cuma kalau dibiar bersendirian ada sahaja memori, kenangan dan cerita yang menerjah kotak pemikiran ini. Maka lahirlah bermacam-macam perasaan. Bukan personal disorder ya. Cuma menjiwai apa yang sedang berlaku secara langsung atau tidak langsung.

Hidup tidak akan lari dari berperasaan dan berprasangka. Namun di sini letaknya kebijaksaan kita mengendalikan emosi dan akal dalam menerajui tindak tanduk seharian. Kita perlu BIJAK dan BERHATI-HATI. Apatah lagi insan bergelar wanita. Cukup bijak bermain emosi, hatta bukan emosinya sahaja, mampu juga mempengaruhi emosi siapa sahaja di sekeliling mereka.

Perjalanan hidup seorang muslimah pasti sahaja berliku. Adakala kebahagian hadir, senyum pun terukir. Adakala khabar duka bertamu, air mata membasahi. Adakala persoalan diaju, dahi berkerut seribu.Adakala musibah menimpa, mula tertunduk kaku. Itulah sunnah kehidupan, mendidik jiwa yang ingin dididik agar terdidik dengan didikan Rabbul Izzati. Masakan kita tidak diuji?



Hati itu bekas yang mengumpulkan pelbagai rasa dan perasaan; positif dan negatif tapi ada pemisahan. Kita boleh gembira, suka, sedih, sebak, geram, kecewa, marah dan jutaan lagi perasaan. NAmun kawallah rasa-rasa ini agar sentiasa dalam landasan yang diredhai Allah dan jauh sekali dari kemurkaan-Nya.

"Dan sebutlah nama Rabb- mu dalam hatimu dengan merendah diri dan rasa takut dan tidak mengeraskan suara di waktu pagi dan petang. Dan janganlah kamu termasuk orang-orang yang lalai "(Al-A'raf:205)

Saat ini marilah kita sama-sama menyucikan hati dengan zikrullah

Bertasbih dengan mengucapkan Subhanallah

Bertahmid dengan mengucapkan Alhamdulillah

Bertahlil dengan mengucapkan La ilaha ilallah

Bertakbir dengan mengucapkan Allahuakbar

Maka di sini kita akan salurkan segala perasaan kepada Allah. Kesenangan dan kebahagian kita syukuri dengan memuji Zat Yang Maha Memberi. Allah sewajarnya yang kita lambakkan segala pujian. Bahkan masalah dan bebanan yang dirasakan besar akan terasa kecil jika kita memperingatkan diri bahawasanya Allah itu Maha Besar. Maka kita akan bina kekuatan untuk terus mengharungi kehidupan.

Saat ini juga, macam-macam dirasa. Nama pun manusia.

Saat ini daku rindu

Adakala ketika belajar, sempat sahaja fikiran ini merawang pulang ke Malaysia. Aduh, parah juga apabila sarat dengan rindu, kalaulah tambang sekadar 80 sen sudah lama agaknya kaki ini melangkah pergi. Namun tidak semudah itu, masih tergalas amanah di sini, ada kewajipan yang harus dilunaskan. Hatta pernah diluahkan hajat mahu pulang. Apa kata ummi & lek, macam biasa, "Utamakan yang utama. Tunggu la bulan 7 nanti." Buat adikku Husna moga cepat sembuh sepenuhnya.



Saat ini daku gembira

Menerima jemputan demi jemputan perkahwinan, gembira dibuatnya. Mana tidaknya teman sepermainan kita akhirnya melangkah ke alam baru. Seorang demi seorang membina mahlligai baru. Jauh di sudut hati gembira bercampur sedikit kecewa kerana tidak dapat turut serta. Salam dari kejauhan dan semoga baitul dakwah yang dibina menjadi saham untuk kita sama-sama ke syurga.

Kalau berbicara fasal kuliah, banyak juga ceritanya. Turun padang bersama masyarakat setempat di bumi firaun ini, membuatkan hati gembira mendapat kepercayaan mereka. 'Community medicine' membuka langkah pertama dalam menghadapi realiti sebenar. Biarpun masih banyak yang belum diterokai, memadai untuk membina keyakinan diri. Moga Allah mudahkan walaupun masih banyak kekurangan. Telan sahaja yang pahit, agar yang manis itu pemangkin fasa seterusnya (^_^)

Saat ini daku sedih

Saban hari ada sahaja berita kematian. Inilah peringatan. Allah lebih menyayangi mereka. Tidak kira usia.Warga tua berjasa, muda remaja bertenaga, suami isteri tercinta, bahkan anak kecil penyejuk mata dijemput pulang ke negeri abadi. Suci hati anak-anak kecil ini. Baru sahaja melihat gambar mereka, minggu ini sudah dijemput pulang. Ya Allah cucuri rahmah ke atas ruh mereka dan tabahkan insan yang menyayangi mereka. Inilah peringatan buat kita yang masih hidup. Kita pula hanya menunggu masa. Tidak dapat disangkal, giliran daku pula bakal menyusul. Bila? Itu rahsia... Bersiap sedialah... Mimpi semalam mengejutkan daku dari kelalaian dunia. Ya Rabb pandu daku meniti jalan-Mu...

Itulah perasaan yang mampu dicoretkan. Banyak lagi yang terpendam. Kalian pula bagaimana? Sama jugakan, macam-macam yang dirasa. Hakikatnya daku, kamu dan kalian sama sahaja. Biarlah sesetengah itu urusan kita dengan Tuhan Yang Menciptakan. Cuba apa yang ingin dikongsi, dalam apa-apapun kita tidak keseorangan, Allah ada untuk mengadu cerita, teman-teman ada untuk meluah rasa.

Bercampur pula perasaan sendiri. Tenanglah wahai hati, Tenanglah....

7 comments:

zuwairiaiman said...

blog ni menarik.. keep up the good job

hoodsunny said...

cantik kn hospital malaysia? meningkatkan kadar kesembuhan, decrease morbidity ^_^

ana pun round PUBLIC HEALTH aka COMMED skrg.. tp x turun pdg lg~

sinar_islami said...

me to zuwairaiman:

Terima kasih...terus mendoakan..masih byk yang perlu diperbaiki

me to hoodsunny:

memang cantik...(^_^)
betul3...
ini lah quality of health services yang kita nak...important measurement of health..barulah decrease morbidity dan mortality

Moga Allah mudahkn perjuangn kita di medan ini..

aeshah said...

ALLAH tempat kita mengadu, manusia tmpat kita meluah rasa krn ALLAH yg mengilhamkn segala nasihat yg diberikn oleh manusia...

sinar_islami said...

betul ukhtie...
syukran atas peringtannya...
doakn ana sllu ye...
Moga Allah mdahkn urusn kita jga...
dan apa yg pentg..Mga Allah berikan yang terbaik utk kita...

aster @ citra sufi said...

saat dirimu keletihan...

kenangkanlah hadiah yang telah Allah sedikan di hadapan sana...

"jangan direnung pada letihnya usaha, tetapi renunglah pada manisnya sebuah kejayaan yang akan dikecapi nanti"

salam perjuangan dari malaysia...

sinar_islami said...

syukran ukhtie aisyah atas ingatan
Salam perjuangan buatmu juga...