BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

Sunday, February 07, 2010

::MAT 7 memoire::


Mesyuarat Agung Tahunan kali ke-7
Persatuan Pelajar-pelajar Perubatan (PERUBATAN)
6 Februari 2010


Kedinginan cuti musim sejuk kali ini, julung-julung kali dihangatkan dengan Mesyuarat Agung Tahunan PERUBATAN yang kebiasaannya diadakan pada bulan November. Namun atas sebab-sebab tertentu mesyuarat ini dianjakkan kepada bulan Februari ini. Alhamdulillah, segalanya selesai seperti dirancang walaupun di sana terdapat kekurangan dalam mengoptimumkan kelancaran majlis. Mohon kemaafan atas ketidaksempurnaan dan terima kasih diucapkan kepada ajk pelaksana yang sememangnya sangat komited bekerja walaupun pelbagai halangan menimpa.

Sememangnya penuh debaran menanti ketibaan semalam. Mana tidaknya ahli jawatankuasa tertinggi sesi 2008-2010 harus menyediakan hati, melapangkan jiwa, membuka minda untuk menerima segala teguran selepas 2 tahun berkhidmat kepada komuniti PERUBATAN. Inilah sesi yang Sinar rasa cukup panjang, luar biasa dan penuh cabaran. Namun AJKT yang ada telah banyak berganding bahu walaupun ada yang menilai rendahnya usaha yang dilakukan. Itu perkara biasa. Masakan indah hidup ini tanpa ujian, kritikan dan masalah. Itulah yang mematangkan manusia hatta mematangkan persatuan yang baru ditubuhkan. Salah itu biasa, namun membiarkan satu kesalahan di takuk lama itu jenayah kemajuan namanya. Suara ahli penting untuk kita tingkatkan kualiti dan bermuhasabah kembali.
Terima kasih di atas bimbingan dan kerjasama kalian

Perjuangan tidak berhenti di sini


Sejujurnya kelegaan sangat dirasa sebaik sahaja menuruni pentas utama. Alhamdulillah itulah lafaz pertama. Bukan lega meninggalkan jawatan lama tapi kelegaan dalam memikul amanah yang cukup berat dirasakan. Banyak sudah sudi menumpangkan bahu dan banyak juga sudi menghulurkan tangan di saat diri terkapai-kapai mencari bantuan. Seinfiniti terima kasih kepada keluarga, sahabat-sahabat, teman serumah, rakan-rakan dan adik-adik yang banyak menyokong diri ini. Moga Allah balasi jasa, pengorbanan dan bantuan kalian.

InsyaAllah mereka yang mengantikan itu lebih layak. Allah telah memilih mereka untuk merealisaikan erti hidup pada memberi. Kita bukanlah selama-lamanya di atas kerana masih ada komitmen lain yang harus dicakna. InsyaAllah AJKT sesi 2010/2011 bakal membawa pembaharuan pada persatuan yang dikasihi. Hatta diri ini masih sedia menghulurkan bantuan tapi cukuplah setakat berada di bawah kerana itu lebih menyenangkan saat ini. Banyak harus diberbaiki dan dikoreksi kembali. Moga amanah yang berlalu ini tidak seperti debu-debu berterbangan. Mohon maaf atas segala kelemahan dalam memegang jawatan yang diberikanDari setahun ke setahun, persatuan ini kian bertambah ahlinya. Sudah pasti cabaran tidak pernah sama. Sinar cukup tertarik dengan ucapan dasar yang dibentangkan oleh Presiden PERUBATAN sesi 2008-2010, saudara Ahmad Wafi Bin Mohd Arshad tentang kuantiti dan kualiti. Renungan yang cukup besar buat sesiapa untuk menilai kembali kualiti hidup kita masa kini. Hatta kualiti sebuah ahli dan persatuan dan jika kita dapat kaitkan dengan kualiti ummat Islam dalam realiti hidup dewasa ini.

Kuantiti dan Kualiti Pelajar Perubatan Mesir

“Hidup di tengah-tengah masyarakat membuka ruang yang luas untuk memberi dan menerima. Konsep ini subur dalam kehidupan bermasyarakat atau berpersatuan. Kelebihan setiap individu secara kolektif menutup kelemahan individu yang lain. Inilah kuasa yang ada pada kuantiti dalam melonjakkan kualiti masyarakat berasaskan kepada kerangka sinergistik. Persatuan kita contohnya tidak mampu berperanan seperti hari ini tanpa perkongsian kelebihan yang dimiliki oleh para ahlinya. Latar belakang yang berbeza bukan halangan untuk membina persefahaman lebih-lebih lagi kerana kita sujud ke arah qiblat yang sama.

Kuantiti biasanya tidak menjamin kualiti; inilah slogan yang dihidangkan kepada kita sejak dahulu. China dan Indonesia mempunyai kepadatan penduduk yang tinggi. Namun, kemajuan China jauh mengatasi Indonesia. Maka titik manakah yang memberikan perbezaan ini? Bukankah kuantiti itu boleh menjadi suntikan kebaikan dan mungkin juga sebaliknya? Maka formulanya di sini ialah kebolehan kita mengurus jumlah tenaga yang ramai untuk penjanaan kuasa optimum. Ahli persatuan kini yang mencecah ribu-ribuan patut melonjakkan prestasi akademik ahli, pembinaan kemahiran sosial sekaligus menghasilkan produk doktor terbaik.

Kita semua sepatutnya sedar bahawa jumlah yang ramai sekarang ini memerlukan agar kita berusaha bukan sekadar untuk menjadi pelajar perubatan serta doktor yang biasa-biasa, cukup-cukup makan.Kadar kompetensi semakin tinggi, baik sesama kita dari universiti-universiti keluaran Mesir mahupun dari universiti-universiti negara lain yang turut menampung ramai anak-anak Malaysia yang mengambil jurusan perubatan.Amat malang, jika situasi ini tidak disedari dan diambil rancangan sebaiknya oleh setiap peribadi untuk melonjak lebih cemerlang berbanding pelajar lain.Lebih malang lagi jika pelajar-pelajar di sini terus hanyut dalam arus keseronokan anak muda, hidup happy go lucky, ikut apa yang jadi, tanpa memahami bahawa bidang ini memerlukan usaha dan penumpuan yang tinggi sepanjang tempoh pembelajaran.

Justeru, pertambahan ahli hanya meresahkan kita jika tiada usaha penyatuan dan penyedaran dilakukan. Semua bergerak mengikut haluan sendiri, lupa akan konsep bersatu teguh bercerai roboh. Buih di lautan lemah bukan kerana kuantiti tetapi disebabkan kualiti yang kurang. Janganlah kita terpesona dengan bilangan ahli yang ramai kerana jaminan kejayaan datang setelah usaha gigih oleh semua pihak. Kita mahukan bilangan yang ramai ini mencorakkan budaya akademik dan cintakan ilmu serta menyemaikan budaya toleransi dan kasih sayang. “

Begitulah antara isi ucapan dasar yang ingin dikongsi. Manusia tidak boleh lari dari meningkatkan kualiti jika mahu redha Allah disisi. Manusia tidak layak berbangga dengan bilangan ahli yang ramai jika jumlah itu tidak bisa merubah apa-apa pun. Begitulah persatuan dan begitu jugalah keadaan ummat Islam jika kita tidak menggunakan setiap sumber tenaga yang ada dan merancang dengan sebaiknya.




Benarlah, hidup ini adalah medan kita belajar. Kita belajar untuk mencipta sejarah, samada sejarah itu bakal dikenang atau dilupakan. Pilihan di tangan kita.

“Sejarah adalah wadah mengkaji manusia, memerhati kelakuan dan pemikiran manusia agar kesimpulannya boleh digunakan untuk membentuk manusia. Itulah enjin sejarah.” Saifulislam.com

Marilah bekerjasama dengan AJKT 2010/2011 dalam merealisasikan tema tahun ini iaitu "Ilmuan Berbakti, Teguh Sehati"
.:Allah Yang Satu untuk kita semua:.
~Satu PERUBATAN dalam Satu destinasi~

4 comments:

Atiqah said...

sha nampak cute dlm gmbr..ehhehe..pujian tau..eh mmg sha cute pun

sinar_islami said...

Ada ada je Atiqah ni...
gambar tu kecil la ukhtie
nampak ke (^_^)

Moga Allah menjadikan diri ini dan tuan yang mengucapkan lebih baik dari apa yang kita sangka...

♥ Afeefah Zainal ♥ said...

huuu..sha malu malu.. (^-^)..hii

sinar_islami said...

afeefah ni kan...saja la tu..
*blushing*