BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

Sunday, February 14, 2010

Sinai Explorer 2010 Part 3

Hari Ketiga 11 februari 2010


Suasana pagi di Dahab nyaman sekali. Udaranya segar. Paginya damai dan sunyi daripada kesibukan. Kedai pun masih belum beroperasi. Sunyi tapi inilah saat kami menikmati keindahan alam di sini.

Kami berjalan di persisiran pantai menikmati damainya pagi. Allah izin, ketika kami sedang menyeberangi jambatan, kami dipertemukan dengan seorang warga Kanada. Beliau menyatakan kegembiraan melihat sekumpulan anak gadis bertudung litup dan berbudi bahasa. Katanya dia berasa gembira melihat kaum muslimin yang bersopan-santun begini. Katanya lagi, bangsa eropah sendiri kekadang dingin dan tidak ramah dalam erti kata lain ada yang sombong dengannya. Ini pantulan dari pengalaman beliau, katanya apabila melancong dan terserempak dengan beberapa warga Eropah lain, setiap kali diajak berbual, mereka bersikap acuh tidak acuh. Lain pula dengan bangsa Asia. Kita ramah, mudah membantu dan merai tetamu. Sebenarnya itu satu kelebihan. Terpulang kepada kita mengambil peluang. Moga keindahan yang dilihat beliau itu mampu membuka hatinya untuk mengenal Islam dengan lebih jauh. Alhamdulillah, pertemuan yang tidak kami rancang, namun cukup meninggalkan memori indah. Kemudian, sebaik sahaja bertemu beliau kami meneruskan pencarian aktiviti untuk mengisi masa.



Keberadaan kami di Dahab diisi dengan aktiviti yang menarik. Sempat juga kami berkuda dan ada juga yang ingin mencuba quad bike. Peluang hanya datang sekali. Peluang yang ada digenggam sebaik mungkin.


Selepas puas menjelajah kawasan Dahab dengan menunggang kuda, kami bergegas pulang ke hotel untuk ‘check out’ dan meneruskan perjalanan menziarahi kubu salahuddin sebelum pulang ke Kaherah.

Kubu Salahuddin



Dari jauh lagi apabila terlihat kubu salahuddin yang terbina di atas sebuah pulau, hati terdetik kagum. Hati seakan-akan tertarik dengan kewujudan kubu itu ditengah-tengah perairan. Sesuatu yang unik Sinar rasakan. Justeru untuk menjejakkan kaki ke kubu itu, kami perlu menaiki bot. Kubu ini telah dibina oleh tentera pimpinan Salahuddin Al-Ayubi untuk menghadapi tentera Salib. Kedudukan kubu ini sangat strategik kerana berada ditengah-tengah sempadan Palestina, Jordan dan Arab Saudi. Ini memudahkan tentara mengawal keamanan negara dan menangkis sebarang ancaman dari negara luar.


Tidak dapat tidak, peluang untuk menikmati panaorama yang cukup indah digunakan sebaik mungkin. Sinar banyak menghabiskan masa di salah satu tembok utama kubu tersebut bersama dua lagi rakan. Di situ kami bertukar cerita, bertukar rasa, bernasyid bersama dan apa yang membuatkan dada ini sebak, saat yang singkat itu mengingatkan kami bertiga mengingati Allah. Alunan zikir sayup sayup kami alunkan bersama. Terima kasih kepada teman setembok. Moga Allah berkati saat itu. Walaupun pertama kali menjejak kaki, tapi terasa akrab dengan tempat ini. Dari jauh dapat kulihat bendera kesatuan arab di Aqabah, Jordan. Terus dihambat rindu yang bersangatan di bumi Urdun yang harmoni itu. Mahu sahaja diseberangi perairan itu tapi itu mustahil kerana waktu amat cemburu.

.:Di sini kami meluah dan berbicara:.

.:merenung dalam jiwa hamba:.


Hati sungguh berat mahu meninggalkan kubu itu. Selamat tinggal kuucapkan. Lalu bot meninggalkan kubu dalam kenangan yang cukup indah sebelum kepulangan ke kota Kaherah.

.:berakhir sudah Sinai explorer 2010:.



.:Selamat tinggal:.


Alhamdulillah, perjalanan 3 hari 2 malam ini meninggalkan kesan yang mendalam. Walaupun terasa singkat tapi apa yang ingin Sinar cari, sudah pun Sinar temui. Benarlah kembara itu punya hikmah yang tinggi.

4 comments:

Khazinatul_Asrar said...

pemandangan yg sungguh indah!~subhanallah.

agak2 kalau awal bulan 5, dah musim panas ke?huhu

sinar_islami said...

=) ciptaan Allah itu memang memikat hati...segala pujian bagi-Nya...

Ukhtie..sekarang pun dah rasa panas apatah lagi bulan 5...ana pun pelik juga ni..cepat betul musim bertukar...
Bumi dimamah usia...Moga kita pergiatkan amal...

Anonymous said...

hari pertama seminar,org pakai baju biru :)..try to find u,tanye kak aimi..tp xjumpa2 akak..kak fathiyyah pun saya baru jumpa hari tu..sngt gmbira bila dia kata 'gadis berbaju biru' (^_^)

next time,kalu org g jumpa kakyu..i'll find u too. ;)

sinar_islami said...

wah..terharunya..
InsyaAllah...we will meet another time..perhaps, in most percious event & moment..

(^_^) May Allah bless you sista..