BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

Monday, May 10, 2010

Saya rindu Ummi!

Terasa ingin bercerita. Duhai blog silalah bersabar dengan celoteh tuanmu ini.

Semalam ketika sudah penat mengulangkaji, hati teringat sangat pada Ummi. Rindu . Terus telefon dicapai. 'Direct call' lebih memuaskan hati. Hehe apalah sangat kredit untuk melepas rindu. Betul tak? Walaupun ummi biasanya sudah pun tidur waktu sebegini. Cuba sajalah...


"Assalamualaikum Ummi!" Riang sungguh diri memberi salam.

"Wa'alaikummusalam. Along ke?" Erm, lain sungguh suara ummi.

"Hehe, Along la siapa lagi. Duk teringat Ummi. Tu yang terus call. Ummi dah ngantuk ye, tapi kenapa suara semacam je ni? Tak sihat ke?"

"Ummi mengantuk dah tapi duk berehat kat bilik adik-adik. Allah izin Ummi demam."

"Demam! Ummi makan ubat tak? Dah jumpa doktor?"

"Alhamdulillah dah makan. Doktor je belum jumpa. Tak sempat."

Sememangnya Ummi jarang sakit. Kalau sakit tu, akan terasa sangat kesannya. Kalau Ummi demam, agak teruk jugalah. Sinar pun mewarisi kot. Jarang juga demam, mungkin sekali setahun. Genetikkah? Erm... Sinar mulalah berfikir siapalah jaga ummi, siapalah tolong uruskan rumah dan siapalah nak hantar adik-adik pergi sekolah. Kadangkala bila mengingatkan banyak urusan yang Ummi mampu uruskan, terasa sangat Ummi ni orangnya hebat.

Bila Ummi sakit, terasa semua benda serba tidak kena. Sebenarnya Allah nak suruh Ummi berehat. Selain tu Allah nak didik anak-anak ni supaya jadi insan bersyukur dan hargai jasa Ummi. Dulu dan sekarang, makan minum kita Ummi jaga, sihat dan sakit kita Ummi tidak pernah lepas pandang. Ke hulu ke hilir melayan karenah anak-anak nan lapan ini. Hatta waktu tidur Ummi pun terganggu sejak kita dilahirkan. Disebabkan Ummi selalu ada, kadangkala kita tidak sedar yang kita ni sebenarnya 'terhutang banyak benda' dengan Ummi. Justeru wahai adik-adikku, sayangilah Ummi sepenuh jiwa ragamu. Kita buat yang terbaik untuk Ummi dan Lek walau hakikatnya tak terbalas jasa mereka pada kita.

Bila Ummi kata Ummi tak sihat. Kita yang jauh ni pun dah mula rasa risau. Mana taknya, anak-anak Ummi dan Lek yang sudah besar pun tinggal jauh. Seorang tercampak ke ardul kinanah, dua orang di utara. Maka tinggallah yang 'kecik kecik' kat rumah. Kebetulan semalam lek pun tiada di rumah. Hari ini baru lek pulang dari outstation. Alhamdulillah juga Solehin dan isteri masih tinggal di rumah. Lega sikit hati ni. Alhamdulillah ada adik ipar yang boleh tolong masak dan tolong apa yang patut (^_^) Syukran dik. Ada hikmah ada orang baru.

Kemudian teringat Salwa, si bongsu yang sentiasa Along rindu. Adik-adik lain pun Along rindu juga tau...

"Salwa ada lap lapkan dahi Ummi ke? Ummi sakit ni mesti dia tak duduk senyap. Rindu pula Along kat dia."

"Takde pula tapi Salwa tu kalut juga, sampai siap selimutkan Ummi. Dia dengan Fatin la nak temankan Ummi tidur." Dalam suara yang serak Ummi tergelak dengan celoteh anak-anak. Tersenyum Sinar di sini.

Kerisauan terubat sedikit melihat adik-adik yang begitu concern. Moga Allah pelihara dan didik jiwa adik-adik Sinar dengan sifat mahmudah. Alhamdulillah, pada hari ini pula sebaik sahaja selesai menunaikan solat subuh terus menelefon Ummi untuk mengucapkan Selamat Hari Ibu dan bertanyakan perkembangan kesihatannya. Walaupun tiada perubahan Along doakan moga Ummi lekas sembuh. Syafakillah ya ummi habibati. (^_^)

Bukan apa Sinar berkongsi cerita ini. Jauhnya anak dengan ibubapa tidak akan mengurangkan apa pun sebenarnya. Malah menambah rasa cinta dan rindu pada mereka. Mereka lepaskan kita jauh jauh pun dengan meletakkan pergantungan pada Allah supaya Allah menjaga kita. Maka kita pun kena berserah pada Allah dan sentiasa berdoa pada-Nya.

Sempena hari ibu ini, Sinar ingin mengucapkan Selamat Hari Ibu pada Ummi, Wan, Maktok, makcik-makcik yang disayangi, Ummi Siti, Makcik Madziah, cikgu-cikgu di MATRI , Dr. Mariam, Ustazah Fatahiyyah dan kaum ibu yang dihormati di seluruh dunia. Moga Allah ganjarkan kalian pahala dan syurga kerana tidak jemu jemu mendidik kami, anak-anakmu. Sayang kalian kerana Allah.

6 comments:

PEMENANG said...

emak itu sultan..
ibu itu raja...hehe

sinar_islami said...

Oh ada ibarat macam tu ye...
Menarik...tapi...
Kalau ummi itu pula?
(^_^)
Syukran 4 dropping by...

hoodsunny said...

Ummi itu ratu :D

ana pun dah on rindu mode nih~

Selamat hari ibu~ yup everyday is mothers dah.

sinar_islami said...

"Ummi itu ratu"
suka3 =)

ana ni orang sebut sikit je pasal family..dah melayang sampai Malaysia..

haway mutasawwil said...

akak blaja di matri ke dulu?
ustazah fathiyah tu@mama org panggil kan yg kat intec tu?
Sejenak hatiku mula tersungkur,
Bila terkenang ibuku nun jauh,
Aku di rantauan penuh kerinduan,
Bersama harapan pulang ke pangkuan.

Biarpun anakmu jauh di mata.
Namun di hati tak pernah ku lupa,
Wajah manis ibu, tutur kata,
Menjadi penyubur semangat jiwaku.

Walau selaut kucurah baktiku,
Walau segunung kutabur jasaku,
Namun takkan dapat kubalas,
Pengorbananmu waktu kecilku.

Untukmu ibu salam sayangku,
Doa dan restu kupohon darimu,
Agar dimudahkan laluan hidupku,
Menempuh dugaan di medan ilmu.

Alangkah rindunya belai kasihmu,
Alangkah indahnya mutiara katamu,
Ingin rasanya bertemu kembali,
Kenangan dahulu yang harum mewangi.

sinar_islami said...

me to Haway mutasawwil

Aiwah, akak dulu belaja kat sana...
Betul la tu, ustazah Fatahiyyah aka mama..kenal juga ya faris...
Indah bait-bait kata tu...lagu ya?
Syukran atas perkongsian...
(^_^)
Sungguhlah kasih ibu sampai bila2 dan pengorbanannya tidak terkira