BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

Friday, August 12, 2011

Dewan Bersalin, Satu Kesinambungan

Lama juga blog ini menyepi. 3 minggu ini Sinar berulang-alik dari rumah ke hospital untuk mengikuti latihan elektif di Jabatan Obstetrik & Ginekologi. Mana taknya, pulang sahaja dari hospital sudah kepenatan. Alasan sungguh :D. Entri 'Wad Kecemasan, Satu Permulaan' adalah permulaan latihan elektif yang sangat bermanfaat buat saya. Kini pengalaman di Dewan Bersalin, Hospital Ampang turut memberi sinar baru dalam kehidupan saya. Diberi peluang untuk membantu dalam proses melahirkan anak membuatkan saya terharu. Walaupun mungkin tidak sehebat rakan-rakan Malaysia yang diwajibkan menyambut 15-20 bayi di hospital, saya tetap bersyukur kerana di bumi sendiri kami berpeluang untuk membantu. Di Mesir setakat ini kami masih belum berpeluang untuk menyambut bayi. (^_^) Maka, kenalah sentiasa berusaha dalam menadah ilmu dan mengasah kemahiran. Moga Allah permudahkan kami. Bukannya masa untuk beralasan dan menyalahkan kami. Bantulah kami, InsyaAllah kami sedia belajar.

Cairo & Moscow bersatu (^_^)

Sinar dan 3 rakan sekuliah dari Mesir pada awalnya telah berpakat untuk menjalani latihan elektif selama 3 minggu di Jabatan Obstetrik & Ginekologi. Namun, atas sebab tertentu terpaksalah memulakan latihan lewat seminggu daripada mereka. Cuma sekadar melapor diri lebih awal pada 18 Julai. Alhamdulillah segala urusan berjalan lancar.

Kami juga dipertemukan dengan rakan seperjuangan yang belajar di Rusia iaitu Farahdiba, Aimi, Fatin, Evelyn (Moscow) dan Jen Wei (Volgo). Alhamdulillah dapatlah meluaskan jaringan ukhwah dan saling berkongsi ilmu :) Nanti bolehlah makan free di Rusia kan (^_^)


Hari ini merupakan hari terakhir Sinar di Jabatan Obstetrik & Ginekologi. Sebak jugalah mahu meninggalkan jabatan ini. Banyak benda baru, pengalaman dan ilmu yang Sinar perolehi. Kebanyakan masa memang banyak dihabiskan di Dewan Bersalin. Pada awalnya hanya diarahkan ke sini saja. Maka kami tidak berani ke wad, dewan bedah (OT) dan klinik. Alhamdulillah kerana ingin tahu, dapat jugalah ke wad dan klinik melihat beberapa kes sakit puan setelah mendapat izin. Staff di sini sungguh mesra, suka mengajar dan sedaya upaya meraikan kami. Dr Jamil ketika di klinik sungguh bersemangat berkongsi pendapat dan memberi nasihat kepada kami selaku bakal doktor. Banyak persoalan yang beliau lontarkan agar kami generasi baru berfikir tentang keupayaan kami di masa hadapan. :) Mencabar! Maka, jangan malas, manja dan mudah stress.


Terima kasih akak-akak semua. Merekalah sifu-sifu yang sangat berjasa.
(Kak Ita, Kak Yuni, Kak Shikhah, Sinar, Kak Baizura)
Dan Kak Norisah-Camerawoman-
Saya sematkan gambar kita di sini agar kalian segar dalam ingatan. Doakan saya :)

Setinggi-tinggi perhargaan dan jutaan terima kasih kepada warga jabatan terutama Dr Murali selaku HOD, Dr Ranjit, Dr Jamil, Dr Shilpa (Specialist), Dr Komal (MO), Dr Auji, Dr Ida, Dr Wan (HO), doktor-doktor, sisters, dan staffnurse yang lain atas tunjuk ajar dan didikan yang diberikan. Kalian sangat hebat. Moga terus semangat dan kekal ceria. Pasti lepas ini saya termimpi-mimpi sorakan kalian, 'Push, push' 'Teran puan teran', Selawat puan', 'Alhamdulillah baby selamat' (^_<) Hehe ... Tersenyum saya dibuatnya.

Apapun buat yang beragama Islam, perbanyakan zikrullah sebelum, semasa dan selepas bersalin kerana ada hikmah dan kebaikan dalam mengingati Allah. Buat para suami, bersedialah untuk memberi sokongan pada isteri. Mereka sangat memerlukan kalian. Banyak sudah melihat ibu-ibu bersalin, sakitnya hanya mereka dan Allah yang tahu. Hargailah para isteri jangan dilukai hati mereka. Moga mawaddah dan sakinah berterusan hingga ke syurga. Nervous pula mahu jadi seorang ibu. Moga yang terbaik untuk Sinar.

Sekian sahaja coretan ringkas pasca latihan elektif pada tahun ini... Sedih dalam gembira. Gi mana tu? Hehe... Tak puas bermukim di sana...

2 comments:

sal said...

ibu diakan moga sinar terus berjaya mengapai cita-cita dan harapan..

alhamdulillah..
bnyk fasa-fasa telah dilalui..
bnyk juga cabaran telah ditempohi..
berkat kesabaran menempuh perjuangan..ALLAH permudahkan segala urusan..

sinar_islami said...

Jazakillah ibu sal. Sentiasa memberi sokongan pada Sinar. Moga Allah berkati ibu sal selalu :)

Doakan Sinar menjadi Dr dan muslimah yang solehah. (^_^)