BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

Tuesday, August 16, 2011

Ramadhan : Bulan transformasi diri

Pejam celik pejam celik, sudah 16 hari kita berpuasa. Alhamdulillah... Bersyukur rasa dipilih hingga ke hari ini. Tidak pasti tahun depan masih ada atau tidak untuk Sinar.

Pernahkah kita terfikir kenapa masih dihidupkan hingga hari ini? Sedangkan ramai sahaja yang tidak sempat bertemu Ramadhan ini, namun kita terpilih.

Setelah direnung-renungkan ada satu sebab mengapa kita diberi peluang. Kenapa? Kerana Allah sayangkan kita memandangkan:

Pertama : Dosa kita yang banyak. Dia masih beri masa untuk kita bertaubat. Mungkin sahaja kalau kita dijemput pergi kita tergolong dalam ahli neraka. Maka bulan mulia ini peluang untuk kita adakan transisi diri, kita ubah diri kita. Namun berapa ramai di kalangan kita yang masih berada di takuk lama. Kerana apa tidak mahu berubah? Tepuk dada tanya iman.

Kedua : Sikitnya amalan kita. Disebabkan ini, Allah buka peluang untuk kita lakukan sebanyak-banyaknya amalan pada bulan mulia ini. Di bulan inilah pahala melimpah ruah, bersahur dapat pahala, puasa dapat pahala, berbuka dapat pahala, masak untuk orang berbuka dapat pahala, solat tarawih dapat pahala hatta orang yang tidak berpuasa disebabkan agama beri keizinan pun dapat pahala. Hebat bukan ganjaran dari Madhrasah Ramadhan ini. Namun berapa ramai di kalangan kita yang masih berada di takuk lama. Kerana apa tidak mahu berubah? Tepuk dada tanya iman.

Seharusnya hasil dari menjalani ibadah puasa dan ibadah yang lain di bulan ini kita beroleh takwa. Ibarat memasuki sebuah universiti. Kita wajib beroleh sijil barulah kita berkelayakan. Maka jika kita gagal beroleh takwa kita bukanlah graduan University Of Ramadhan. Malah kita fail sebagai mahasiswanya. Bertepatan dengan firman Allah;

“Hai orang-orang yang beriman, diwajibkan atas kamu berpuasa sebagaimana diwajibkan atas orang-orang sebelum kamu agar kamu bertakwa,” (Q.S Al Baqarah, 2:183)


Setiap tahun kita puasa. Waktu maghribnya kita berbuka. Waktu malamnya ada tarawih. Terasa sama sahaja. Maka kita silap di situ. Rasa sayu juga melihat anggota jemaah di masjid makin susut saban hari. Di masjid sendiri hari pertama penuh sampai ke tingkat atas. Kini sudah tinggal suku sedangkan baru sahaja masuk fasa kedua belum akhir lagi. Ada kisah di satu tempat penuh hingga ke tangga pada hari pertama. Tidak cukup tempat mahu menunaikan solat tarawih. Ramai yang mengadu suruh di pasang kanopi. Lalu pihak masjid membalas, ''Tunggulah dua tiga hari nanti kalian dapat solah dengan tenang dan lapang.'' Mendalam maknanya. Maka benarlah kata-kata itu. Setelah beberapa hari, semua orang sudah selesa tidak perlu berebut-rebut kerana ahli jemaah kian susut tanpa sempat di pasang kanopi :).


Kalau kita puasa abid Ramadhani, memanglah kita akan mendapat lapar dahaga dan tiadalah penerusan selepas bulan ini berlalu. Kalau puasa abid rabbani, puasanya, ibadahnya membuahkan ketakwaan seperti firman Allah sebentar tadi. Bahkan inilah bekalan untuk 11 bulan akan datang. Mungkin sahaja inilah 'latihan' untuk yang susah bangun qiam untuk adakan perubahan atau buat yang merokok untuk terus berhenti merokok. (^_^)

Kita sendiri sudah biasa dengan kata-kata motivasi. " Jadikan hari ini lebih baik dari semalam." Maka buktikan!

Kata-kata yang menusuk Sinar hari ini di kuliah agama tadi ialah, " Jangan tiada masa untuk Allah, nanti Allah tiada masa untuk kita." Bahaya kan? Na'uzubillah. Moga kesibukan bukan alasan untuk kita tidak lakukan kebaikan terutama baca Al-Quran.

Sinar juga punya azam. Mahu jadi kekasih Allah dan disayangi manusia. Maafkan ya kalau ada salah bicara. Bantu Sinar jadi orang yang lebih baik daripada sebelum ini.

5 comments:

zulfizan said...

hehehe...lagi 13 hari :)

sinar_islami said...

me to zulfizan:

Tak lama lagi Ramadhan akan berlalu pergi. Maka, manfaatkan sebaiknya. Mungkin ini yang terakhir untuk kita.

ummu said...

assalamulaikum Sinar islami
semoga ALLAH menerima amal kami, dan amal kamu,dalam usaha mencapai redha Ilahi.terkenangkan ramai murabbi , Matri telah pergi menemui kekasih Agung.salam ramdhan al kareem untuk saudari jua.

mamawana said...

Assalam,

Kalau boleh Ramadhan biar berpanjangan. Ramadhan usah berlalu pergi.....

sinar_islami said...

me to Ummu :

Assalamualaikum wbt..
Syukran ummu atas doanya.
Moga Allah berkati selalu.
Kita pula akan ikut jejak mereka yang telah pergi.
Tugas kita persiapkan diri :)
Saling mendoakan. Moga Allah redha dengan kita.

me to mamawana:

Syukran mama sentiasa di sini.
Moga Allah berkati stiap amal mama di bulan mulia ini :)