BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

Sunday, November 06, 2011

Aidiladha 1432H

Pengorbanan. Suatu kalimah yang tidak asing di bulan Zulhijjah. Merata tempat orang memperkatakan. Sebenarnya dalam hidup ini kita akan selalu berkorban. Kita terpaksa mengorbankan sesuatu untuk mendapatkan sesuatu yang lain. Contohnya kita sebagai anak tentunya berat hati untuk berpisah dengan keluarga, namun kerana belajar di luar negara terpaksa berjauhan bertahun-tahun lamanya. Kita untung dalam satu hal dan kelihatan kita rugi dalam satu hal. Banyak lagi contoh pengorbanan dalam kehidupan. Boleh la kita duduk sebentar sambil renung renungkan...

Namun selepas kita teliti dan lalui disebalik pengorbanan tu, InsyaAllah terselit kemanisan yang hanya dapat dirasai oleh jiwa yang berkorban. (^_^)

Cubalah masing-masing fikir apa yang telah kita korbankan dan boleh fikirkan apa yang telah kita lakukan untuk orang lain hari ini?

Mari cerita fasal raya tahun ini...

Untuk tahun ini, Alhamdulillah masih dapat beraya bersama-sama teman di perantauan. Mungkin raya haji terakhir di sini. Justeru, terasa ingin melakukan perubahan tahun ini antaranya mahu pergi solah lebih awal supaya tidak terkejar-kejar dan berebut saff seperti tahun-tahun sebelumnya.

Alhamdulillah berjaya! Dapat solah dengan selesa kerana awal dari biasa.
Kami baru selesai Solat Sunat Hari Raya.




Mari pulang mengisi perut dengan juadah istimewa.

Sempat pula meninjau :)
Kedai buah pun buka, tapi tuannya mana?

Berdekatan kedai buah Pakcik2 Arab sudah mula proses penyembelihan

Erm... dan sudah pasti Sinar akan merindui detik-detik dan suasana perayaan di sini. Walaupun berbeza dengan Malaysia tetapi Mesir mampu cipta kemeriahannya tersendiri. Mana nak jumpa jalan raya basah dengan darah ketika Aiduladha di Malaysia. :)

2 comments:

mamawana said...

Assalamualaikum,

Bestnyer merantau ke Mesir.

http://nurqasehbiz.blogspot.com/2011/12/menate-ke-menatangmender-mung.html

sinar_islami said...

me to mamawana

Jemput datang Mesir :)