BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

Sunday, March 11, 2012

Nikmatnya Bernikah : 1 bulan 1 minggu


Jauh jarak dekat nurani

Alhamdulillah dengan izinNya sudah sebulan seminggu perkahwinan kami terbina. Inai masih merah di jari. Rasa puas menyimpan jari untuk diinaikan pada hari bersejarah tersebut. Inai itu bakal hilang, namun, ikatan ini akan terus dan bertambah utuh dari sehari ke sehari. InsyaAllah!


Apabila sebut perkataan 'jarak'. Sinar akan tersenyum sendiri. Faktor jarak jugalah yang mendekatkan kami. Seorang di selatan, seorang di pantai timur, kemudian dipertemukan kami di Pantai Barat Semenanjung Malaysia . Tidaklah Sinar kenal suami ketika itu. Allah jugalah yang mendekatkan kami melalui keluarga dan laman penulisan ini. Moga Allah berkati keluarga Sinar, keluarga suami dan berkati blog kami :)

Sekarang ...(^_^) Sinar di benua Afrika dan kanda di benua asia. Jauh terpisah tapi hati sungguh dekat di rasa. Biarpun orang berkata itu dan ini. Moga Allah beri mereka kebaikan dan lindungi kami dari segala keburukan. Ameen.

Sinar tersangat yakin Allah itu Maha Mengetahui hikmah di sebalik perkahwinan jarak jauh ini. Sekalipun kami diuji, InsyaAllah titik permulaan dan pengakhiran kami adalah Allah. KepadaNya kami rujuk kembali. Doakan ya. Kami yakin hidup ini adalah ujian untuk semua hambaNya sebelum pulang ke SANA nanti. Justeru kelebihan kami rai dan kelemahan kami baiki. Peluang ini kami manfaatkan untuk pertingkatkan diri sebelum berjumpa nanti. Anda pun seharusnya begitu... Ayuh perbaiki diri!

Hargailah!

Yang penting hargai masa yang ada. Hargai yang sedia ada dan berharap kebaikan pada yang belum didapatkan. Tidak guna kita mengeluh bukan? Itu prinsip yang Sinar pegang.

Ada yang berkata, baru sebulan memang semuanya indah. :) Lalu apa? Bersangka baik saja dengan Allah. Alhamdulillah saya bersyukur dengan sebulan ini. Hatta sehari yang Allah beri pun kita patut bersyukur bukan? Biar kita menghargai setiap hari yang kita lalu kerana hari ini sahaja milik kita, esok belum tentu lagi.

Alhamdulillah tiada masalah berjauhan. Teknologi menghubung segalanya. Kalau sedih dan punya masalah, dengar suaranya, tatap wajahnya sudah kembali ceria dan ringan terasa. Kalau gembira apatah lagi, saling bertukar cerita. Dapat pahala semuanya. Syukur pada Allah diberi kemudahan demi kemudahan bahkan teman-teman yang beri sokongan. Sangat supportive semuanya!

'Supportive' itu tanda sayang.

Teringat 'Rule no 8 : Be supportive' dari buku 'The rules for Marriage by Ellen Fein & Sherrie Schneider'. Kita biasanya rasa bahagia apabila keluarga, kawan, atau sesiapa sahaja ambil berat atau support kita. Terasa hangatnya ukhwah dan silaturahim yang terjalin. Ikatan yang didasari perasaan yang ikhlas, sungguh tidak dapat dinafikan. Hati tidak dapat menipu dalam sebuah hubungan dan pertalian persaudaraan.

Begitulah juga dalam sebuah perkahwinan akan terasa indah bila pasangan kita seorang yang supportive. Itu tanda kasihkan pasangannya. Justeru pasangan perlu sentiasa memberi 'push' yang baik dalam setiap perkara.

Beliau selalu mengingatkan, " Bercinta sampai Syurga." Hati ini cukup tersentuh dan teramat berharap kalimah hebat ini terlaksana dengan izin Allah.

Harapan suami, saranan Allah juga

Seputar lagu daripada suami buat diri. Alhamdulillah, kerap kali dimainkan lagu ini untuk Sinar dengari dan pernah dikongsikan liriknya di fb.

Telah ku siapkan satu daerah paling sunyi
Dalam hati ini untuk kau isi sebagai isteri
Untuk kau penuhi dengan kemuliaan seorang wanita
Untuk kau beri erti dengan kelembutan
Untuk kau hargai dengan kasih sayang

Ku ingin kau jadi wanita mulia
Yang tahu harga budi dan hati
Seorang lelaki bernama suami

Kerana engkau isteri
Ku ingin kau mengerti bahawa hidup ini
Tak semudah yang kita janjikan
Yang kita janjikan
Kerana kau isteriku

Untukmu, Sh Hidayah ♥

Ya, Sinar mengerti hidup ini penuh ujian dan InsyaAllah akan kami harungi dan akan kulaksanakan sebagai seorang isteri. (^_^) Moga Allah pinjamkan kekuatan demi kekuatan untuk menyenangi insan yang baru dikenali.

Sesiapa pun kalian, mari positif dengan segala susunan Allah. Setidaknya kita cuba as being positive is the key for happiness!

2 comments:

sal said...

assalamualaikum..rasanya belum terlambat untuk ibu sal mengucapkan selamat pengantin baru, moga bahagia dan kekal sepanjang hayat.Amin

sinar_islami said...

me to Ibu Sal:

Syukran Ibu Sal. Doakan kebahagiaan kami. :) Moga sentiasa hari2 ini seperti pengantin baru walaupun berpuluh2 tahun lamanya nanti..