BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

Monday, August 27, 2012

Kembara Indonesia : Damainya Tasik Malaya

"Indonesia here I come (^_^)"

Itulah ayat yang tidak saya sangka diberi keizinan olehNya untuk diungkap semula. Alhamdulillah saya dapat bertandang ke Indonesia buat kali ketiga. Pantas sungguh masa berlalu. Kenapa saya pergi  kali ini? InsyaAllah menemani suami yang masih bertugas di sini sebelum majlis graduasi. Alhamdulillah kali kedua bersamanya.
Walaupun masih Bahasa Melayu tapi agak aneh untuk saya..
Seperti sebelumnya Bandunglah tempat saya dan suami mendarat. Bezanya kali ini saya tidak hanya menetap di Bandung seperti sebelumnya. Saya ke Tasik Malaya, sebuah kota di Jawa Barat terletak di antara Bandung dan Purwokerto. Di khabarkan tempatnya hanyalah kecil. Ala-ala kampung kata suami. Yang terbayang di mata saya mungkinkah tinggal di kawasan hulu barangkali. Tambah lagi suami puas bertanya betulkah mahu ikutnya ke sana, susasana tidak seperti Bandung, bekalan airnya berkarat, makanannya tak seperti Malaysia. Untuk saya, itu tidaklah menjadi hal yang penting saya mahu menemaninya. Apatah lagi, saya juga perantau dan Mesir sudah cukup mengajar saya banyak perkara. Yang untungnya saya antara peminat makanan indonesia baik jawa, sunda dan palembang. Maka berbungalah hati saya mahu ke Indonesia tidak kiranya apa cabaran sekalipun.

Sekarang saya sudah pun 5 hari di Tasik Malaya. Saya menginap di Pondokan Amanah. Alhamdulillah selesa. Rumah-rumah di sini kelihatan kecil, rapat, comel dan cantik warnanya. Ceria sahaja kawasan perumahan kami. Damai... dan tidak pula saya sangka ada beberapa mall dan restaurant yang tak kurang hebatnya (^_^) Tidaklah hulu seperti yang saya sangka.

Di sini saya banyak memanfaatkan masa untuk mengenali suami, ulangkaji untuk peperiksaan akhir dan menikmati ketenangan Tasik Malaya seadanya..

Erm.. Lepas ni Sinar akan kongsikan tentang jalan-jalan cari makan... Umpppp.. Lazat! (^_<)

0 comments: