BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

Saturday, January 19, 2013

Kembara Mesir : Bersama Habibi. Uhibbuka fillah!


Tidak disangka-sangka, Allah membuka peluang suami yang dikasihi hadir ke bumi kinanah ini. Syukur ke hadrat Illahi. (^_^) Alhamdulillah, memang ada hikmah di sebalik kedatangan suami. Allah membuka ruang untuk saya terus berkhidmat sebagai seorang isteri sebagai bekalan akhirat untuk bertemu Pencipta diri dan memperingatkan diri di saat akhir perjuangan di Mesir ini. 

Di samping bergelut dengan buku, Allah membuka seluasnya peluang untuk meraikan kedatangan beliau ke sini. Melihat beliau makan masakan sendiri pun sudah menguntumkan senyuman dan kelegaan di hati. Di samping itu sempat juga membawa beliau menjelajah sedikit sebanyak tempat di Kaherah dan Iskandariah. Memang tidak puas kata beliau. Maklumlah kebanyakan masa menemani saya di rumah untuk menghadapi peperiksaan akhir yang masih berbaki. Beliau sangat memahami dan sentiasa memberi semangat pada diri.

Iskandariah kami lawati (6-7 Januari 2013)

Sudah pasti Iskandariah kami jejaki kerana adik beliau masih belajar di sini. Yang jauh dekat di hati, lagi dirindui. Pastinya kedatangan ke Mesir tidak lengkap kalau tidak ke sini kerana Iskandariah juga merupakan tempat pelancongan yang masyhur dengan pantainya bahkan itulah pusat pemerintahan Mesir suatu ketika dahulu :) Alhamdulillah tertunai hajatnya. 


Sebaik sahaja tiba di Iskandariah, terasa beza sungguh udaranya dengan Kaherah. Maklumlah, ada pantai dan angin yang segar menghidupkan suasana di sini. Antara tempat yang sempat kami lawati ialah, Bibliotheca Alexandrina (Perpustakaan), Makam Nabi Daniel, Makam Luqman Al-Hakim, Masjid Abu Al-Abbas Al-Morsi dan Kubu Qaitbay.


Sambil berjalan, perut juga pasti berdendangan. Tidak lengkap rasanya kalau tidak menikmati aiskrim segar buah-buahan di Iskandariah. Walaupun musim sejuk, kelazatan aiskrim menghangatkan. Kemudian, pada sebelah malamnya juga kami menikmati hidangan makanan laut sebelum membeli belah di Mashiyah. Jutaan terima kasih pada adikku Milah, sahabat saya Ukhti 'Izzah dan junior yang dihormati Hashimi dan Qarafi kerana sudi menemani sepanjang perjalanan kami di sini.

Walaupun ziarah singkat di Iskandariah, manisnya tetap dirasa apabila dapat bertemu insan yang tersayang bahkan dapat bersilaturahim dengan sahabat-sahabat baru. Itulah manisnya sebuah kembara. Sambil mengenal tempat baru, sambil menyebar ukhwah.

Kaherah bercerita (5-17 Januari2013)

Sudah pasti, kebanyakan masa suami dihabiskan di Kaherah. Kami tinggal di Mouniera-Sayeda Zainab. Secara tidak langsung, tinggal di sini memberikan gambaran cara hidup golongan majoriti di Mesir. Kepadatan penduduk di Kaherah membuatkan kehidupan di sini terasa sesak dan menguji kesabaran. Kaherah boleh diibaratkan kota yang tidak pernah mati. Hidup sepanjang hari. Di pagi hari lagi, rakyatnya sudah beratur membeli 'eisy (roti), ful, to'miyyah, pengangkutan awam sudah dibanjiri dan hon kereta pula silih berganti. Siangnya sibuk dengan aktiviti jual beli bahkan tak pernah berhenti. Di sebelah malamnya pula kedai kopi dan shisha pasti dipenuhi. Ya, itulah Kaherah dengan seribu macam ragam Misriyuun. Namun, di situlah letaknya seribu macam teladan dan sempadan buat perantau seperti kami.

Jauh dari kebiasaan, Kaherah masih banyak keunikan yang perlu diterokai. Wujudnya masjid bersejarah dan makam para sahabat dan solehin menjadikan kita terpanggil untuk menjadikan diri sebaik mereka, meneruskan perjuangan mereka dan mengimarahkan masjid yang sedia ada. Walaupun sudah 6 tahun di sini, saya sendiri terasa buta sejarah dan masih mencari-cari untuk melengkapi cebisan yang masih berbaki.



Sudah pasti Makam Imam Waqi', Imam Syafie dan Imam Hassan Al-Banna antara pilihan di hati.  Kali terakhir saya ziarahi mungkin 3 tahun yang lepas. Sejuk hati melihat Makam Imam Hassan Al-Banna lebih rapi dan terpelihara. Namun sedih pula melihat kondisi makam-makam Imam dan para sahabat. Tidak terjaga. Moga ada perubahan selepas ini.

Di samping itu juga , saya menemani suami ke makam beberapa sahabat Nabi dan melihat masjid yang masyhur di sini seperti Masjid Amru Al-Asr, Masjid Al-Azhar, Masjid Hussein, Masjid Sayeda Zainab, Masjid Sayeda Aisyah, Masjid Muhamad Ali Pasha serta Kubu Salahuddin yang masih teguh berdiri.
Selesai melawat tempat-tempat orang soleh yang terpilih, kami beranjak melihat tinggalan Firaun yang dilaknat Allah. Memang gah kelihatan piramid di mata kasar tapi tidak mampu menandingi kebesaran dan keagungan Allah. Telah Allah buktikan, Dia mampu menjatuhkan sebesar-besar empayar dengan kuasa sebagai PEMILIK sebenar alam ini. Tidak ada manusia yang mampu menandingi kuasaNya hatta Firaun yang mengaku tuhan dan memiliki piramid yang pernah diagung-agungkan.

Sebesar mana pun ciptaan manusia, besar lagi kekuasan Allah ke atas kita, kerana kita ciptaanNya.
Hanya tinggal 'batu' sebagai saksi keangkuhan..
 Jiwa akan gersang jika kita jauh daripada Allah, Pencipta sekalian alam.

Yang hadir akan pulang... Itulah sunnahnya.

Tak tergambar dengan kata dengan kehadiran suami ke sini. Sungguh itulah antara hadiah termahal yang Allah beri. Sebak pula membaca tulisan suami di facebooknya. Tersentuh dengan kasih sayang Allah dan suami..

'Jika ada awal, mesti ada akhir. Jika ada listen, mesti ada speak. 

Itulah percutian cinta kali ini. Penuh cinta bertemu zaujah tersayang, penuh mahabbah bertemu sahabat-sahabat di Mesir walaupun baru kali pertama bersua muka. Offline atau online hanyalah sekadar cara, apapun ia pastikan terus subur di lubuk hati kita.

Jumpa di Malaysia dengan title Dr dan Ustaz berada didepan nama kalian.

Semoga Allah rahmati kita semua dan berada dalam dakapan kasih sayang-Nya. 

Untuk anakanda, jaga bonda bebaik ya!'
-------------------------------------
"Kembali ke tanahair. Berat hati tinggalkan zaujah dan baby. namun InsyAllah, Allah akan menjaga mereka. "


InsyaAllah, di hati mengharapkan pertemuan penuh barakah untuk fasa seterusnya. Moga Allah rahmati dan buka peluang untuk mentaatiNya dan zauji juga. Moga diampunkan dosa dan dibuka pintu kemaafan untuk menjadi insan yang lebih baik di masa hadapan. Ameen..

4 comments:

saza s said...

Heee ..... Tak sabar rasanya nk berjalan time winter even hanya balik malaysia ...

Moga dapat jumpa dengan dr fahmi kelak sebab tak pernah jumpa lagi. Masa summer pun jumpa dr fardi dgn fakhri aje.

Xpe, tak sabar nk tunggu baby kak sinar ~

All the best exam. Doakan ana jugak

sinar_islami said...

me to Saza S :

Apa khabar iman orang Azhar..? :)

(^_^) Selesaikan exam dulu.. Pastu jalanlah puas puas ye Dr. InsyaAllah najah dah tu.

InsyaAllah, lepas ni boleh jumpa. Summer sebelum ni, Dr Fahmi tak cuti. Maklumlah Indonesia jadual pengajiannya lain.

Eh, tunggu baby ye? Hehe.. Doakan kami sihat dan selama semuanya.

InsyaAllah saling mendoakan.. Ana yakin anta boleh :)

As said...

See you later real in life, with baby in arms, okeh!

sinar_islami said...

me to As :

InsyaAllah akak.. Pray for me.
May Allah bless and assist you too.