BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

Friday, February 15, 2013

Coretan Hamba : Keputusan akhir MBBCh & Konvokesyen


Alhamdulillah thumma Alhamdulillah..

Debaran peperiksaan sudah dilalui
Debaran menanti keputusan akhir pengajian pun sudah dilalui.
Alhamdulillah, khabar gembira Allah beri.
Saya tamat pengajian di sini. MBBCh dimiliki.

Dirai dengan rasa syukur yang tidak terhingga.
Saya doakan ini sebagai permulaan yang baik buat  angkatan Gen6 khususnya..


Jazakumullahu kheiran kepada suami, Dr Ahmad Fahmi Sulaiman, Lek, Ummi, Abah, Ibu, Wan, Tokki, Mak Tok, Pakcik Makcik, adik-beradik; Solehin dan isteri, Hanisah, Husna, Insyirah, Intan Liyana, Fatin, Salwa,  ipar-duai, biras, keluarga besar, pendidik dari sekolah rendah hingga sekarang, sahabat-sahabat, kenalan yang mendoakan dan khusus buat kalian yang sering membaca blog dan facebook serta kalian yang mendoakan saya. (^_^)


Doakan kami semua..

Doa-doa kalian menyumbang kepada kejayaan hari ini. Dengan kekurangan yang ada, tanpa rahmatNya, tanpa berkatNya, saya tidak mampu menghadapi hari-hari lalu. Alhamdulillah segala kekuatan daripadaNYa. Terima kasih semua!

~الحمد لله على كل نعمة~

Debaran sehari sebelum Konvokesyen, terjawab dengan rahmatNya (13 Feb 2013)

Sehari sebelum Konvokesyen barulah keputusan kami diumumkan. Debarannya tak mampu digambarkan. Tak terkata saat menerima berita itu. Yang pasti saat keputusan sudah diketahui oleh rakan-rakan saya, saya masih dalam perjalanan pulang dari Iskandariah ke Kaherah bersama keluarga tersayang. Ditakdirkan pula telefon tiada bateri, menyebabkan rakan serumah tidak berjaya menghubungi saya. Alhamdulillah ada power bank Walid, maka sempatlah online sebentar dengan telefon yang sedang nyawa-nyawa ikan. 

Debaran itu tak terkata saat melihat status seorang demi seorang rakan sekelas melafazkan kalimah Alhamdulillah di status facebook masing-masing. Saya pula masih belum mengetahui keputusan saya. Fuhh, debar sungguh hingga Ummi menenangkan dan meyakinkan saya, ' Ummi tahu Along berjaya.' Memang positif sungguh Ummi terhadap anaknya. Walid pula menambah, ' InsyaAllah, Along cemerlang tu. Along dah usaha. Baby pun tolong juga'. Tersenyum saya. Dari lubuk paling dalam, saya mendoakan Allah bersama doa dan sangkaan kedua ibu-bapa saya.

Sebaik sahaja keputusan saya dimaklumkan oleh rakan, sebak sungguh saya dibuatnya. Benar kata Ummi dan Lek. Saya sampaikan berita itu pada Ummi, Lek terlebih dahulu. Mereka sangat gembira. Melihat mereka gembira, saya tersenyum.. Alhamdulillah Allah beri saya peluang untuk buat mereka gembira. Saya tahu, besar harapan mereka melihat anak mereka berjaya dan menaiki pentas menerima ijazah setelah berjuang sekian lama.

Pangkat dan gelaran itu suatu permulaan bahkan amanah.

Alhamdulillah thumma Alhamdulillah. Allah lebih tahu apa yang terbaik buat hambaNya. Pangkat Jaid Jiddan hadiah buat saya di Tahun 6 dan itu jugalah pangkat keseluruhan sepanjang pengajian Perubatan Umum di sini. Alhamdulillah, sepanjang 6 tahun setengah saya berjaya dalam semua peperiksaan. Tiada daya melainkan ini semua daripada Allah Yang Maha Mengasihani. Kerdil rasa diri.

Mendapat gelaran Doktor memang kelihatan gah di mata orang namun pada yang mengalas terasa sungguh beratnya amanah. Berhadapan dengan nyawa manusia bukan suatu mainan dan bukanlah suatu yang mudah. Pada Allah sahaja tempat bergantung harap. Didoakan perjalanan selepas ini penuh rahmah, barakah dan petunjuk daripadaNya.

Hari Konvokesyen, Hari berkongsi gembira (14 Feb 2013)


Beruntung rasanya, Allah beri peluang pada Ummi, Lek, Dekna, Ibu, Abah, Milah dan Inah untuk meraikan Hari Konvokesyen saya di Mesir. (^_^) Jazakumullahu kheiran pada Kak Una, Huda, Alimah, Syamila, Akma, Azfar, Asma, kawan-kawan seuniversiti, semesir dan adik-adik yang hadir di majlis ini. Syukran juga  pada keluarga, sahabat dan adik-adik kerana memberi bunga, coklat, buku dan pelbagai lagi hadiah. Saya suka semuanya. Jutaan terima kasih pada AJK pelaksana yang bertungkus-lumus menjayakan majlis. Alhamdulillah usaha yang baik kerana ini Majlis Graduasi Pertama buat Mahasiswa Malaysia Universiti Kaherah.


Doakan saya. Perjalanan saya baru bermula..

0 comments: