BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

Wednesday, February 20, 2013

Kembara Mesir : Jelajah Mesir Bersama Keluarga (Feb 2013)

Kedatangan mereka sememangnya diharapkan dan dinanti apatah lagi Lek dan Ummi dahulu pernah datang ke Mesir ketika revolusi tanpa sempat menjelajah ardul kinanah ini. Mula merangka perjalanan mereka ketika sedang menghadapi peperiksaan. Saat ini semua berjalan lancar walaupun ada beberapa perkara yang tidak kami ingini berlaku. Bagi saya itu kebiasaan kerana bumi Mesir memang bumi menguji kesabaran. Namun kemanisan itu tetap ada walaupun ada kenangan pahitnya.

Ketibaan keluarga menemani debaran keputusan


Seawal 5 Februari, adik saya tiba dari Turki. Sementara keluarga yang lain belum datang, kami meluangkan masa bersama berjalan ke sana sini. Maklumlah sudah lama juga tak jalan dengan adikku nan seorang ini. Jauh dia belajar ke Turki.


Kemudian disusuli oleh kedua ibu bapa dan mertua saya pada 8 Februari. Alhamdulillah, Ummi, Lek dan Dekna menginap di rumah saya, manakala keluarga mertua tinggal di Manial, berdekatan rumah saya juga.



Dahab dan Sinai kami harungi (9-10 Feb 2013)

Dalam perjalanan ke Sinai, kami singgah di Kubu Israel, Uyun Musa dan Hamam Firaun. Setiap tempat punya kisah dan sirah tersendiri.







Perjalanan ke Sinai sungguh luar biasa dan mengambil masa. Ada sahaja ujian sebelum kami tiba di Sinai dan Dahab. Kami terpaksa mengharungi sekatan jalanraya yang terpaksa dilakukan oleh Badan Keamanan Mesir berikutan serangan bersenjata oleh pihak Badawi yang masih tidak berpuas hati dengan pemerintah. Disebabkan itu, kami terpaksa mengambil jalan jauh melalui Sharm El-Sheikh untuk ke Sinai. Akhirnya kami memilih untuk berehat di Dahab terlebih dahulu. Kami bermalam di  New Sphinx Resort. Pada pukul 1 lebih pagi keluarga bertolak ke Sinai untuk mendaki Jabal Musa.


Sementara mereka mendaki, saya pula membelah-belah di awal pagi. Alhamdulillah banyak kedai yang sudah beroperasi di Dahab. Namun kemeriahan Dahab tidak seperti dahulu.



Macam-macam cerita dan pengalaman mereka kongsikan selepas selesai mendaki. Lucu juga ya. Ada juga yang serik naik Jabal Musa.


Sekejap sahaja mereka berehat di Dahab. Sebaik sahaja mereka menuruni Jabal Musa mereka terus bergerak semula ke Dahab. Kemudian kami berkemas dan bertolak pulang ke Kaherah. Alhamdulillah pemandu van dan pemandu pelancong sangat mesra, baik dan menyenangkan hati kami. Perjalanan yang panjang dirasakan unik dan mengundang tawa bila dikenangkan.

Jalan-jalan di Kaherah (11 Feb 2013)

Pastinya kalau berjalan di Kaherah, Pyramid menjadi tumpuan. Walaupun itu tinggalan Firaun, Pyramid sudah menjadi simbolik Mesir. Kami juga menziarahi Masjid Imam Syafie, Makam Imam Syafie, Makam Imam Waqie', Kubu Salahuddin dan Masjid Sultan Muhammad Ali Pasha.



Iskandariah (12-13 Feb 2013)

Dari Kaherah kami menuju ke Iskandariah pula. Sekaligus ingin bertemu dengan adik ipar yang masih belajar di sana. Allah izin, kedatangan kami ke Iskandariah pada 12 Feb jatuh pada tarikh ulangtahun kelahiran Abah. Maka, saya dan adik ipar telah berpakat untuk meraikan secara kecil-kecilan. Alhamdulillah blueberry cheese cake menjadi rezeki kami. Malam harinya kami membeli-belah di Mashiyyah.


Keesokannya barulah kami memulakan lawatan demi lawatan. Pagi 13 Feb kami bersarapan di Hotel Sea View dan bergerak ke Montazah, Bibliotheca Alexandrina, Makam Abu Abbas Al-Morsi, Kubu Qaitbay, Makam Nabi Daniel, Makam Luqmanul Hakim dan sekadar menjamu mata dari luar melihat Roman theather



Alhamdulillah selesai jelajah beberapa tempat penting di Mesir, kemudian Allah izin keluarga dapat menghadiri Majlis Konvokesyen saya pula.

Setiap pertemuan pasti ada perakhiran.. Abah, Ibu dan Inah pulang ke Malaysia pada 5 Feb 2013 manakala Dekna pada pagi 17 Feb sementara Ummi dan Lek pada 17 Feb malam.


Jazakumullahu kheiran kathira pada Ummi, Lek, Ibu, Abah, Dekna dan Inah kerana memeriahkan hari-hari terakhir saya di Mesir ini. InsyaAllah jumpa di Malaysia pula. Maassalamah!

2 comments:

Anonymous said...

adik akak belaja ap kat turki?

sinar_islami said...

belajar Dentistry.. Sekarang kena ambil kelas Bahasa Turki dulu di sana selama setahun.