BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

Thursday, April 24, 2014

Uniknya Anak.. Hebatnya Ibu? Ayuh terokai!

Sudah fitrah, si ibu dan si anak punya pertalian yang kuat. Mana tidaknya, si ibu sarat mengandung selama 9 bulan dengan harapan ke temu anaknya. Mahu tidak mahu, dari fasa ke fasa hingga dilahirkan, akhirnya si ibu akan jatuh hati pada anak yang dilahirkan. Anugerah Allah yang tiada tandingan. Dari tiada, dengan izinNya ada.

Anak-anak cahaya iman

Si kecil itu fitrahnya suci, dilahirkan putih berseri. Alhamdulillah Allah pinjamkan kami Putri Nuha Sakeenah untuk mentarbiyah diri dan tingkatkan iman.

Melihat Nuha membesar, syukur tak terhingga dirasakan kerana sebagai ibu tiada kuasa menjadikannya anak yang cerdas dan cergas. Alhamdulillah hanya dengan izin Allah dan sedikit ilmu yang saya dan suami miliki, anak yang kami kasihi membesar sesuai dengan kadar usianya. Gross motor, fine motor, social development berada pada tahap memuaskan.  Nuha boleh menggunakan jari kecilnya mencubit roti kemudian disuapkan ke mulutnya sendiri. Nuha sudah pandai berdiri, sedang berusaha menguatkan otot kaki, melangkah setapak demi setapak, insyaAllah tidak lama lagi sudah pandai berjalan sendiri. Nuha juga sudah boleh menyebut mama, papa dan mengikut kata-kata kami dengan lahjahnya sendiri. Hatta mampu melambai dan menyebut bye bye apabila ransangan di beri. Sudah pasti ketika kami mahu bergerak ke tempat kerja, si anak ini melambai, membuatkan kami berat hati meninggalkannya, tidak sabar mahu berjumpanya lagi.

Allah.. Besar sungguh rahmat dan kurniaMu. Kesihatan, kecergasan anak membahagiakan diri. 

Selama 4 bulan di wad kanak-kanak, pelbagai telatah ibu bapa yang saya perhati. Yang pastinya apapun kerenah mereka,  pastinya mereka mahukan yang terbaik untuk anak mereka. Saya kagum dengan mereka kerana sanggup tinggalkan kerjaya demi menjaga anak tercinta, sungguh anak sebenarnya terhutang budi walaupun sudah tanggungjawab ibu bapa. Namun kerisauan saya melihat telatah ibu bapa adalah kebimbangan mereka dan kebergantungan mereka pada manusia bukan pada yang di Atas sana. Sunggu kepanikan kadangkala membuatkan manusia lupa ada Allah penentu segala. Doktor sudah biasa dipersalahkan, kerana mereka lupa siapa manusia siapa pencipta segala kejadian :) maka tidak hairan surat ketidakpuashatian sentiasa menghujani jabatan kami. Melihat pakar dan mo saya bekerja saya tahu mereka sedikitpun tidak meremehkan kondisi pesakit. Mereka sangat competent dengan tugas di jabatan ini. Hatta ho juga selalu diperingatkan, rawatlah anak-anak kecil ini seperti adik atau anak sendiri.

Melihat situasi yang ada, ibu bapa juga kadangkala lebih mementigkan kesihatan jasmani hingga lalai akan kesihatan rohani. Sungguh anak-anak itu fitrahnya suci namun bila tidak diisi dengan prndidikan keimanan, sudah pasti jahiliyah mengisi. Mungkin juga kita tiada 'clear cut' dalam penentukan kesihatan rohani, namun apabila anak tidak aktif, menangis, bernafas lain dari kebiasaan, kita tahu, hospitallah tumpuan yang harus di tujui. Hatta ketika anak sakitlah ibu bapa mesti mendekatkan diri pada Allah, itu contoh terbaik untuk anak mengenal siapa penciptanya. Kita harus ingat keajaiban bukanlah terjadi dengan menyerah pada sistem perubatan tapi pada Allah yang mencipta keajaiban.

Pernah satu ketika, sedang saya sibuk mengadap komputer, mengisi laporan kesihatan terdengar sayup suara anak kecil membaca doa.. Allah Allah sungguh bertuah ibu bapanya. Pasti ibu bapanya memberi pendidikan yang seimbang. Begitulah yang kita mahukan. Pernah juga ketika kami memasang intravenous line, bapa pesakit kecil itu sangat rendah diri dan tinggi tawakalnya dalam mengizinkan kami memulakan perubatan, alhamdulillah urusan anaknya dipermudahkan. Dia faham kami hanya pemudah cara. Sungguh kadangkala Allah tunjuki kuasanya, apabila ada yang salah menyerah tawakalnya pada manusia, Allah sulitkan urusannya. Wa na'uzubillah. Moga keimanan terus subur dalan diri ibubapa dan anak juga.

Si kecil mentarbiyah diri

Mana tidaknya kerana awal tarbiyahnya adalah Allah sendiri, bayangkan dalam berpuluh puluh anak kecil di jabatan kami, disamping ibu bapa menemani, si anak kecil yang berusia sebulan pun tidak menyerah kalah dalam perawatan. Berselirat wayar di badan. Ada yang dijangka kondisi akan lebih 
teruk tapi akhirnya kembali sihat seperti sedia kala. Ada juga kisah sedih, ibu bapa mengalah untuk 
mengizinkan rawatan atas faktor luaran, doktor terpaksa akur, si anak pulang dengan senyuman tanpa tahu kesihatannya merosot saat ibu bapa merayu pulang. Hanga doa kami titipkan.

Nah, si kecil akan terus kelihatan comel walaupun sedang mengadu kesakitan. Tangisan mereka membuatkan ibunya sendiri sebak.  Kanak-kanak memang unik! Sudah pasti syurga buat mereka jika mereka ditakdirkan kembali pada Pencipta. Ibu bapa perlu pujuk hati dan bangga ada sudah 'jambatan' ke syurga yang disediakan oleh anaknya.Maka beringatlah Allah pemberi kesihatan dan kelapangan.

Sayonara...

Kisah saya di jabatan kanak-kanak berhenti seketika di sini.4 bulan berlalu pantas. Setiap saat pertukaran jabatan baru pasti berat hati. Almaklumlah kerana kita sudah serasi dan baru mahir dalam mengendalikan kes di jabatan. Alhamdulillah lulus viva dengan 2 pakar kanak-kanak yang disegani, selesai juga menbuat presentation CME. Syukur... Maka saya secara rasmi berpindah ke jabatan baru pada hari Jumaat ini. InsyaAllah dari jabatan 'anak' ke jabatan 'ibu'. Jazakumullahu kheiran kathira pada semua kakitangan jabatan, daripada pakar perunding, pakar, mo, rakan ho, staffness, jm, staff radicace dan pesakit sendiri. Alhamdulillah banyak yang saya pelajari dari kalian semua.

Ahlan wa sahlan

Ucapan untuk diri agar terus kuat untuk menekuni bidang perubatan ini. Setiap hari adalah lembaran baru untuk diharungi. Moga kuat menghadapi segala bentuk ujian. Ya Rabb, redhailah hambaMu ini. 

Ayuh teroka hebatnya wanita pula dan pastinya banyak lagi pengajaran sebagai bekalan hidup untuk saya pelajari.

Sunday, April 13, 2014

Anak Kecil Tidak Pernah Putus Asa

Allah sahaja sebaik-baik pendidik dan syukur padaNya kerana tidak lekang mengurniakan nikmat dan rahmat yang tidak putus. Dari kecil hingga kini, fasa demi fasa berlalu, penuh dengan pelangi yang tersendiri. Keluarga dan kerjaya, keduanya ada saham akhirat yang perlu diamati. Memiliki anak sesungguh mendidik diri bahawa hanya Allah Yang Maha berkuasa. Kita punya banyak keinginan, harapan dan keluhan, semuanya didengari tetapi tidak semua tertunai kerana ada kebaikan yang Khaliq ketahui. Sungguh kerdil makhluk bernama manusia ini. Dari seawal kejadiaan hingga kematiaan insan, Allah Yang Maha Mengetahui dan Mengatur duniaNya ini.

Masa terus berlalu dan kini Nuha sudah 10 bulan

Alhamdulillah.. Sudah besar anakku ini. Kalau dahulu memerlukan sepenuh sentuhan, kini adakala cukup sekadar pantauan. Sudah aktif merangkak ke sana ke mari, tidak mahu 24 jam di ribaan ibunya. Syukur Nuha membesar dengan sihat dan mencapai perkembangan yang memberangsangkan. Setiap hari pasti ada sahaja kebolehan baru yang ditonjolkan, sudah pandai membuat pelbagai buyi, menyebut papa, mama dan bye bye sambil melambai tangannya yang mulus itu.

Alhamdulillah hari ini pula sudah mampu berdiri lebih lama tanpa sokongan luar dan melangkah 1-2 . Ajaib. Walau kita ajar, walau kita ransang setiap hari, Allah sahaja yang menetapkan sekian tarikh untuk Nuha menunjukkan kebolehannya.

Allah Allah syukur kerana adaMu selalu. Ya Rabbi teruslah mendidik kami dengan nur keimanan dan hidayahMu.

Insan kecil mengajar kita percaya...

Seputar kisah saya di jabatan kanak-kanak, hati terusik melihat kanak-kanak mampu tersenyum walaupun dirinya perlu dirawat. Masih gagah bersedekah dengan senyuman saat dirinya tidak tahu menahu sakit apakah yang dialaminya. Sungguh naif mereka ini, menangis saja mampu mengambarkan kesakitan yang dialami.

Mereka yang menghidap thalasemia pula ada persatuan mereka dan mereka saling menguatkan sesama sendiri. walaupun memerlukan tranfusi darah secara berkala, dicucuk berkali-kali mereka tidak pasrah dengan tidak mengembangkan potensi. Ada dikalangan mereka belajar hingga ke uuniversiti