BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

Thursday, September 21, 2017

Kembara Madinah 2017

Setelah sebulan lebih di Mekah, dengan izinNya kami selamat berada di Madinah.
Hari ini sudah masuk hari ketiga di Madinah.
Kami sampai di Madinah pada 18/9/17 pukul 1.45 pagi. Kami berehat di bilik masing-masing dan di arahkan berkumpul semula pukul 6.30 pagi.
Untuk kami tiada sarapan disediakan, seharusnya kami membelinya sendiri. Oleh kerana tidak tahu, Alhamdulillah tergerak hati mengalas perut dengan kurma. Berangan juga ada sarapan disediakan, almaklum hotel ni bukan calang-calang hotel. Namun tiada tapi syukur keterujaan ingin menziarahi masjid mengurangkan rasa lapar.
Tak pernah terbayang akan tinggal sedekat ini dengan masjid. Bayangkan hanya 50 meter sahaja kami ke Masjid Nabawi. Dari hotel kami Hotel Anwar Al-Madinah Movenpick, Pintu Pagar 15 menjadi perantara. Jadi tiadalah alasan jauh mahu bersolah jemaah. 😉
Jangan hairan ya, di sini kami sangat dekat dengan nombor terutama nombor-nombor yang tertera di pagar masjid atau pintu masjid. Almaklum ini penting untuk rujukan supaya tidak sesat.
Ziarah Masjid Nabawi
Untuk pertama kali ini, kami dibawa mengelilingi hampir keseluruhan masjid untuk ke Raudhah. Sebenarnya untuk ke Raudhah kami perlu jalan lurus sahaja mencari Pintu Pagar 23. Namun kali pertama, kami dibawa pusing-pusing oleh pihak TH. Diarah berkumpul pada pukul 6.30 pagi. Dari pintu 15 kami bergerak ke Raudhah.

Dalam perjalanan, dapatlah kami lihat BabusSalam (Pintu As-Salam) dan selepas melintasinya kelihatan kubah hijau. Di situlah terletaknya Makam Rasulullah. Rasullah turut ditemani dua lagi sahabat baginda iaitu Saidina Abu Bakar dan Saidina Umar.
Setelah menyampaikan salam pada baginda dan sahabat, kami meneruskan langkah ke Pintu Masjid 23-25 . Pintu itulah pintu masuk ke Raudhah Syarifah. Satu satunya jalan untuk ke Raudhah.
Masa untuk memasuki Raudhah sangat terhad, ada 3 waktu sahaja menunggu sahaja. Pertama bermula lepas subuh hingga pukul 9 pagi, lepas zuhur dan 10 malam.
Sebaik sahaja masuk di kawasan masjid melalui pintu 25 akan wujud beberapa kumpulan untuk menunggu giliran ke Raudhah. Ada kumpulan Arab, kumpulan Melayu dan lain-lain.
Kalau dulu dikhabarkan kemungkinan akan berhenti 4 hingga 6 checkpoint. Alhamdulillah untuk kami sekadar 3 checkpoint.
Ini perhentian ketiga sebelum kami dapat masuk ke kawasan Raudhah.
Alhamdulillah, dapat menjejaki kawasan Raudhah. Tandanya kawasan karpet hijau
Hati meronta nak solah di sini.
Tup tup Allah izin, ada seorang wanita mirip wanita Arab berbahasa Melayu,
'Adik mari sini solah. Solah ja, nanti saya jaga.' sambil ditarik tangan saya.
Sujud pertama, berderai air mata...😂 Syahdunya..
Ziarah Sekitar Madinah
Alhamdulillah masuk hari kedua di Madinah kami disediakan bas unthk Ziarah sekitar Madinah. Meneroka sedikit demi sedikit sejarah.
Alhamdulillah dapat lihat dan singgah beberapa tempat.
Kami singgah di;
Masjid Quba
Ladang Kurma (Majed Dates)
Bukit Uhud
Dapat juga kami lihat beberapa tempat dari dalam bas seperti Masjid Sajadah, Masjid Ijabah, Ladang Kurma Milik As'aad Bin Jararah, Perkuburan Baqi, Masjid Qiblatain dan Masjid Tujuh. Setiap tempat ada kisahnya. Yuk kita kongsi gambar dan catatan tempat yang dilawati.
Masjid Quba'
Masjid pertama yang dibina oleh Rasulullah ketika perjalanan hijrahnya dari Mekah menuju Madinah. Dalam pembinaan ini Rasulullah menginap di rumah Kalthum Ibn Hidam.
Turunlah ayat 108, Surah Al-Taubah,
'Sesungguhnya masjid yang didirikan atas dasar taqwa, sejak hari pertama adalah lebih patut kamu bersembahyang di dalamnya. Di dalamnya ada orang-orang yang ingin membersihkan diri. Dan Allah menyukai orang-orang yang bersih.'
Dikatakan tapak asal adalah di bawah Kubah Putih yang tertinggi.
Alhamdulillah, bahagian atas masih ada ruang.
Kenapa nak solah di sini? Berdasarkan sabda Nabi.
'Barangsiapa telah bersuci(berwudhu) di rumahnya, kemudian mendatangi Masjid Quba' lalu solah di dalamnya dua rakaat maka baginya sama dengan pahala umrah' (Sunan Ibn Majah)
Jadi rugilah jika tidak mengambil peluang ini kan?
Ladang Kurma
Setelah selesai solah di Masjid Quba' kami meneruskan perjalanan ke Majed Dates. Tempat ini merupakan ladang kurma yang dikormesialkan dengan penubuhan supermarket menjual kurma dan produk berkaitan.
Khabarnya syarikat ini yang menyediakan bas-bas untuk para jemaah haji melakukan ziarah di Madinah.
Moga Allah berkati.
Jabal Uhud
Jabal Uhud  ini memiliki banyak bukit. Terletak di sebelah utara Madinah.
Nabi pernah bersabda sambil memandang Uhud;
'Sesungguhnya Uhud adalah gunung yang sangat mencintai kita dan kita pun mencintainya.' (Sahih Bukhari)
Di sinilah peperangan Uhud berlaku dan terdapat Makam Syuhada'.
Bukit kecil yang dinaiki manusia itu namanya Jabal Rumat, terletak di sebelah selatan Makam Syuhada'.
Masjid di sebelahnya bernama Masjid Said Syuhadah
Di situlah tempat Rasulullah mengarahkan 50 orang pemanah (Rumat) untuk bersiap sedia dalam Perang Uhud. Akhirnya semua pemanah ini Syahid.