BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

Wednesday, July 16, 2008

Orang paling berakal..kamukah?



Orang paling berakal..kamukah?

Alhamdulillah malaysia kujejaki buat kali keduanya setelah dua tahun meninggalkan Malaysia buat ardul kinanah yang terhimpun segala khazanah ilmu..kepulangan ku kali ini sangat berbeda..banyak perubahan yang ditemui..


~kota raya~


Baru hari kedua, umi dan lek ke penang outstation,maka tugas menghantar ke sekolah dan urusan rumah diamanahkan padaku, namun sedikit sebanyak kuluangkan masa membelek buku dan nota lama serta buku-buku tazkirah yang tersusun bagaikan koleksi lama..

Ya..kembali kepada tajuk yang ingin dibicarakan...debaran keputusan peperiksaan buat warga cairo universiti kian terasa..desas desus keluarnya ia hampir seminggu sudah..namun sabar menanti ya teman..walau tak dapat dinafikan cortisol mula meningkat saban hari...Kemumtazan itu kah penentu kepandaian, kecemerlangan dan tahap akal yg mencapai keintelektual yg tinggi..?? fikir-fikirkan..namun yang diharapkan yang terbaik buat kondisi iman diri ini..


Ingin sekali dikongsi cerita ini..baik buat renungan bersama.Diceritakan bahawa Al-Manshur ibn Ammar rahimahullah mengunjungi Abdul Malik ibn Marwan. Abdul Malik berkata padanya, "Wahai Manshur bagaimana dengan sebuah pertanyaan? Aku telah berimu waktu selama setahun. Siapakah orang yang paling berakal dan siapakah yang paling bodoh?" Lantas Manshur keluar menuju salah satu ruang di istana. ternyata di tempat itu dia itu dia mendapat jawapannya. Dia segera mendapatkan Abdul Malik. Abdul Malik berkata padanya, "wahai Manshur, apa yang membuatkan kamu berbalik kepadaku?" Manshur menjawab " Wahai Amirul Mukminin, orang yang paling berakal itu adalah orang yang baik dan merasa takut kepada Allah. Sedangkan orang yang paling bodoh adalah orang buruk yang merasa aman dari siksa Allah."Lantas Amirul Mukminin terus menangis seraya berkaya "Demi Allah, begitu baik jawapanmu wahai Manshur..

Justeru di mana tahap kita..pernah kah terlintas kita bertanyakan soalan ni..kalau pernah pasti jawapannya bukan begini kan..itulah zaman sudah berubah menyebabkan persepsi masyarakat sudah beralih arah pada material dan keseronokan dunia~ moga Allah pelihara iman dan rasa takut kita padaNya

0 comments: