BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

Thursday, May 09, 2013

Catatan Bunda : 35 minggu usiamu...


Alhamdulillah thumma Alhamdulillah..

Syukur pada Allah pemberi segala nikmat dan kurnia. Hari Khamis tiba lagi. (^_^) Sungguh ceria menyambutnya. Seperti kebiasaan, hari ini pasti ramai yang berpuasa. Namun hari ini saya rehat sebentar kerana peristiwa semalam. Pada yang berpuasa, selit-selitkanlah doa untuk Sinar dan bayi. InsyaAllah makbul doa kalian.

Hari Khamis juga bermakna hari genapnya usia minggu kandungan. Kini 35 minggu sudah usianya. Kesemua sistem tubuhnya sudah terbentuk sempurna, walaupun paru-paru masih belum matang sepenuhnya, insyaAllah keadaannya baik-baik sahaja. Bayi saya juga sudah pandai berinteraksi dengan suara-suara yang dikenali, terutamanya saya dan suami. Pasti sahaja bayi kami akan bergerak dengan suka hati. Selain itu juga, apabila saya menghampiri objek panas contohnya ketika meng 'iron' baju dan  saya talakan lampu ke perut, pasti bayi kami akan bergerak juga :) Tidak selesa barangkali dan Alhamdulillah petanda derianya sensitif dan berfungsi dengan baik.

Kalau sudah 35 minggu, kira-kira dalam 3-5 minggu sahaja lagi bayi ini akan melihat dunia. Doakan beliau keluar dengan selamat  pada waktu yang sudah Allah tetapkan. Gementar juga.

Justeru persiapan perlu saya lakukan seadanya untuk menyambut bayi kami yang pertama.

Kelengkapan ke hospital

Selagi masih punya tenaga, saya harus menggunakan masa yang ada sebaiknya. Alhamdulillah, beg saya dan bayi sudah dalam proses. Keluarga dan kawan-kawan juga turut menyumbang untuk menyambut kelahirannya. Ada yang memberi baju, swaddling blanket, kain barut, tilam, bantal dan bermacam-macam lagi.



Alhamdulillah bakal dimanfaatkan. Senarai sudah saya lakukan untuk bawa kelengkapan di hospital nanti. Antara barang yang perlu saya siapkan ialah,
  1. 3 pasang baju bayi (sudah)
  2. 2 swaddling blanket bercorak dan 1 kain bedung putih buatan Ummi (sudah)
  3. Tuala badan dan muka (sudah)
  4. Diapers
  5. 1 kain barut perut bayi buatan Ummi (sudah)
  6. Cotton wool (sudah)
  7. Baby wipers (sudah)
  8. Minyak yuyi atau seangkatan dengannya (sudah)
  9. Set mandian Johnson's (sudah)
  10. Penyikat rambut bayi (sudah)
  11. Nasal aspirator (sudah)
  12. 2 set stokin kaki dan tangan bayi (sudah)
Kelengkapan saya pula ialah,
  1. 2 pasang baju berbutang depan (50%)
  2. 2 helai tudung (50%)
  3. Pakaian dalam sesuai untuk menyusu (sudah)
  4. Tuala mandi
  5. Tuala wanita
  6. 2 helai Kain batik (sudah)
  7. 2 helai stokin kaki (50%)
  8. Selipar dan kasut
  9. Kelengkapan kendiri (Bedak, pewangi, penyikat rambut)
  10. Syampoo dan sabun
  11. Ubat dan minyak urut
  12. Makanan (Roti dan biskut)
  13. Minuman (Air zam-zam) dan termos panas
Debaran si ibu mengandung ada dua.

Pertama, siapa tak berdebarkan? Lagi-lagi perkara yang pertama kali bakal kita hadapi.. Apatah lagi inilah pertama kali saya mengandung dan bakal melahirkan. Pelbagai cerita dan pengalaman yang telah saya dengar. Apapun, saya doakan Allah ringankan sakit saya, pimpin saya untuk ingatiNya, terus kuat dan bertenaga, mampu menjaga mulut dan akhlak serta terus menerus zikrullah walaupun sakitnya hanya Allah dan ibu itu saja yang merasa dan selamat semuanya. Ameen..

Debaran kedua pula adalah tentang urusan kerja, Alhamdulillah surat pelantikan sudah pun dalam genggaman. Sedang menanti surat panggilan untuk bekerja pula. Sempat atau tidak? Boleh tangguh atau tidak? Masih persoalan. Kemungkinan besar, bayi ini keluar melihat dunia dahulu, berehatlah Sinar jawabnya buat sementara waktu. Wallahu'alam. Hanya Allah yang tahu, jika terpaksa kerja dalam waktu terdekat, Allah sahaja mampu menguatkan saya dan pelihara kami berdua. Bagus juga, kalau mahu beranak, saya sudah berada di tempat sepatutnya. Disebabkan saya anemia (kod hijau), beranak di klinik kesihatan dan rumah memang tidak dibenarkan. Hospital memang menjadi pilihan untuk saya yang berkod hijau di buku rekod ibu hamil.

Saya doa semuanya selamat dan pastinya Allah sudah aturkan penyusunan yang terbaik.

3 comments:

curious little lady said...

Alhamdulillah Allah bg peluang merasa pengalaman mengandung dan bakal melahirkan zuriat pertama.. moga Allah pelihara sahabat baik kte ni.. dan mudahan baby sihat walafiat..

blh geng dgn auntie atiqah dia sbb lahir bln jun.. hehe

hood@sunny said...

Rabbuna yusahhil ^__^ Rindu kamo0o0~

Peluk cium anakanda dari Kholah Huda

sinar_islami said...

me to curious little lady :

Ameen. Doa semua baik-baik sahaja. Nak geng dengan aunty tqah la tu, jangkaan 13 jun. Kalau 11 jun sama dah dengan Nailah dan Afeefah. Awal sikit 9 Jun dah sama dengan Cik Dhabit. Hehe.

me to hood@sunny:

rindu kamu juga! Take care Kholah Huda. Selamat menempuh alam baru juga.