BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

Thursday, September 21, 2017

Kembara Madinah 2017


Setelah sebulan lebih di Mekah, dengan izinNya kami selamat berada di Madinah.
.
Hari ini sudah masuk hari ketiga di Madinah.
.
Kami sampai di Madinah pada 18/9/17 pukul 1.45 pagi. Kami berehat di bilik masing-masing dan di arahkan berkumpul semula pukul 6.30 pagi.
.
Untuk kami tiada sarapan disediakan, seharusnya kami membelinya sendiri. Oleh kerana tidak tahu, Alhamdulillah tergerak hati mengalas perut dengan kurma. Berangan juga ada sarapan disediakan, almaklum hotel ni bukan calang-calang hotel. Namun tiada tapi syukur keterujaan ingin menziarahi masjid mengurangkan rasa lapar.
.
Tak pernah terbayang akan tinggal sedekat ini dengan masjid. Bayangkan hanya 50 meter sahaja kami ke Masjid Nabawi. Dari hotel kami Hotel Anwar Al-Madinah Movenpick, Pintu Pagar 15 menjadi perantara. Jadi tiadalah alasan jauh mahu bersolah jemaah. 😉
.
Jangan hairan ya, di sini kami sangat dekat dengan nombor terutama nombor-nombor yang tertera di pagar masjid atau pintu masjid. Almaklum ini penting untuk rujukan supaya tidak sesat.
.
Ziarah Masjid Nabawi
.
Untuk pertama kali ini, kami dibawa mengelilingi hampir keseluruhan masjid untuk ke Raudhah. Sebenarnya untuk ke Raudhah kami perlu jalan lurus sahaja mencari Pintu Pagar 23. Namun kali pertama, kami dibawa pusing-pusing oleh pihak TH. Diarah berkumpul pada pukul 6.30 pagi. Dari pintu 15 kami bergerak ke Raudhah.


Dalam perjalanan, dapatlah kami lihat BabusSalam (Pintu As-Salam) dan selepas melintasinya kelihatan kubah hijau. Di situlah terletaknya Makam Rasulullah. Rasullah turut ditemani dua lagi sahabat baginda iaitu Saidina Abu Bakar dan Saidina Umar.
.
Setelah menyampaikan salam pada baginda dan sahabat, kami meneruskan langkah ke Pintu Masjid 23-25 . Pintu itulah pintu masuk ke Raudhah Syarifah. Satu satunya jalan untuk ke Raudhah. 
.
Masa untuk memasuki Raudhah sangat terhad, ada 3 waktu sahaja menunggu sahaja. Pertama bermula lepas subuh hingga pukul 9 pagi, lepas zuhur dan 10 malam.
.
Sebaik sahaja masuk di kawasan masjid melalui pintu 25 akan wujud beberapa kumpulan untuk menunggu giliran ke Raudhah. Ada kumpulan Arab, kumpulan Melayu dan lain-lain.
.
Kalau dulu dikhabarkan kemungkinan akan berhenti 4 hingga 6 checkpoint. Alhamdulillah untuk kami sekadar 3 checkpoint.
.
Ini perhentian ketiga sebelum kami dapat masuk ke kawasan Raudhah.
.
Alhamdulillah, dapat menjejaki kawasan Raudhah. Tandanya kawasan karpet hijau
.
Hati meronta nak solah di sini.
.
Tup tup Allah izin, ada seorang wanita mirip wanita Arab berbahasa Melayu, 
.
'Adik mari sini solah. Solah ja, nanti saya jaga.' sambil ditarik tangan saya.
.
Sujud pertama, berderai air mata...😂 Syahdunya..
.
Ziarah Sekitar Madinah
.
Alhamdulillah masuk hari kedua di Madinah kami disediakan bas unthk Ziarah sekitar Madinah. Meneroka sedikit demi sedikit sejarah.
.
Alhamdulillah dapat lihat dan singgah beberapa tempat.
.
Kami singgah di;
Masjid Quba
Ladang Kurma (Majed Dates)
Bukit Uhud
.
Dapat juga kami lihat beberapa tempat dari dalam bas seperti Masjid Sajadah, Masjid Ijabah, Ladang Kurma Milik As'aad Bin Jararah, Perkuburan Baqi, Masjid Qiblatain dan Masjid Tujuh. Setiap tempat ada kisahnya. Yuk kita kongsi gambar dan catatan tempat yang dilawati.
.
Masjid Quba'
.
Masjid pertama yang dibina oleh Rasulullah ketika perjalanan hijrahnya dari Mekah menuju Madinah. Dalam pembinaan ini Rasulullah menginap di rumah Kalthum Ibn Hidam.
.
Turunlah ayat 108, Surah Al-Taubah,
'Sesungguhnya masjid yang didirikan atas dasar taqwa, sejak hari pertama adalah lebih patut kamu bersembahyang di dalamnya. Di dalamnya ada orang-orang yang ingin membersihkan diri. Dan Allah menyukai orang-orang yang bersih.'
.
Dikatakan tapak asal adalah di bawah Kubah Putih yang tertinggi.
Alhamdulillah, bahagian atas masih ada ruang.
.
Kenapa nak solah di sini? Berdasarkan sabda Nabi.
.
'Barangsiapa telah bersuci(berwudhu) di rumahnya, kemudian mendatangi Masjid Quba' lalu solah di dalamnya dua rakaat maka baginya sama dengan pahala umrah' (Sunan Ibn Majah)
.
Jadi rugilah jika tidak mengambil peluang ini kan?
.
Ladang Kurma
.
Setelah selesai solah di Masjid Quba' kami meneruskan perjalanan ke Majed Dates. Tempat ini merupakan ladang kurma yang dikormesialkan dengan penubuhan supermarket menjual kurma dan produk berkaitan.
.
Khabarnya syarikat ini yang menyediakan bas-bas untuk para jemaah haji melakukan ziarah di Madinah.
.
Moga Allah berkati.
.
Jabal Uhud
.
Jabal Uhud  ini memiliki banyak bukit. Terletak di sebelah utara Madinah. 
.
Nabi pernah bersabda sambil memandang Uhud;
'Sesungguhnya Uhud adalah gunung yang sangat mencintai kita dan kita pun mencintainya.' (Sahih Bukhari)
.
Di sinilah peperangan Uhud berlaku dan terdapat Makam Syuhada'.
.
Bukit kecil yang dinaiki manusia itu namanya Jabal Rumat, terletak di sebelah selatan Makam Syuhada'.
Masjid di sebelahnya bernama Masjid Said Syuhadah
.
Di situlah tempat Rasulullah mengarahkan 50 orang pemanah (Rumat) untuk bersiap sedia dalam Perang Uhud. Akhirnya semua pemanah ini Syahid.

Monday, September 18, 2017

Travelog Haji Sinar 2017/1438H - Siri 3


Akhirnya hari ini tiba. Detik yang pasti akan hadir apabila pertemuan tiba.

Awal pagi mengambil peluang ke Masjidil Haram. Waktu awal pagi terasa hening, hati terasa hiba. Seperti biasa, takbir bergema dan alunan ayat Quran dilantunkan tanda Solah Subuh berlangsung.

Selesai sahaja Subuh kami terus pulang ke hotel. Perut perlu diisi jadi teringin membeli sedikit juadah Sarapan Pagi di kaki lima hotel jiran, Hotel Fajr Al-Badea 3.

Suasana yang meriah. Berpusu-pusu jemaah ke kawasan kaki lima hotel. Ibarat semut menggerumuni gula. Saudara-saudara dari Pattani membuka kedai-kedai kecil.  Pelbagai juadah ada. Nasi Lemak, Nasi Goreng, Nasi Kerabu, Mee Goreng, Nasi Impit dan pelbagai juadah serta kuih muiha. Alhamdulillah tekak hari ni teringin makan Nasi Kerabu dan Nasi Impit Sambal, manakala untuk suami Nasi Goreng dan Nasi Impit Sambal.

Makanan pagi memang tak disediakan, jadi jemaah memang boleh membuat pilihan. Kadangkala selera Arab, kadangkala selera Melayu. Carilah di kiosk dan kedai makan berdekatan.

Sekitar jam 9 pagi, kami diminta mengumpulkan bagasi. Semua bagasi jemaah Malaysia di bawa turun dan diangkut mengunakan lori ke Madinah. Nak sedap hati, kami pun turun dan ingin melihat pengurusan beg hingga beg dibawa naik lori. Sambil 'melepak' di lobi mata tertangkap kelibat Arab iras ketua Maktab 76. Rupanya itulah gerangan orangnya, Sheikh M. Hisham Bin Damanhuri. Apa lagi, kami ajak bergambar. Teruja empunya tuan badan. Ibarat dirai agaknya.

Selesai melihat urusan beg, sempat juga berjumpa dengan kawan ummi, Uncle Hasnan yang bekerja di Mekah dalam urusan pembinaan kawasan tambahan Masjidil haram. Dapat juga bertaaruf serba sedikit dan berkongsi cerita.


Masa kian singkat. Kami tidak berjalan jauh, hanya membeli keperluan untuk perjalanan ke Madinah digerai berdekatan. Mood shopping pun tersangkut. Kami di minta melakukan Tawaf Wada sekitar Zohor sebelum bertolak ke Madinah jam 4 petang. Jadi kena pandai bajet masa. Wajib buat Tawaf Wada kalau tiada keuzuran.



Jadi saya dan suami setelah selesai persiapan, kami bergerak sekitar 11.45 pagi ke Masjidil Haram. Sempat meluang masa bergambar untuk kali terakhir. Kami menunaikan Solah Zohor dahulu baru melakukan Tawaf Wada.


Walaupun sinar mentari meninggi, tegak di atas kepala, bahangnya tidak seperti yang kami sangka. Lantai yang kami pijak terasa sejuk, angin sejuk kadangkala menerpa, mungkin dari penghawa dingin masjid. Alhamdulillah tak sampai 30 minit tawaf selesai. Cuma menguji silau mata, almaklum rabun dan silau itu ada. Alhamdulillah cermin mata ni akan menjadi gelap bila terdedah pada matahari. Redup jugalah dibuatnya. Selama ini saya terfikir bagaimana mereka bertahan untuk melakukan tawaf ketika tengahari. Namun, segalanya meleset. Apapun mungkin dengan izin Allah. Teringat kisah Nabi Ibrahim, mampu berada dalam api. Akal manusia tidak logik, kuasa Allah segalanya mungkin.

Selesai tawaf, perut berbunyi minta diisi. Kami bersegera pulang ke hotel. Selepas Tawaf Wada ada pantang larangnya. Antaranya kena bersegera meninggalkan Mekah, tidak boleh bergambar, tidak boleh membeli-belah hatta membeli makanan burung merpati melainkan keperluan perjalanan dan tidak boleh mencari orang untuk diberi sedekah.

Kami di suruh menunggu di lobi hotel. Disebabkan hotel kami padat, kami menumpang di hotel jiran. Tunggu dan tunggu. Bas kami terlewat tiba sehingga azan Maghrib berkemundang. Jemaah di minta menunaikan solah terlebih dahulu. Saya pun solah di lobi sahaja sambil mengawasi beg.

Bas pun sampai kira-kira pukul 7 malam. Kami diarah untuk memasuki bas mengikut nombor bas yang sudah dimaklumkan.

Alhamdulillah, segalanya lancar. Pukul 8 malam bas berhenti sebentar di Pilgrim checkpoint, di situ kami diberi sekotak hadiah, berisi biskut-biskut, kurma, air mineral dan air kotak.

Perjalanan di teruskan dan bas sekali lagi berhenti. Kali ini di kawasan rehat selama 40 minit untuk solah Isyak dan menjamu selera.



Selesai menunaikan tuntutan badan, kami menaiki semula bas. Alhamdulillah perjalanan selamat. Tertidur juga saya di dalam bas. Sedar sedar kami tiba di destinasi kira-kira pukul 1.45 pagi.

Alhamdulillah kami ditempatkan di Hotel Anwar Al-Madinah Mövenpick. Saya dan suami menginap di bilik masing-masing, Alhamdulillah bersebelahan sahaja. 8018 dan 8020 di bahagian Haram Tower. Bilik kami untuk 4 orang, Allah izin kami semua berpasangan.

Alhamdulillah untuk hari ini. Berehat untuk esok pula. Tak sabar menjejak kaki ke Masjid Nabawi. InsyaAllah esok kami akan berziarah ke sana. Pasti seronok mencungkil dan menghayati sejarah Islam di bumi Madinah yang penuh emosi bersama Rasulullah dan para sahabat. 

Sunday, September 17, 2017

Travelog Haji Sinar 2017/1438H-Siri 2




Sinar Islami
Makkah Al Mukarramah
17.09.17

Sunday, September 03, 2017

Travelog Haji Sinar 2017 /1438H Siri 1

Dari Terengganu Ke Jeddah

Mendapat panggilan haji adalah sesuatu yang mengembirakan, namun pada masa yang sama sangat mendebarkan. Setiap detik memerlukan doa dan pengharapan pada Allah. Perjalanan masih rahsia walaupun gambaran kasar itu ada. Selagi tidak menjejakkan kaki, hati masih tertanya-tanya 'Akukah dhuyuffurrahman?'

Cabaran setiap jemaah itu berbeza. Namun yang diinginkan itu sama. Haji mabrur, Saie yang disyukuri, dosa yang diampun, usaha yang dipuji, amalan soleh yang diterima dan perniagaan yang tidak rugi. 

Ameen.

Berlepas ke Jeddah

Pada malam 11.8.17 saya dan suami dihantar oleh keluarga ke Hotel Tabung Haji Kuala Terengganu. Kami terus bersalam dan mengucapkan selamat kerana anak-anak sudah mengantuk dan hampir diulit mimpi. Kami sepakat mengizinkan keluarga pulang setelah melihat kesesakan yang dihadapi di ruang menunggu di hotel tersebut. Ada tempat untuk turunkan jemaah haji dan beg bagasi besar diambil petugas dan dilabel no ikut kumpulan. Beg kami dilekatkan dengan pelekat nombor 1. Kami diminta untuk ingati nombor itu.

Usai jam 1.30 pagi kami diminta lapor diri. Di kaunter ini pula kami diberi tag nama, gelang pengenalan Jemaah Haji Malaysia dan beg sandang.

Jam 3 pagi pula kami diminta checkin di Dewan Baiduri TH Hotel. Kami diwajibkan memakai pakaian ihram. Di sana kami dikehendaki beratur dan melalui beberapa check point.

Check point 1: Memastikan Buku Rekod Rawatan Jemaah Haji dibawa dan lengkap.

Check point 2 : Ambil beg di tempat kumpulan beg. Beg disusun berdasarkan nombor yang diberikan. Jadi kena ingat nombor yang ditulis di pelekat/sticker beg. 

Check point 3 : Scan bagasi besar.

Check point 4: Scan tag nama dan ambil passport dan boarding pass.

Check point 5 : Timbang beg bagasi besar (Had 20kg sahaja).

Check point 6 : Petugas memberi nombor kerusi di Dewan Baiduri dan nombor tempat duduk dalam bas. Saya C5 dan suami dapat nombor C6.  Nombor yang sama untuk 2 tujuan tersebut. Bersebelahan sahaja Alhamdulillah.

Check point 7 : Scan diri dan hand luggage sebelum memasuki dewan. Pastikan barang yang dibawa mengikut peraturan Malaysia Airline.

Check point 8 : Beristirehat di Dewan Baiduri dan makan pagi. Alhamdulillah ada Nasi Lemak, roti, kuih muih dan air panas. Pukul 4 pagi lagi kami sudah dijamu. Awal kan?😀

Usai makan kami diminta bersiap sedia untuk solah Subuh. Sekiranya kita keluar ke tandas, kita akan dikehendaki scan diri dan hand luggage semula. Sebaik sahaja Subuh, sedikit taklimat perjalanan rukun dan wajib haji dan amanat dijalankan.

Sekitar pukul 7 pagi, jemaah bertolak ke Lapangan Terbang Sultan Mizan mengikut bas yang ditetapkan.

Penerbangan sedikit lewat, dalam pukul 8.30 pagi 12/8/2017 kami selamat berlepas. Alhamdulillah penerbangan ini terus ke Jeddah tanpa perlu singgah di KLIA.

Pesawat MH 8070 membawa kami KT 48 meredah langit biru mencari keampunan dan redha Illahi. Saya duduk di nombor 28A. Alhamdulillah berdua dengan suami, di pintu kecemasan. Serius, debaran makin terasa.

Jeddah kami datang

Alhamdulillah, kami tiba di Jeddah pukul 11.42 pagi waktu Saudi kira-kira 4.42 petang waktu Malaysia. Lebih kurang 8 jam perjalanan kami. Beza masa di antara dua negara ini ialah 5 jam. Alhamdulillah sepanjang penerbangan tiada masalah, kami pun tidak perlu menunaikan sebarang solah fardhu. Di beri makan 2 kali lagi. Nah 3 kali makan dalam masa 12 jam. Sihat la jemaah dibuatnya.

Di Jeddah proses di imigresen Allah izinkan cepat berbanding sangkaan saya berdasarkan pengalaman orang. Selepas passport di semak, kami dikehendaki scan semua jari kedua dua tangan dan gambar on the spot diambil oleh kamera sedia ada. Pastikan passport diberikan semula. Simpan pasport untuk kegunaan seterusnya.

Selesai sahaja di imigresen, kita perlu mengambil beg bagasi besar. Jika sudah ada, ikut jalan yang di tetapkan oleh petugas Tabung Haji untuk ke tempat perkumpulan. Beg bagasi akan diambil oleh petugas sebelum berkumpul. Jangan risau, beg akan dihantar terus ke hotel.



Di tempat berkumpul, kami di suruh melakukan solah jamak Zohor dan Asar tamam.
Setelah semua selesai solah, jemaah akan dipanggil mengikut kumpulan. Saya bas No 5. Ketika menaiki bas, pasport akan kumpulkan oleh pihak Arab yang bertanggungjawab menjaga jemaah haji Asia Tenggara. Bas ke hotel  bergerak kira-kira pukul 2.10 petang Saudi. Kami juga dibekalkan makanan tengahari.

Sepanjang perjalanan ada 2 tempat persinggahan. Persinggahan pertama diberi air zam zam sejuk dan sekotak makanan kering.
Alhamdulillah ketika memasuki border Mekah, jalan sedikit sesak.

Kira-kira 4.45 petang kami sampai di tempat penginapan. Saya dan suami tinggal di Hotel Saif Al-Yamani di bawah jagaan pejabat Saudi dengan gelaran Muassasah Maktab 76.

Kami diberi masa untuk berehat. Sekitar jam 9 malam kami berkumpul pula untuk bergerak ke Masjidil Haram untuk menunaikan Umrah terlebih dahulu kerana kami memilih Haji Tamattu'.

Untuk melaksanakan ibadah itu kami perlu berniat Ihram Umrah di dalam kapal terbang sebelum atau ketika berada di Miqat Qarn Al-Manazil. Alhamdulillah ada beberapa pengumuman oleh kapten sebelum kapal terbang melintas Miqat tadi.

Kami memilih Haji Tamattu'
Sebenarnya ada 3 cara mengerjakan haji iaitu
1. Secara Haji Tamattu'
2. Secara Haji Ifrad (paling afdhal)
3. Secara Haji Qiran

Untuk jemaah haji penerbangan kami KT 48 digalakkan menunaikan haji secara Tamattu'.

Apa itu Haji Tamattu'?

Mengerjakan haji cara ini bermaksud berniat umrah pada bulan-bulan haji dan menunaikan semua amal ibadat yang berkaitan dengan Umrah. Apabila tiba waktu haji pada tahun yang sama ia akan berihram haji pula dan menunaikan amal ibadat yang berkaitan dengan haji. Maksudnya kami perlu melaksanakan Umrah dahulu kemudian ibadah Haji pula.

Rujukan : Buku Fiqh Ibadat Haji, Umrah & Ziarah oleh Tabung Haji)

Jadi saya dan suami melaksanakan Umrah terlebih dahulu.

Syukur! Alhamdulillah.



Sebak sungguh pertama kali menunaikan tawaf dan berdoa depan Kaabah. Waktu saie pula terbayang-bayang pengorbanan keluarga Nabi Ibrahim, Siti Sarah dan Nabi Ismail. Sebak rasa hati sambil terbayang Nuha dan Iman. Usai minum air zam zam yang sejuk terasa sungguh kenikmatan dan rahmat Allah setelah menyelesaikan ibadah Umrah.

Alhamdulillah semua atas izin Allah. Debaran dan cabaran menunaikan haji akan bersambung di coretan seterusnya.

Friday, August 25, 2017

Checklist Bekalan Keperluan dan Kelengkapan Haji


Alhamdulillah, hasil muhasabah dan perkongsian pengalaman daripada orang terdahulu dan sekarang, saya cuba senaraikan keperluan untuk jemaah haji. Mungkin ada perubahan tertakluk pada apa yang dibekalkan oleh pihak yang menguruskan kita seperti saya di bawah Tabung Haji (Muassasah) atau jemaah dari pakej lain. Nota di bawah lebih kepada persiapan saya di bawah Tabung Haji pada tahun ini 2017/1438H dan beberapa penambahbaikan daripada jemaah di sini.

Terbuka untuk penambahbaikan di ruang komen.

Senarai seperti berikut :

❤ Surat Jadual Penerbangan Haji (Wajib bawa)

❤Buku Rekod Rawatan Jemaah haji (Wajib bawa)

❤Al Quran tafsir bersaiz poket/mini

❤Wang Saku/Belanja/Dam
- Tak perlu banyak, 1000 Riyal dulu pun cukup
- Nanti boleh bawa keluar duit dari Ibu Pejabat Tabung haji. Ada kaunter kewangan di sini. Scan name tag sahaja, tak perlu bawa buku akaun. Nak selamat snap gambar buku akaun pun ok.

❤Buku panduan haji dan doa (disediakan Tabung Haji)

❤Buku catatan serbaguna

❤Pen / Pensil

❤Pakaian
- Telekung labuh/pendek ~ 2 helai
- Kain Ihram (lelaki) ~ 2 pasang
- Baju blouse/muslimah ~ 2 helai
- Baju jubah/ punjabi style preferable ~ 2 helai
- Baju indoor/tidur ~ 3 helai
- Baju sejuk ~ 1 helai
- Seluar Putih/Hitam/ect ~ 4 helai
- Kain hitam ~ 2 helai
- Tudung Putih/Hitam/ect (wanita) ~ 4 helai
- Purdah putih atau hitam (pilihan) ~ 2 helai
- Anak tudung ~ 3 helai
- Anak baju dan seluar ~  7 helai
- Stokin kaki ~ 7 pasang
- Stokin lengan ~ 3 pasang
- Kain batik/pelekat ~ 1-2 helai
- Tuala ~ 2 helai

Bersedialah mengikut syariat. Tutup aurat.
.

❤Kasut  yang selesa eg crocs dan selipar tandas ~ 2 pasang
Yang lelaki pakai selipar jepun pun selesa dah.
Saya pun pakai selipar jenama Adidas yang getah tu sahaja pada kebanyakan masa😆

❤Ubat-ubatan
-Ubat wajib daripada pakar atau pegawai perubatan yang kita ikuti temujanji klinik (bekalan untuk sepanjang tempoh haji)
- Ubat kecemasan seperti ubat demam, sakit tekak, selsema, batuk  (kalau boleh cari yang tidak mengantuk) dan set ubat cirit birit.
- Supplement : Vitamin C, Calcium

❤Alatan menjahit (benang putih dan hitam/jarum)
Bukan apa, senang la nak baiki atau pendekkan baju yang beli di Saudi kalau rasa nak pakai. Memang ramai la yang membeli di sini 😉

❤Beg
- Beg bagasi besar
- Beg tarik 5 kg (disediakan Tabung Haji)
- Beg sandang ( disediakan Tabung Haji)
- Beg galas (pilihan sendiri)
- Tali ikat beg
- Pembalut beg eg Jenis kain atau plastik

❤Kelengkapan mandi/basuh
- Sabun mandi
- Shampoo
- Pencuci muka
- Ubat gigi
- Berus gigi
- Dental floss
- Sabun basuh baju
- Berus baju
- Penyangkut baju
- Penyepit baju
- Tali ampai baju

❤Kelengkapan diri
- Penyikat rambut
- Minyak/Krim rambut ( dipakai hanya sebelum atau selepas ihram).
- Lotion uv protection spf 30 atau 50
- Lotion badan (vaseline pun best)
- Pelembap bibir (Lipgloss, Lipbum)
- Minyak angin atau krim urut( saya bawa Minyak Pak Ali, eagle, Fresh care, dan paling kuat Flanil)
- Pengepit kuku
- Minyak wangi (dipakai hanya sebelum atau selepas ihram)
- Hand sanitizer (disediakan Tabung Haji)
- Mask (disediakan Tabung Haji) kalau boleh beli sekotak yang jenis boleh ikat, bukan getah
- Tuala wanita dan pantiliner
- Kerongsang/Pin

❤Makanan/Kudapan
- Gula-gula (eg: Mints, Hacks) melegakan tekak
- Biskut
- Keropok keping segera/sira
- Sambal ikan/ ikan bilis
(Gemmit Ikan Masin Rahimah dari Tawau best)
- Serunding ( pack kecil-kecil)
- Budu ( ada jual nasi kerabu tapi almaklum budu tiada)
- Biji selasih
- Gula batu
- Buah Kundur
- Asam Jawa
- Sos cili Kimball
kalau ada memang best apatah lagi Sos Thai
- Kicap Kipas Udang (kat sini pun ada kicap tapi jenama ABC la setakat ni)
- Minuman 3 in 1 (eg: milo, tamar cocoa, oat, kopi)

❤Alatan penting ibadah umrah haji
- Gunting untuk mengunting rambut
- Uncang untuk letak batu
- Torch light
- Botol spray air wuduk
- Tikar kecil untuk wukuf (disediakan tabung haji)
- Sejadah nipis (disediakan tabung haji)
- Sejadah tebal (boleh beli di Mekah/Madinah)
- Payung (saya beli, tapi muassasah pun ada bagi)
- Tisu basah ( Dettol)
- Tisu biasa sekotak/ 2 bungkus kecil (boleh beli tambahan di Mekah/Madinah)

❤Alatan dapur
- Bekas makanan (lebih baik yang berpenutup eg tupperware).
- Bekas air
- Sudu
- Garfu
- Pisau lipat atau berpenutup ( saya beli dekat DIY)
- Getah barang
- Sabun basuh pinggan (eg Axion saiz kecil)
- Span basuh pinggan (saya beli yang style jaring)

Alhamdulillah hotel saya memang ada pemanas air, cawan dan sudu disediakan.

❤Alatan Elektrik
- Charger Telefon
- Powerbank dan Charger
- Extension
- Adapter international

❤Passport dipegang oleh pihak Tabung Haji, akan diberi semula ketika perlepasan di lapangan terbang Malaysia.

Banyak juga boleh beli di Mekah, cuma harga pastinya mahal. Cuma lebih baik kita sediakan semua barang di atas tu sendiri dulu ya. Bab makan ni kalau jenis tak kisah tak perlu bawa pun tak apa. Saya sekadar senaraikan yang dirasakan asas untuk hormati kerinduan tekak anak Malaysia. Untuk kami bagasi hanya dibenarkan 20kg sahaja dan 5kg untuk 'hand carry'. Jadi utamakan yang utama.

Sekian sahaja. Moga berguna buat dhuyuffurrahman. Maafkan kekurangan, boleh ubah mengikut kesesuaian individu dan bajet ya.

Sinar Islami💞
Makkah Al Mukarramah
24.8.17@1945
Hujan sedang turun. Pengalaman kedua merasai dingin. Alhamdulillah.

#haji2017
#haji1438H
#checklisthaji

Thursday, August 24, 2017

🍀Kematian tazkirah setiap hari🍀



Kematian tazkirah setiap hari

Setiap waktu di sini, pasti ada sahaja solah jenazah yang bakal dilaksanakan.

Asalnya solah itu cukup asing bagi saya. Sudah lama tiada saudara mara yang dijemput pergi, namun hari ini hampir dua minggu berturut turut melakukan solah jenazah saban hari.

Terdetik di hati saya.
Adakah kita bersedia melakukan solah jenazah keluarga sendiri.

Sudahkah kita bersedia kehilangan ibubapa kita.
Kehilangan suami atau isteri kita..
Kehilangan anak- anak kita..
Kehilangan kakak atau abang kita..
Kehilangan adik-adik kita..

Kita sayang mereka tapi hati kita tidak tulus pada mereka
Ketika mereka hidup kita masih lagi cari salah mereka.
Kita lebih kenangkan kekurangan mereka.
Mencari titik lemah mereka.
Kita merasa diri kita bagus dari mereka.
Ego kita tak memaafkan mereka.

Bila mereka meninggal barulah kita terbayang kebaikan mereka..
Sudah terlambat untuk ucapkan
Terima kasih ummi lahirkan kami
Terima kasih ummi basuhkan baju kami
Terima kasih ummi masakkan untuk kami
Terima kasih walid hantar kami ke sekolah
Terima kasih walid belanja kami
Terima kasih abang menyantuni kami dan anak-anak
Terima kasih kakak bantu ketika perlukan wang
Terima kasih adik tolong buat kerja rumah

Dan list go on..

Sedangkan Nabi banyak mengajar kita
bersedia bersedia untuk benda yang pasti..
Iaitu mati dan akhirat yang pasti..
Sebelum tidur maafkan mereka yang kita kenali..
Taubat sebelum mata kita lena dibuai mimpi
Almaklum tidur itu ibarat mati

Semua mahu syurga, tapi hati masih terikat dengan dunia..
Hati masih masih ada sifat mazmumah
Hati masih sukar mencari mahmudah..

Astaghfirullah.. Banyaknya dosa..
Kotornya hati kita..
Ya rabbi, jernihkan hati kami.

Jadilah kami insan, paling menyayangi
Paling amanah dalam tugas dan peranan kami.
Paling jujur dalam tugas dan peranan kami.
Paling pemaaf dalam muamalah kami.
Paling lembut dalam menyantuni keluarga kami.

Ameen..

Sinar Islami
24.08.17@6am
Makkah Al Mukarramah

Saturday, August 12, 2017

Persiapan Haji, Berusaha Sebelum Terpilih!

Persiapan hati dan doa yang utuh

Ibadah haji bukan calang calang persiapannya. Kita sebagai Muslim wajib mempunyai semangat membara ingin menunaikan rukun Islam kelima. Bak kata orang kena bulat tekad dan azam ke sana. Usaha pun kena bersungguh-sungguh.

Setiap detik kita berharga.  Setiap sujud kita perkemaskan doa untuk dijemput menjadi tetamu Allah. Dengar ja khabar orang menunaikan umrah atau haji, monolog terus dengan Allah.

'Ya Allah, hambaMu ini mahu pergi ke Mekah untuk menunaikan haji seperti hamba-hambaMu yang lain. Jemputlah daku seawal mungkin dan ketika badan masih sihat dan kuat.'

Bermula saat itu, aim hati bersih..
Sentiasa maafkan orang
Sentiasa menginsafi kesalahan
Solat malam dan taubat sekerap mungkin
Istighfar dan zikir selalu
Banyakkan sedekah
Gembirakan hati ibu bapa
Raikan anak-anak

InsyaAllah, jalan membuka rezeki..

Kita tak lari dari buat kesalahan,
Kalau datang sahaja aura negatif, amalkan istighfar.
InsyaAllah kita doa hajat kita didengari Allah.

Persiapan kewangan, satu keperluan

Persiapan paling utama di abad ini adalah memastikan tabungan dan kewangan mencukupi. 

Menunaikan ibadah haji saja memerlukan belanjanya tersendiri tapi jangan kita lupa, wang belanja, wang nafkah untuk keluarga juga wajib kita berikan.

Bagaimana? Start menabung dari mula kita berniat. Sangat beruntung kalau ibu bapa kita sudah mula menabung sejak kita kecil. Nah.. Kita kena berterima kasih pada mereka. Jangan lupa😀

Urusan penerimaan tawaran haji

Ni part paling mendebarkan. Disebabkan kami ni kuota tambahan, nombor telefon yang aktif amat memainkan peranan. Pegawai akan menelefon  kita pada bila bila masa sahaja.

Apabila mendapat panggilan, tak kiralah pukul berapa, layani pemanggil dengan baik. Jika berita mengatakan layak menunaikan haji, tanyalah tindakan lanjutan yang perlu kita laksanakan. Memang macam tak percaya kita dibuatnya. 

Almaklum mungkin panggilan dilakukan selepas waktu bekerja. Tapi kena terus berbaik sangka.
Esoknya pergilah ke Tabung Haji, insyaAllah percayalah kita nanti.

Antara flow yang kami lakukan, setelah menerima perkhabaran.

🌱Ke kaunter tabung haji bahagian urusan haji

🌱Berikan Ic atau nyatakan nama beserta Ic

🌱Pegawai akan printkan surat tawaran haji
- Kita perlu nyatakan menerima atau menolak

Barang yang perlu disediakan sekiranya menerima tawaran haji

- Sediakan gambar 2 keping berukuran 4x6cm dan 1 keping saiz lesen

- Passport yang masih valid untuk tempoh 6 bulan ke atas atau seperti yang dinyatakan untuk tahun tersebut. Cth untuk tahun ini sah laku selepas/melebihi 03/03/2018

Kalau passport sudah atau hampir tamat tempoh, jangan risau pihak Th akan buat memo untuk memperbaharui passport, siap dapat diskaun tau untuk tujuan haji. Best kan😉

- Surat sokongan untuk ditemani mahram, cth saya ditemani suami jadi saya perlu bawa salinan sijil nikah yang disahkan oleh pejabat agama.
selesai berikan semua barulah akan diberikan buku rekod rawatan jemaah haji. Apa yang perlu dibuat? Kena buat medical checkup di klinik bertauliah dan dapatkan vaksin wajib seperti meninggococal.

Kelengkapan haji biar puas hati

Nak musafir selama hampir 2 bulan pastinya perlu bekalan.

Dari segi wang belanja, makan, pakai dan barang peribadi memang kena cakna.

Sebaiknya di tanya pada mereka yang sudah pernah menunaikan haji atau umrah. Kita ambil pengalaman mereka. Barang apa yang perlu dibawa.

Alhamdulillah, ummi lek ibu abah dan adik beradik yang pernah pergi sangat banyak membantu kami buat persiapan.

InsyaAllah nanti Sinar kongsikan checklist barang ya.

Keluarga yang dirindui

Untuk saya dan suami saya bakal tinggalkan anak-anak kami perlu bincang hal penjagaan dan nafkah mereka.

Alhamdulillah keluarga mertua dan pengasuh sangat supportive.



Debaran pun terasa untuk saya yang baru pertama kali ingin menjejakkan kaki.
Kini saya sedang berhimpun di tempat perkumpulan jemaah haji Terengganu di TH Hotel Terengganu. Doakan urusan pendaftaran dan penerbangan kami lancar ya.

Friday, August 04, 2017

Panggilan Haji, panggilan yang dinanti

Dalam banyak banyak tempat yang teringin sangat saya nak menjelajah, adalah Arab Saudi, to be specific adalah Mekah dan Madinah.

Sangat berhajat, sabar menunggu green light dari si Dia.

Tak senang hati ini selagi tidak menjejakkan kaki ke Mekah dan Madinah.

Terdetik hati,' Bila ya Allah nak pilih jadi tetamuNya.' Sebab tak nak gi sebagai pelancong, nak pergi sebagai tetamu Allah, kembara ibadah.

Cemburu pun ada pada mereka yang sudah ke sana. Kebanyakan berkesempatan berumrah di usia muda.

Saya masih belum diberi kesempatan masa dan rezeki ke sana..

Namun yakin akan terpilih..
Doa dan terus doa sambil berusaha..

Usaha setakat mampu, persiapan sedikit demi sedikit itu perlu. Tabunganlah wajib apabila niat sudah ada.

Umrah pun nak haji apatah lagi. Tamaknya😆 perkara baik, aci la kan.

Saya dan suami membuat rayuan selama 2 tahun berturut-turut. Tahun ni kelihatan lebih nekad. Tabungan mencukupi kalau untuk berumrah atau haji. Cuma hajat lebih besar dan berat untuk haji. Kalau tak dapat juga haji, nekad cari ruang untuk umrah selepas bulan haji tamat.

Sungguh tak di sangka,

Telefon saya berdering di suatu petang usai balik kerja, minta disambungkan ke suami.

'Pelik pula nak cakap dengan suami tapi telefon nombor kita, mujur lelaki.' ahaks monolog hati..

Rupa-rupanya dari Tabung Haji.

Alhamdulillah suami terpilih menjadi rombongan muassasah 1434H

Nah, suami dapat pergi. Isteri pun nak juga la kan. 😉 buatlah rayuan lagi untuk mengikuti suami sebagai mahram. Berapa kali rayu ntah. Memang buat muka tebal je.

Alhamdulillah 3 minggu kemudian debaran terungkai, jam.1420 tanggal 26 bulan Julai berita baik saya terima.

Lambat kan? Tak la, selagi boleh kejar untuk beribadah di sana bersama suami tercinta.

Pengembaraan rabbani dan rehlah ruhiyyah bakal bermula. Ibadah haji memerlukan kekuatan fizikal dan mental.

Apakah saya saya siap sedia?

Nantikan persiapan saya..

Catatan ini untuk Nuha dan Iman. Inilah kisah hidup Bunda dan Papa dalam perjuangan menjadi hamba Rabbani..

Nuha dan Iman pastinya menjadi Muslimah yang lebih baik lagi daripada kami. Ameen.

Jalan-jalan Bandung Februari 2017

Bandung 20/2/2017

Sempat bermalam di Hotel Caryota, kemudian bertukar angin ke Hotel Sukajadi pula.

🌟Kartikasari🌟

Singgah sekejap beli kuih muih

Langsung meneruskan perjalanan ke Lembang.

🌟Farm house susu Lembang 🌟

Memang best, Rp 20 000 berbaloi dengan landskap dan suasana yang menarik. Make sure camera ada. Tak puas bergambar.

🌟Floating Market

Tak sempat nak jelajah secara keseluruhan. Allah izin hujan. Bayar Rp 20 000 diberi juga voucher minuman panas.

Sunday, June 18, 2017

Balik Kampung Paling Eksklusif, Syukurillah!

🎶Ooo, balik kampung..
Ooo, balik kampung..
Hari girang 🎶

Nuha riang ria, tak putus putus tanya bila mahu sampai ke rumah Tokki di Terengganu.

Nah, bukan mudah Tawau-KL-Terengganu. Bajet sahaja sudah besar kalau mahu dibiaya sendiri saat lebaran ini.😁 Tidak hairan ada kenalan kami yang terpaksa beraya di rantauan, bukan mereka tidak mahu pulang, tapi bajetnya teramat tinggi.

Syukur ada warrant!

Boleh tahan juga penat. 

Nak dijadikan cerita, hampir dua tahun kami di Tawau. Kalau dapat balik raya, memang wow sangat. Sujud syukur. Almaklum, walau kita satu Malaysia, terpisah dek lautan. Terasa juga ala ala oversea gitu.

Alhamdulillah, sebagai penjawat awam, kami disediakan peluang balik ke kampung setahun sekali dengan bajet yang disediakan. Boleh dikatakan first class.

Keistimewaan itu membolehkan kami memilih tarikh untuk perjalanan ke wilayah asal. Kebanyakan memilih hari perayaan mengikut agama masing-masing. Kalau diberi izin bercuti, maka untunglah.

Apa yang bestnya dengan warrant?

Warrant di sini adalah tiket istimewa. Diberikan tempat duduk first class atau hot seat. Boleh masuk awal. Bagasi semaksima yang ada, kalau AirAsia sampai 40kg. Makanan wajib disediakan sebaik mungkin.

Jadi itulah kenikmatan anak rantau pulang ke kampung halaman.

Alhamdulillah, tahun ni tahun kedua merasa, diberi 4 kerusi paling hadapan, wah Iman pun dilayan ibarat sudah 2 tahun. Kami diberi juga makanan(ops walaupun bulan puasa kan). Makanan kita tapau, anak-anak sahaja boleh menjamu selera dahulu.

Nuha gembira sudah sampai KLIA


Cuma kali ini dapat rezeki pindah, jadi tiket warrant ini yang terakhir untuk kami nikmati untuk fasa ini. Nah sudah pasti bagasi memang kami cuba ambil semaksima yang mungkin. 4 orang, 160kg jadinya.

Syukur, walaupun anak-anak pelbagai karenah dan sedikit ujian di KLIA, kami berjaya juga harungi.

Alhamdulillah kehadiran Ummi dan Lek saya di KLIA sangat membantu. Staff KLIA juga cepat mengambil tindakan untuk membantu kami. Cemas juga kami sebab mengejar masa.

Di Terengganu pula kami disambut oleh Ibu dan Abah. Penuh Hilux dengan barangan kami. 9 bagasi dan 3 kotak, bergegar tulang 4 kerat gara-gara seminggu urus rumah dan barang pindah.

Alhamdulillah, fasa baru akan bermula tidak lama lagi.

Kepulangan ke kampung dengan perancangan Allah yang baru.

Terima kasih semua.
Doakan kelancaran urusan seterusnya.

Salam Lebaran. Salam Aidilfitri , maaf zahir dan batin.

Saturday, March 04, 2017

👶🏼👧🏻Anak Cerminan Kita👩🏻👨🏻

...Allah is alwayz with us...

Anak ini anugerah. Namun anugerah yang penuh cabaran dan ujian.

Waktu berdua, kita teringin anak. Kita pun seronok tengok gelagat anak kecil. Sebenarnya waktu happy, waktu sedih, waktu sakit hanya mak ayahnya yang tahu ragam anaknya.

Nah.. Allah beri anak pertama, seronok tak terkata. Diberi penuh kasih sayang. Masuk anak kedua ketiga, sudah pelbagai ragam. Mak ayah kena kuat kerana memang mencabar emosi sendiri😉

Orang luar sekilas pandang hanya ukur pada luaran. Comelnya anak! Muka siapa ni? Debabnya! Kurusnya! Juruhnya! Nakalnya!

Kekadang kita suka kekadang terguris hati pula.

😁luaran belaka. Jangan riak, jangan sedih. Telan sahaja kata orang.

Kekadang sebagai ibubapa waktu anak-anak kelihatan comel buat kebaikan kita duk puji atau monolog hati.

'Anak aku la tu'

Kalau dia buat perangai? Hehe dua dua tak mengaku.

Nah.. muhasabah. Moga moga kita dapat mencorak mereka sebaik mungkin. Anak buat perangai, kita muhasabah, apa la salah aku hari ni. Istighfar. Then baru kita tengok pengaruh environment luar.

But no no, jangan tengok anak orang kita judge pula ye.. Jaga keluarga kita baik baik. Keluarga orang ada batas dia.

Ada anak lelaki, kena jadikan dia seakan-akan panglima agama. Nah si ayah kena perkuat pegangan agama, masjid diusahakan jejak, Al-Quran diusahakan baca, masa diluangkan bersama anak dan isteri tercinta. Sekuat mana ayah kerja tak mampu beli masa lalu pun kan.

Ada anak perempuan, kena jadikan dia seakan-akan ibu untuk ummah. Nah si ibu terapkan kasih sayang, ubudiyah pada Allah, kena jaga aurat, jaga suara dan tingkah, terangkan batas pergaulan dan kebersihan diutamakan.

Anak kecil ni memang banyak tanya. Pening juga kita nak menjawab sesuai dengan usianya.

Nuha pernah tanya
'Bunda, kenapa mama dia tak pakai tudung tapi anak dia pakai?'

Nah.. Sudah! Nak jawab apa?

Makin berkembang zuriat kita makin banyak persoalan daripada mereka dan ujian daripadaNya.

Maka yang single perkuatkan hubungan dengan yang Esa sambil doakan kawan yang dah berumahtangga.

Yang dah berkahwin doakan yang single diberi masa yang terbaik.

Nak kata, happy kan diri sebab apapun status kita akhirnya persoalan akhirnya dengan Allah jua..

Adakah kamu orang paling beriman dan sabar?

#CatatanBundaNuha

Monday, January 09, 2017

JANGAN SAMPAI UMMI LEK TIADA



😢 sedih, sunyi... lalu bilik Ummi Lek tidur semalam. Tiada orang..

Sunyi sepi rumah, apatah lagi anak-anak tidur.

Tu baru Ummi Lek dan adik-adik pulang dari bercuti di rumah kami..

Kalau lek ummi betul betul tiada apa perasaannya..
.
.

😥 pasti pasti sangat sedih..
-----------------------------------------

-Pemberian kasih sayang-

'Nah Along ambil ni' beberapa helaian dihulurkan..

'Eh Lek takpe, tak yah. Along ada.'

'Takpe Along guna untuk makan-makan kami di sini.'

Ya Allah telitinya Lek. Nak menangis saya. Sebab apa, sebab saya tahu susahnya cari duit. Mungkin Lek pun tahu cabaran zaman berkeluarga. Apatah lagi, bukan senang nak bagi kesenangan yang kita ada pada orang.

Disebabkan itu saya mengingatkan adik-adik saya tentang peluang yang hanya ada sekali..

Kita mungkin rasa selesa sebab Ummi Lek kita ada. Mereka tak biarkan pun kita kelaparan, pakai baju compang camping sebab diorang usaha untuk selesa. Benda yang kurang penting pun diorang tolong belikan.

Jadi, selagi masih bujang. Ada masa, tolonglah mereka dari sisi yang tak perlu keluarkan modal.. Tak pula mak ayah suruh kita kerja selagi belum sampai masa..

Ribu raban dah habis untuk kita..
Mungkin adik-adik bongsu saya tak sempat pun bagi duit pada Ummi ke Lek nanti, jadi berkhidmatlah di masa sekarang tanpa berkira. Sebab kita tak tahu juga amal mana yang dikira masuk syurga.

Sebelum terlewat.. Lakukan sesuatu yang kamu rasa Ummi Lek suka walaupun sekejap.

Nanti kita dah ada anak, tahulah macam mana suka duka menjadi isteri dan ibu. 😂 anak mencebek kita kena juga senyum, anak senyum kitalah yang senyum sampai ke telinga..

Rahim Ummi kita masih berbekas..

Maaf, Along memang emo sikit kan.. 🙈