BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

Saturday, August 12, 2017

Persiapan hati dan doa yang utuh
Ibadah haji atau umrah bukan calang calang persiapannya.. Kita kena bulat tekad dan azam ke sana. Usaha pun kena bersungguh-sungguh.

Setiap sujud, doa dijemput menjadi tetamu Allah. Dengar ja khabar orang menunaikan umrah atau haji, monolog terus dengan Allah.

'Ya Allah, hambaMu ini mahu pergi ke Mekah untuk menunaikan haji. Jemputlah daku seawal mungkin dan ketika badan masih sihat dan kuat.'

Bermula saat itu, aim hati bersih..
Sentiasa maafkan orang
Sentiasa menginsafi kesalahan
Solat malam dan taubat sekerap mungkin
Istighfar dan zikir selalu
Banyakkan sedekah
Gembirakan hati ibu bapa
Raikan anak-anak

InsyaAllah, jalan membuka rezeki..

Kita tak lari dari buat kesalahan,
Kalau datang sahaja aura negatif, amalkan istighfar..
InsyaAllah kita doa hajat kita didengari Allah.

Persiapan kewangan, satu keperluan
Persiapan paling utama di abad ini adalah memastikan tabungan dan kewangan mencukupi. 

Menunaikan ibadah haji saja memerlukan belanjanya tersendiri tapi jangan kita lupa, wang belanja, wang nafkah untuk keluarga juga wajib kita berikan.

Bagaimana? Start menabung dari mula kita berniat. Sangat beruntung kalau ibu bapa kita sudah mula menabung sejak kita kecil. Nah.. Kita kena berterima kasih pada mereka.

Urusan penerimaan tawaran haji
Ni part paling berdebar. Disebabkan kami ni kuota tambahan, nombor telefon yang aktif amat memainkan peranan. Pegawai akan menelefon  kita pada bila bila masa sahaja.

Apabila mendapat panggilan, tak kiralah pukul berapa. Layani pemanggil dengan baik, jika berita mengatakan layak menunaikan haji, tanyalah flow. Memang macam tak percayakan. 

Almaklum mungkin panggilan dilakukan selepas waktu bekerja. Tapi kena terus berbaik sangka.
Esoknya pergilah ke Tabung Haji, insyaAllah percayalah kita nanti.

Antara flow yang kami lakukan, almaklum panggilan kuota tambahan.
- Ke kaunter tabung haji bahagian urusan haji
- Berikan Ic atau nyatakan nama beserta Ic
- Pegawai akan printkan surat tawaran haji
- Kita perlu nyatakan menerima atau menolak
Barang yang perlu disediakan
- Sediakan gambar 2 keping berukuran 4x6cm dan 1 keping saiz lesen
- Passport yang masih valid untuk tempoh 6 bulan ke atas atau seperti yang dinyatakan untuk tahun tersebut. Cth untuk tahun ini pada....
Kalau passport sudah atau hampir tamat tempoh, jangan risau pihak Th akan buat memo utk buat passport, siap dapat diskaun tau kalau nak renew passport utk tujuan haji. Best๐Ÿ˜‰
- Surat sokongan untuk ditemani mahram, cth saya ditemani suami jadi saya perlu bawa salinan sijil nikah yang disahkan oleh pejabat agama.
selesai berikan semua barulah akan diberikan buku rekod kesihatan jemaah haji. Apa yang perlu dibuat? Kena buat medical checkup di klinik bertauliah dan dapatkan vaksin wajib seperti meninggococal.

Kelengkapan haji biar puas hati

Nak musafir selama hampir 2 bulan pastinya perlu bekalan.

Dari segi wang belanja, makan, pakai dan barang peribadi memang kena cakna.

Sebaiknya di tanya pada mereka yang sudah pernah menunaikan haji atau umrah. Kita ambil pengalaman mereka. Barang apa yang perlu dibawa.

Alhamdulillah, ummi lek ibu abah dan adik beradik yang pernah pergi sangat banyak membantu kami buat persiapan.

InsyaAllah nanti Sinar kongsikan checklist barang ya.

Keluarga yang dirindui

Untuk saya dan suami saya bakal tinggalkan anak-anak kami perlu bincang hal penjagaan dan nafkah mereka.

Alhamdulillah keluarga mertua dan pengasuh sangat supportive.



Debaran pun terasa untuk saya yang baru pertama kali ingin menjejakkan kaki.
Kini saya sedang berhimpun di tempat perkumpulan jemaah haji Terengganu di TH Hotel Terengganu. Doakan urusan pendaftaran dan penerbangan kami lancar ya.

Friday, August 04, 2017

Panggilan Haji, panggilan yang dinanti

Dalam banyak banyak tempat yang teringin sangat saya nak menjelajah, adalah Arab Saudi, to be specific adalah Mekah dan Madinah.

Sangat berhajat, sabar menunggu green light dari si Dia.

Tak senang hati ini selagi tidak menjejakkan kaki ke Mekah dan Madinah.

Terdetik hati,' Bila ya Allah nak pilih jadi tetamuNya.' Sebab tak nak gi sebagai pelancong, nak pergi sebagai tetamu Allah, kembara ibadah.

Cemburu pun ada pada mereka yang sudah ke sana. Kebanyakan berkesempatan berumrah di usia muda.

Saya masih belum diberi kesempatan masa dan rezeki ke sana..

Namun yakin akan terpilih..
Doa dan terus doa sambil berusaha..

Usaha setakat mampu, persiapan sedikit demi sedikit itu perlu. Tabunganlah wajib apabila niat sudah ada.

Umrah pun nak haji apatah lagi. Tamaknya๐Ÿ˜† perkara baik, aci la kan.

Saya dan suami membuat rayuan selama 2 tahun berturut-turut. Tahun ni kelihatan lebih nekad. Tabungan mencukupi kalau untuk berumrah atau haji. Cuma hajat lebih besar dan berat untuk haji. Kalau tak dapat juga haji, nekad cari ruang untuk umrah selepas bulan haji tamat.

Sungguh tak di sangka,

Telefon saya berdering di suatu petang usai balik kerja, minta disambungkan ke suami.

'Pelik pula nak cakap dengan suami tapi telefon nombor kita, mujur lelaki.' ahaks monolog hati..

Rupa-rupanya dari Tabung Haji.

Alhamdulillah suami terpilih menjadi rombongan muassasah 1434H

Nah, suami dapat pergi. Isteri pun nak juga la kan. ๐Ÿ˜‰ buatlah rayuan lagi untuk mengikuti suami sebagai mahram. Berapa kali rayu ntah. Memang buat muka tebal je.

Alhamdulillah 3 minggu kemudian debaran terungkai, jam.1420 tanggal 26 bulan Julai berita baik saya terima.

Lambat kan? Tak la, selagi boleh kejar untuk beribadah di sana bersama suami tercinta.

Pengembaraan rabbani dan rehlah ruhiyyah bakal bermula. Ibadah haji memerlukan kekuatan fizikal dan mental.

Apakah saya saya siap sedia?

Nantikan persiapan saya..

Catatan ini untuk Nuha dan Iman. Inilah kisah hidup Bunda dan Papa dalam perjuangan menjadi hamba Rabbani..



Jalan-jalan Bandung Februari 2017

Bandung 20/2/2017

Sempat bermalam di Hotel Caryota, kemudian bertukar angin ke Hotel Sukajadi pula.

๐ŸŒŸKartikasari๐ŸŒŸ

Singgah sekejap beli kuih muih

Langsung meneruskan perjalanan ke Lembang.

๐ŸŒŸFarm house susu Lembang ๐ŸŒŸ

Memang best, Rp 20 000 berbaloi dengan landskap dan suasana yang menarik. Make sure camera ada. Tak puas bergambar.

๐ŸŒŸFloating Market

Tak sempat nak jelajah secara keseluruhan. Allah izin hujan. Bayar Rp 20 000 diberi juga voucher minuman panas.

Sunday, June 18, 2017

Balik Kampung Paling Eksklusif, Syukurillah!

๐ŸŽถOoo, balik kampung..
Ooo, balik kampung..
Hari girang ๐ŸŽถ

Nuha riang ria, tak putus putus tanya bila mahu sampai ke rumah Tokki di Terengganu.

Nah, bukan mudah Tawau-KL-Terengganu. Bajet sahaja sudah besar kalau mahu dibiaya sendiri saat lebaran ini.๐Ÿ˜ Tidak hairan ada kenalan kami yang terpaksa beraya di rantauan, bukan mereka tidak mahu pulang, tapi bajetnya teramat tinggi.

Syukur ada warrant!

Boleh tahan juga penat. 

Nak dijadikan cerita, hampir dua tahun kami di Tawau. Kalau dapat balik raya, memang wow sangat. Sujud syukur. Almaklum, walau kita satu Malaysia, terpisah dek lautan. Terasa juga ala ala oversea gitu.

Alhamdulillah, sebagai penjawat awam, kami disediakan peluang balik ke kampung setahun sekali dengan bajet yang disediakan. Boleh dikatakan first class.

Keistimewaan itu membolehkan kami memilih tarikh untuk perjalanan ke wilayah asal. Kebanyakan memilih hari perayaan mengikut agama masing-masing. Kalau diberi izin bercuti, maka untunglah.

Apa yang bestnya dengan warrant?

Warrant di sini adalah tiket istimewa. Diberikan tempat duduk first class atau hot seat. Boleh masuk awal. Bagasi semaksima yang ada, kalau AirAsia sampai 40kg. Makanan wajib disediakan sebaik mungkin.

Jadi itulah kenikmatan anak rantau pulang ke kampung halaman.

Alhamdulillah, tahun ni tahun kedua merasa, diberi 4 kerusi paling hadapan, wah Iman pun dilayan ibarat sudah 2 tahun. Kami diberi juga makanan(ops walaupun bulan puasa kan). Makanan kita tapau, anak-anak sahaja boleh menjamu selera dahulu.

Cuma kali ini dapat rezeki pindah, jadi tiket warrant ini yang terakhir untuk kami nikmati untuk fasa ini. Nah sudah pasti bagasi memang kami cuba ambil semaksima yang mungkin. 4 orang, 160kg jadinya.

Syukur, walaupun anak-anak berkarenah dan sedikit ujian di KLIA, kami berjaya juga harungi.

Alhamdulillah kehadiran Ummi dan Lek saya di KLIA sangat membantu. Staff KLIA juga cepat mengambil tindakan untuk membantu kami. Cemas juga kami sebab mengejar masakan..

Di Terengganu pula kami disambut oleh Ibu dan Abah. Penuh Hilux dengan barangan kami. 9 bagasi dan 3 kotak, bergegar tulang 4 kerat gara-gara seminggu urus rumah dan barang pindah.

Alhamdulillah, fasa baru akan bermula tidak lama lagi.

Kepulangan ke kampung dengan perancangan Allah yang baru.

Terima kasih semua.
Doakan kelancaran urusan seterusnya.

Salam Lebaran. Salam Aidilfitri , maaf zahir dan batin.

Saturday, March 04, 2017

๐Ÿ‘ถ๐Ÿผ๐Ÿ‘ง๐ŸปAnak Cerminan Kita๐Ÿ‘ฉ๐Ÿป๐Ÿ‘จ๐Ÿป

...Allah is alwayz with us...

Anak ini anugerah. Namun anugerah yang penuh cabaran dan ujian.

Waktu berdua, kita teringin anak. Kita pun seronok tengok gelagat anak kecil. Sebenarnya waktu happy, waktu sedih, waktu sakit hanya mak ayahnya yang tahu ragam anaknya.

Nah.. Allah beri anak pertama, seronok tak terkata. Diberi penuh kasih sayang. Masuk anak kedua ketiga, sudah pelbagai ragam. Mak ayah kena kuat kerana memang mencabar emosi sendiri๐Ÿ˜‰

Orang luar sekilas pandang hanya ukur pada luaran. Comelnya anak! Muka siapa ni? Debabnya! Kurusnya! Juruhnya! Nakalnya!

Kekadang kita suka kekadang terguris hati pula.

๐Ÿ˜luaran belaka. Jangan riak, jangan sedih. Telan sahaja kata orang.

Kekadang sebagai ibubapa waktu anak-anak kelihatan comel buat kebaikan kita duk puji atau monolog hati.

'Anak aku la tu'

Kalau dia buat perangai? Hehe dua dua tak mengaku.

Nah.. muhasabah. Moga moga kita dapat mencorak mereka sebaik mungkin. Anak buat perangai, kita muhasabah, apa la salah aku hari ni. Istighfar. Then baru kita tengok pengaruh environment luar.

But no no, jangan tengok anak orang kita judge pula ye.. Jaga keluarga kita baik baik. Keluarga orang ada batas dia.

Ada anak lelaki, kena jadikan dia seakan-akan panglima agama. Nah si ayah kena perkuat pegangan agama, masjid diusahakan jejak, Al-Quran diusahakan baca, masa diluangkan bersama anak dan isteri tercinta. Sekuat mana ayah kerja tak mampu beli masa lalu pun kan.

Ada anak perempuan, kena jadikan dia seakan-akan ibu untuk ummah. Nah si ibu terapkan kasih sayang, ubudiyah pada Allah, kena jaga aurat, jaga suara dan tingkah, terangkan batas pergaulan dan kebersihan diutamakan.

Anak kecil ni memang banyak tanya. Pening juga kita nak menjawab sesuai dengan usianya.

Nuha pernah tanya
'Bunda, kenapa mama dia tak pakai tudung tapi anak dia pakai?'

Nah.. Sudah! Nak jawab apa?

Makin berkembang zuriat kita makin banyak persoalan daripada mereka dan ujian daripadaNya.

Maka yang single perkuatkan hubungan dengan yang Esa sambil doakan kawan yang dah berumahtangga.

Yang dah berkahwin doakan yang single diberi masa yang terbaik.

Nak kata, happy kan diri sebab apapun status kita akhirnya persoalan akhirnya dengan Allah jua..

Adakah kamu orang paling beriman dan sabar?

#CatatanBundaNuha

Monday, January 09, 2017

JANGAN SAMPAI UMMI LEK TIADA



๐Ÿ˜ข sedih, sunyi... lalu bilik Ummi Lek tidur semalam. Tiada orang..

Sunyi sepi rumah, apatah lagi anak-anak tidur.

Tu baru Ummi Lek dan adik-adik pulang dari bercuti di rumah kami..

Kalau lek ummi betul betul tiada apa perasaannya..
.
.

๐Ÿ˜ฅ pasti pasti sangat sedih..
-----------------------------------------

-Pemberian kasih sayang-

'Nah Along ambil ni' beberapa helaian dihulurkan..

'Eh Lek takpe, tak yah. Along ada.'

'Takpe Along guna untuk makan-makan kami di sini.'

Ya Allah telitinya Lek. Nak menangis saya. Sebab apa, sebab saya tahu susahnya cari duit. Mungkin Lek pun tahu cabaran zaman berkeluarga. Apatah lagi, bukan senang nak bagi kesenangan yang kita ada pada orang.

Disebabkan itu saya mengingatkan adik-adik saya tentang peluang yang hanya ada sekali..

Kita mungkin rasa selesa sebab Ummi Lek kita ada. Mereka tak biarkan pun kita kelaparan, pakai baju compang camping sebab diorang usaha untuk selesa. Benda yang kurang penting pun diorang tolong belikan.

Jadi, selagi masih bujang. Ada masa, tolonglah mereka dari sisi yang tak perlu keluarkan modal.. Tak pula mak ayah suruh kita kerja selagi belum sampai masa..

Ribu raban dah habis untuk kita..
Mungkin adik-adik bongsu saya tak sempat pun bagi duit pada Ummi ke Lek nanti, jadi berkhidmatlah di masa sekarang tanpa berkira. Sebab kita tak tahu juga amal mana yang dikira masuk syurga.

Sebelum terlewat.. Lakukan sesuatu yang kamu rasa Ummi Lek suka walaupun sekejap.

Nanti kita dah ada anak, tahulah macam mana suka duka menjadi isteri dan ibu. ๐Ÿ˜‚ anak mencebek kita kena juga senyum, anak senyum kitalah yang senyum sampai ke telinga..

Rahim Ummi kita masih berbekas..

Maaf, Along memang emo sikit kan.. ๐Ÿ™ˆ