BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

Tuesday, October 28, 2008

Hak milik tetap


::Hak milik tetap ::


Siapakah kita…??

“Buku ni milik siapa ya? Biar je merata-rata..aihh,” rugut Sarah melihat buku Physiology yang tidak bernama di atas meja studynya..

Bacalah dengan nama Tuhan-mu yang menciptakan!! Setiap barang pasti ada tuannya maka setiap makhluk ada Penciptanya. Itu logika alam dan sememangnya sudah termakhtub dalam A-Quran pada kalam pertama Allah swt buat Junjungan tercinta di Gua Hirak. Namun masih ramai lagi manusia yang tidak bertuhan, bukan tidak tahu..tahu tapi tak mahu..itu yang parah…lebih parah lagi ada yang bertuhan namun masih meragukan kebenaran..Moga Allah buang segala keraguan hamba-hambanya yang mencari sinarnya..tidak patut bukan??

“ Bacalah dengan nama Tuhan-mu yang menciptakan. Dia telah menciptakan manusia dari segumpal darah. Bacalah dan Tuhan-mulah Yang Maha Pemurah, Yang mengajar manusia dengan perantaan kalam. Dia mengajar kepada manusia apa yang tidak diketahuinya,”

(Al-Alaq:1-5)


Sedarlah manusia

Allah lah yang mencurahkan ilmu, itupun manusia masih angkuh, tidak sedar nikmat itulah yang Allah berikan jua. Ditambahkan lagi kekayaan dunia menyebabkan dia lupa siapa dirinya. Nikmat sihat, nikmat bernafas semua milik Allah…Bahkan dirimu jua miliknya..

“Ketahuilah! Sesungguhnya manusia benar-benar melampaui batas kerana dia melihat dirinya serba cukup..”

(Al-Alaq:6-7)


Padahal setiap pancaindera, ketinggian iQ semua kurniaan Allah. Hinalah rasanya.. puas sudah Allah memberi peringatan tapi kita buat endah tak endah..Hingga peringatan ini Dia nukilkan ::

“Apakah mereka mengira, bahawa Kami tidak mendengar rahsia dan bisikan mereka? Sebenarnya (Kami mendengar), dan utusan utusan (malaikat-malaikat) kami selalu mencatat di sisi mereka.”

( Al-Zukhruf: 80)


Insaflah wahai diri. Kau akan tewas jika terus menyombongkan diri. Lihatlah sekeliling mu dunia berjaya memperdayakan ramai orang hingga ramai tewas di lembah persinggahan ini..ramai yang lupa ambil bekalan. Sedarlah Dunia ini hanya pelabuhan, menepati perumpamaan yang diberikan oleh Imam ghazali kepada dunia sebagai pelabuhan semata. Bagi anak-anak kapal yang cerdik akan mengambil bekalan semasa kapal berlabuh untuk kesenangan pelayaran pabila diteruskan tetapi rugilah bagi anak2 kapal yang hanyut dengan keseronokan dan kelalaian di bandar hingga lupa bekalan yang diperlukan. Dunia tak perlu dipersalahkan yang salah adalah diri sendiri. Kenapa?? tanyalah diri anda biarkan fitrah hati menjawabnya..

Sedarlah jua kita bakal dikembalikan kepada Allah hatta dunia jua ibarat menyuruh kita pergi..menghadap Pencipta Yang teragung yang turut menciptakan dunia ini. Tika itu kita dibaluti kain kafan, tiada harta , tiada ibu ayah menemani, tiada anak isteri mengiringi dan hanya amalan dunia peneman abadi..untunglah jika amalan kebaikan mengatasi amalan kejahatan.. Soalan di alam kubur lama sudah bocor, tapi yakinkah kita akan mumtaz dalam peperiksaan ini. Bersediakah kita untuk itu ? Jadi fikirkanlah sia-siakah kita hidup di dunia ini? Hanya perlu mengejar ijazah dan kehormatan di alam fana ini atau perlu mengejar pHD di akhirat sana…??


Erti cinta hakiki

Cinta hakiki harus memiliki dan dimiliki..Gi mana ya??

Apabila sifat-sifat terpuji bersinar gemilang dalam jiwa manusia hatinya akan terarah mencari cinta hakiki. Hatinya rasa dimiliki oleh Yang Maha Esa, Yang Maha Mengasihi dan Yang Maha Hebat hingga infiniti, Bagi insan yang sudah jumpa matlamat abadi hidupnya akan rasa dia Milik Allah. Itulah Pencipta dirinya dan itulah tempat dia kembali. Justeru dia teguhkan hati untuk mendukung kalimat La ilahaillallah seteguh hati walau ditindas walaupun dia tahu perjalanan seorang muslim mukmin takkan pernah dihampari permaidani merah. Bahkan dia terus berusaha untuk memiliki cinta hakiki..

Itulah hasil desakan nurani dan ledakan takwa mendorong untuk memiliki cinta agar mencari satu cinta yang memang hanya patut dimiliki oleh orang dirinya. Justeru kita bagaimana? Sudahkah mula buka langkah atau hanya tunggu cinta hadir tanpa berusaha. Memiliki cinta Allah bukan hanya mudah ditutur tapi perlu dilaksanakan.

Di dalam Ihya Ulumuddin, Imam Ghazali berkata, “Antara tanda cinta hamba kepada Allah ialah dia mengutamakan perkara yang disukai Allah daripada kehendak nafsu serta peribadi, sama ada dalam aspek zahir ataupun batin. Oleh itu,seseorang yang mencintai Allah sanggup memikul kerja-kerja yang sukar serta sanggup melawan hawa nafsunya kerana Allah.”

Hak milik tetap

Kita hak milik tetap Al-khaliq. Hingga kapan pun title kita tetap hamba Allah walaupun kita bangsawan, fakir miskin hatta tukang sapu sekalipun di dunia ini. Tidak harus ada diskriminasi jika kita jelas bahawa kita juga insan biasa. Kita masih perlukan Allah. Dalam Islam kualiti hakiki hanya tercapai apabila keredhaan Allah dijadikan matlamat. Hiduplah dalam kualiti yang Islam kehendaki. Bukan menjadi Muslim sekali sekali tapi setiap masa bahkan bukanlah pula separuh masa. Moga hati kita akan terus bersinar dengan gemilang agar Allah terus menerus ilhamkan hati itu pelbagai ilmu dan petunjuk. Wallahu'alam

Saturday, October 25, 2008

Semarak Fitrah 2008


SEMARAK FITRAH 2008


Julung julung kalinya PERUBATAN mengadakan sambutan hari raya dengan konsep terbuka..berlangitkan awanan dan bintang di malam hari.. Open concept la kiranya..Tahniah Tahniah walau macam-macam dugaannya.. satu kelainan dan insyaAllah menjadi satu pengalaman yang berharga buat semua.. Kita sama-sama belajar dari dugaan ini.. Biar hujan mencurahkan isinya namun Program tetap berlangsung seadanya..

and always always trust
...Allah is alwayz with us...

::Allah lebih mengetahui::

Hujan bertandang namun mereka terus berusaha...


chaiyuk chaiyuk..

~air oh air~

mampu tersenyum akak tu akhirnya..Syabas !!



warna warni di akhir syawal...


~makin ramai~

Nazrey Johani pun ade~::beli lah kamus Al-Miftah::promosi

Sedap... tapi tak puas lak makan

Tuesday, October 21, 2008

Video promo Semarak Fitrah 08

::~Promo Semarak Fitrah 08~::

Jom pi Jangan tak Pi..kot2 la ade org nak bgi duit raya ^-^

Saturday, October 18, 2008

program sambutan pelajar baru


~PSMB~
15-17 oct 2008
DMAK

::mabruk semua::


Alhamdulillah selesai sudah Program Sambutan Mahasiswa Baru PERUBATAN 2008. Jutaan tahniah pada Ahli Jawatankuasa pelaksana PSMB.. Moga Allah balas jasa kalian. Tak terhitung kepenatan antum rasanya...

Kesyukuran juga dirafa3kan kerana Allah juga masih memberi barang waktu untuk mengenali insan baru..moga kehadiran antum menyemarakkan lagi proses pencarian ilmu di samping proses tarbiyah imaniyah terus berjalan.

:: Ahlan Ahlan Ahlan ila Misr ::


~Cik puan merasmikan~ade gaya :) tahniah REM

dan yang paling best dan menaikkan semangat adalah lagu temanya . Harapnya keadilan akan tertegak dengan kebangkitan para pemuda dan pemudi yang ikhlas berjuang di jalan Allah..Moga2 kitalah insan itu..


::Gelombang keadilan~::


Kan melangkah kaki dengan pasti
Menerobos segala onak duri
Generasi baru yang telah dinanti
Tak takut dicaci tak gentar mati


Bagai gelombang terus menerjang
Tuk tumbangkan segala kezaliman
Dengan tulus ikhlas untuk keadilan
Hingga pertiwi gapai sejahtera

Takkan surut walau selangkah
Takkan henti walau sejenak
Cita kami hidup mulia
Atau syahid mendapat syurga

Ya Allah kabulkanlah kerna itu jua harapan kami.. Semoga terbit kesedaran bgi semua yang terlibat menjayakan program ini..bukan suka2 tapi penuh seribu harapan agar kita beroleh mutiara disebalik debu-debu yang ada..InsyaAllah aktiviti sudah menarik cuba tunggu kita digestkan apa yang ingin di sampaikan di ardul kinanah ini...

~si buta dibantu si celik ~

:: kombinasi kerjasama antara intipati meraih kejayaan::

++Duhai diri dan adik yang dikasihi++

Ingatlah tanpa Allah hidupmu sia..tanpa teman hidupmu sunyi tanpa bicara..tanpa teman takkan mampu kau hidup sendiri..tambah lagi jika kau terus menyisihkan diri dari Rabb yang menciptakan diri mu.. justeru jangan terus butakan hatimu . Biar buta mata tapi hati terus di sinari hidayah dari pemilik Nur tertinggi.. namun syukur seadanya jika nikmat pancaindera dikau cukup sempurna..syukurlah seadanya.. dan terus, terus mencari kebahagian hakiki bersama-sama temanmu disamping jihad mencari ilmu..

~Salam mahabbah buat semua~

Thursday, October 09, 2008

Jalan Cinta Para Pejuang

Mari bedah buku...



~Jalan Cinta Para Pejuang~`

Di sini, ada cinta dan tujuan
Yang membuatmu menatap jauh ke depan
Di kala malam begitu pekat
Dan mata sebaiknya dipejam saja
Cintamu masih lincah melesat
Jauh melampaui ruang dan masa
Kelananya menjejakkan mimpi-mimpi

Lalu di sepertiga malam terakhir
Engkau terjaga, sedar dan memilih menyalakan lampu
Melanjutkan mimpi indah yang belum selesai
dengan cita yang besar, tinggi, dan bening
dengan ghairah untuk menterjemahkan cinta sebagai kerja
dengan nurani, tempatmu berkaca tiap kali
dan cinta yang selalu mendengarkan suara hati

Teruskanlah melangkah di jalan cinta para pejuang
menebar kebajikan, menghentikan kebiadaban,
menyeru kepada imman
walau duri merantaskan kaki
walau kerikil mencacah telapak
sampai engkau lelah, sampai engkau payah
sampai keringat dan darah tumpah
tetap yakinlah, bidadarimu akan tetap tersenyum
di jalan cinta para pejuang

Ya…ada apa dengan cinta..??

Cinta bisa menakluk atau ditakluk..??

Amor vincit omnia. Love conquers all. Cinta akan menakluk segalanya. Itulah kebiasaannya bagi mereka yang sedang hangat bercinta. Kalimat inilah yang seringkali merasuki jiwa anak muda bahkan sesiapa sahaja jika Allah bukan pendahulu segalanya. Jiwa dan jasad mereka dikuasai oleh cinta hingga cintalah pemandu kehidupan mereka. Cinta biasa adalah cinta kosong,cinta yang merugikan iman dan akhirat. Walaupun lautan dan bara api sanggup diredahi namun pabila cinta teruji, mereka sanggup korbankan diri. Ya apabila jiwa ditakluk oleh cinta, mungkin gunung itu mampu di daki, mungkin lautan mampu diseberangi, namun dia mudah tewas dalam memilih cara menamatkan riwayat cinta, ditolak maka dia memberontak lalu ingin terus membunuh diri, terus cinta menamatkan anugerah akal lalu tidak dapat berfikir dengan sewarasnya. Maka timbullah kisah Laila Majnun serta Romeo & Juliet. Seperti inikah yang kita mahu? Tewas dengan cinta, hilang arah, hilang segalanya…

Di jalan cinta para pejuang, perjuangan pertama adalah pergelutan jiwa. Pergelutan jiwa untuk menaklukkan cinta itu sendiri. Di jalan cinta para pejuang juga kata-kata amor vincit omnia sejak awal lagi sudah dipadamkan dari kamus seorang pejuang kerana cinta takkan pernah menakluk kita bahkan kitalah yang akan menakluknya. Sungguh daku rasa seolah terjaga dan sinis buat diri yang masih bermalas-malasan. Peringatan berguna buat diri. Di jalan cinta para pejuang kelak kita mungkin akan menghadapi para ‘pejuang’ lain. Seperti mana kita meyakini Allah, mereka juga meyakini sesuatu. Sesuatu itu yang mengerakkan mereka. Mereka berjuang seperti mana kita berjuang. Dan pasti akan ada pertempuran san pertempurannya adalah pertempuran iman, maka bersiap sedialah selalu di jalan cinta para pejuang. Ya bersiap sedialah...

Ya di jalan cinta perlu ada tapaknya..

Tapak pertama adalah visi yang mengerakkan dan mengarahkan cinta…

Dalam alam nyata, memori dan persepsi biasa kita ringkas menjadi pengetahuan.”Dan visi”, kata Elbert Einstein,”Jauh lebih penting dari pengetahuan.”Mengapa? pengetahuan bersifat lampau, sudah berlalu dan terbatas. Sedangkan visi adalah masa hadapan yang tak terbatas. Visi lebih besar daripada sejarah, lebih besar daripada beban kita, lebih besar dari luka nestapa emosi kita di masa lampau. Dengan visi juga kita mampu membangunkan sebuah gambaran ideal dalam perspektif jangka panjang.

Bahkan kadangkala kekuatan visilah yang mampu mengerakkan jasad untuk bekerja walaupun hanya dengan kata-kata sederhana. Mereka yang mengatakan “susah tapi boleh” pasti akan membulatkan tekad untuk menyelesaikan visi hatta apapun kerja walaupun aral melintang, ia pasti akan sanggup redahi asalkan kerjanya berjaya dilaksanakan kerana mereka juga turut percaya firman Allah:

“Sesungguhnya selepas kesulitan itu ada kemudahan”

Namun sebaliknya, orang yang mengatakan “boleh tapi susah” lebih cenderung untuk membesarkan penghalang dan sentiasa mencari alasan hinggakan dia tidak bertindak akhirnya.

Justeru kita perlu sedar bahawa kita ada visi iaitu akhirat tempat abadi, nikmat tiada tandingan duniawi. Cintakan Allah pengerak segala gerak geri pejuang Illahi. Bahkan visi itu perlu sentiasa bermodalkan kesedaran agar kita selaku di jalan pejuang tak mudah larut dek suasana jahiliyah yang mengcengkam..

Oleh itu mana mungkin, sirna cinta akan terus kekal tanpa ghairah mencintai Illahi. Maka hadirnya tapak kedua melengkap visi. Ghairah perlu bertandang.

Mari kita lihat peribadi ini iman pengerak segalanya. Iman penakluk cintanya. Dialah Umar Al-Khatab yang digeruni sentiasa tekun dengan urusan Islami hinggakan hati nya menjadi makmum bagi kerja-kerja cinta yang dilakukan amal salehnya..bahkan kedasyatan lafaz cinta Umar pada Rasulullah saw melebihi segalanya juga atas dasar tolakan iman..Fuh dasyat bukan..Keghairahan cintakan Pencipta akan menghasilkan peribadi yang penyayang dan berkarisma tinggi..keghairahan yang terarah inilah akan membeningkan cintakan Illahi justeru sentiasa kasihkan pejuang Islam yang lain..

Tapak ketiga menyusul pula iaitu nurani si penyuntik semangat juang si srikandi dan rijal islami. Setiap kita punya hati dan di dalamnya nurani kita terus bergetar menyuarakan pesan Illahi. Tetapi bisikan nurani inilah yang akan terhijab jika noda masih bersarang dihati. Inilah yang perlu dikhuatiri. Pejuang perlu sentiasa monitor hati kerana hawa nafsu boleh bertingkah dengan suara hati nurani kita sendiri hinggakan kita tersalah pertimbangan dalam melakukan tindakan. Takut juga maksiat yang kita pilih kerna tersalah buat pertimbangan. Maka sentiasalah bertaubat, bersyukur dan membasahi bibir dengan mengingati Allah. Nuranimu pasti akan terus berbisik dan melaungkan kebenaran dengan nyata akhirnya..

Di jalan cinta para pejuang, disiplin menjadikan kita terus amanah dengan tanggungjawab yang diberikan..Dijalan cinta para pejuang, penglihatan kita awasi, pendengaran kita batasi, kesucian maruah dan diri kita belaia, suruhan illahi kita patuhi, larangan Allah kita jauhi..ini perlukan komitmen, perlukan disiplin yang tinggi…Inilah tapak yang terakhir..pelengkap pada visi,ghairah dan nurani..

Selamat melayari kehidupan di jalan cinta para pejuang.
Sekian saja post mortem daripada insan kerdil bernama sinar~islami.
Mari membaca teman-teman supaya hati terisi iman pun berfungsi.

::sinar Islami
Pars International hotel,
Bahrain
5 oct 2008
~syukran pada yang memberi~
::siap sepenuhnya 13oct::

Friday, October 03, 2008

celoteh raya

Al-kisahnya bermulalah....

Beberapa hari sebelum raya..
Apabila berbicara tentang pentingnya menjaga hubungan persaudaraan ni teringat la satu kisah...pada suatu pagi..bagi memenuhi hajat Tok wan, Chek Do pun membawa la kami ke pasar kuala besut.. mcm2 ade.. cadangnyer nak usha2 pakaian di sana, alih berkenan la nak membeli di sebuah kedai ni.. leka punya leka.. sambil tu nak dapat murah try la kechek kelate..sbb major org besut kechek kelate..walau tak jadi..hentam je la..penat je berlakon..makcik tu suh tgu jap..lepas tu dia pun datang la..terlihat oleh nyer nenek ku disebelah..terkejut dia..rupanya sedara..apa lagi dapat la murah..lebih murah..terdetik la dalam hati "bakpe tak bgi free jah"...

29hb sept

Alhamdulillah...Hampir keseluruhan family sudah pulang ke kampung dan pada malam ini juga turut meraikan ulang tahun si kecil Ezra yang sudah pun berumur 5 tahun.. Bukan apa.. ini juga dapat menceriakan malam-malam akhir serta merapatkan hubungan sanak saudara.. yang paling gembira adalah budak2 kecil kerana geng mereka sudah pulang.. jadi inilah masanya utk mereka bermain dan bergurau senda... itulah karenah budak2 . Moga jadi anak yang Solehah Along ucapkan..


~Jenuh juga menghabiskan~

~Ezra berbaju biru~

30hb sept

~mengingat kembali saat menanti lebaran~

Mmm kekalutan petang ini tak terungkap dek kata...sempat juga berbuat mcm2..saat kami kaum hawa sibuk di dapur menyiapkan juadah berbuka dan persiapan esoknya raya.. sakan pula kaum ayah membawa anak2 kecil ke pantai..

~pantai inilah menjadi sasaran~

~walidku dipantai~

~kanak-kanak yang masih belajar~

1 syawal tiba akhirnya...

Ramadhan berlalu..sedih rasanya. Moga-moga, kita benar-benar meraikan Ramadhan yang dilalui…dan bersyukur atas kesempatan yang Allah berikan. Bukan meraikan, Ramadhan yang telah pergi… sepatutnya kita merindui. Justeru kesyukuran dirafa'kan kerana masih dikurniakan usia untuk menghabiskan madhrasah Ramadhan dengan jayanya.. wallahualam.. moga amal diterima


Selamat Hari Raya AidilFitri

kami ucapkan pada semua

...usrati..tiada dalam gambar: Solehin & Hanisah

cepat..!!cepat..!! duit raya RM 50 kata yb kita..^-^


~sedang merindui kalian~Raya Kedua

~mereka tetap riang~

Thursday, October 02, 2008

::salam lebaran::

::salam lebaran::
~syawal tiba lagi~

Alhamdullillah kita selayaknya memanjatkan rasa syukur ke hadrat Allah SWT di atas segala kurniaan nikmat yang pelbagai kepada kita. Bertuah rasanya masih diberi oleh Allah untuk merasai kenikmatan Ramadhan.. walaupun sebenarnya ada hari-hari yg ditangisi kerana merindui ardul kinanah.. Namun hati di pujuk juga untuk mengungkap rasa syukur kerna kehilangan Ramadhan di mesir diganti dengan kehadiran Syawal bersama keluarga disisi.. Alhamdulillah umur itu masih dipanjangkan...T api pemergian Ramadhan kali ini betul-betul menyentuh kalbu..sedih bangat.. Namun daku bersyukur seadanya dan rasa syukur itu adalah tanda untuk menjadi hambaNya yang dekat pada Nya.InsyaAllah, Rabbuna ma3ana

Mmm..Hati ini juga rasa sunyi bila berjauhan dengan tenet selama lebih 10 hari kerna pulang ke besut lebih awal..tapi kepulangan ku dinanti-nanti..kerna sudah janji utk menghabiskan detik2 terakhir di msia bersama wan dan tokki..sekurangnya kehadiran daku blh juga berkhidmat dan menggunakan tulang 4 kerat utk memudahkan kerja sepanjang puasa dan persediaan raya...

Sesungguhnya benarlah Allah memang mendengar suara hati hambaNya... raya kali ini benar2 lain dari lain..semua sanak saudara pulang ke kg beserta dgn kehadiran beberapa sepupu baru..dan celoteh anak2 kecil yg sedang membesar..mmg sgt comel mereka ini..

Moga-moga berlalunya madhrasah Ramadhan ini hati kita takkan gersang kerana kegersangan keimanan pada Ilahi akan membawa seseorang insan sangat berat untuk melakukan amal2 saleh dan kebajikan.. malahan hati2 yang kegersangan iman ini akan membuat onar dalam kehidupan bekerluargadan masyarakat..bahkan yang diharapkan keimanan terus subur di taman larangan..
Salam lebaran buat semua..khususan buat warga gen11~exmat3, gen6 medic cairo, warga perubatan dan buat teman2 yg mengenali, maaf dipinta andai tersalah bicara dan terkasar bahasa..dan kekurangan serta kelemahan diri.. moga keredhaan Allah sentiasa bersama kalian. kullu 'am wa antum bi kheir. taqabbalallah minna wa minkum.