BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

Sunday, April 13, 2014

Anak Kecil Tidak Pernah Putus Asa

Allah sahaja sebaik-baik pendidik dan syukur padaNya kerana tidak lekang mengurniakan nikmat dan rahmat yang tidak putus. Dari kecil hingga kini, fasa demi fasa berlalu, penuh dengan pelangi yang tersendiri. Keluarga dan kerjaya, keduanya ada saham akhirat yang perlu diamati. Memiliki anak sesungguh mendidik diri bahawa hanya Allah Yang Maha berkuasa. Kita punya banyak keinginan, harapan dan keluhan, semuanya didengari tetapi tidak semua tertunai kerana ada kebaikan yang Khaliq ketahui. Sungguh kerdil makhluk bernama manusia ini. Dari seawal kejadiaan hingga kematiaan insan, Allah Yang Maha Mengetahui dan Mengatur duniaNya ini.

Masa terus berlalu dan kini Nuha sudah 10 bulan

Alhamdulillah.. Sudah besar anakku ini. Kalau dahulu memerlukan sepenuh sentuhan, kini adakala cukup sekadar pantauan. Sudah aktif merangkak ke sana ke mari, tidak mahu 24 jam di ribaan ibunya. Syukur Nuha membesar dengan sihat dan mencapai perkembangan yang memberangsangkan. Setiap hari pasti ada sahaja kebolehan baru yang ditonjolkan, sudah pandai membuat pelbagai buyi, menyebut papa, mama dan bye bye sambil melambai tangannya yang mulus itu.

Alhamdulillah hari ini pula sudah mampu berdiri lebih lama tanpa sokongan luar dan melangkah 1-2 . Ajaib. Walau kita ajar, walau kita ransang setiap hari, Allah sahaja yang menetapkan sekian tarikh untuk Nuha menunjukkan kebolehannya.

Allah Allah syukur kerana adaMu selalu. Ya Rabbi teruslah mendidik kami dengan nur keimanan dan hidayahMu.

Insan kecil mengajar kita percaya...

Seputar kisah saya di jabatan kanak-kanak, hati terusik melihat kanak-kanak mampu tersenyum walaupun dirinya perlu dirawat. Masih gagah bersedekah dengan senyuman saat dirinya tidak tahu menahu sakit apakah yang dialaminya. Sungguh naif mereka ini, menangis saja mampu mengambarkan kesakitan yang dialami.

Mereka yang menghidap thalasemia pula ada persatuan mereka dan mereka saling menguatkan sesama sendiri. walaupun memerlukan tranfusi darah secara berkala, dicucuk berkali-kali mereka tidak pasrah dengan tidak mengembangkan potensi. Ada dikalangan mereka belajar hingga ke uuniversiti

0 comments: