BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

Saturday, March 04, 2017

👶🏼👧🏻Anak Cerminan Kita👩🏻👨🏻

...Allah is alwayz with us...

Anak ini anugerah. Namun anugerah yang penuh cabaran dan ujian.

Waktu berdua, kita teringin anak. Kita pun seronok tengok gelagat anak kecil. Sebenarnya waktu happy, waktu sedih, waktu sakit hanya mak ayahnya yang tahu ragam anaknya.

Nah.. Allah beri anak pertama, seronok tak terkata. Diberi penuh kasih sayang. Masuk anak kedua ketiga, sudah pelbagai ragam. Mak ayah kena kuat kerana memang mencabar emosi sendiri😉

Orang luar sekilas pandang hanya ukur pada luaran. Comelnya anak! Muka siapa ni? Debabnya! Kurusnya! Juruhnya! Nakalnya!

Kekadang kita suka kekadang terguris hati pula.

😁luaran belaka. Jangan riak, jangan sedih. Telan sahaja kata orang.

Kekadang sebagai ibubapa waktu anak-anak kelihatan comel buat kebaikan kita duk puji atau monolog hati.

'Anak aku la tu'

Kalau dia buat perangai? Hehe dua dua tak mengaku.

Nah.. muhasabah. Moga moga kita dapat mencorak mereka sebaik mungkin. Anak buat perangai, kita muhasabah, apa la salah aku hari ni. Istighfar. Then baru kita tengok pengaruh environment luar.

But no no, jangan tengok anak orang kita judge pula ye.. Jaga keluarga kita baik baik. Keluarga orang ada batas dia.

Ada anak lelaki, kena jadikan dia seakan-akan panglima agama. Nah si ayah kena perkuat pegangan agama, masjid diusahakan jejak, Al-Quran diusahakan baca, masa diluangkan bersama anak dan isteri tercinta. Sekuat mana ayah kerja tak mampu beli masa lalu pun kan.

Ada anak perempuan, kena jadikan dia seakan-akan ibu untuk ummah. Nah si ibu terapkan kasih sayang, ubudiyah pada Allah, kena jaga aurat, jaga suara dan tingkah, terangkan batas pergaulan dan kebersihan diutamakan.

Anak kecil ni memang banyak tanya. Pening juga kita nak menjawab sesuai dengan usianya.

Nuha pernah tanya
'Bunda, kenapa mama dia tak pakai tudung tapi anak dia pakai?'

Nah.. Sudah! Nak jawab apa?

Makin berkembang zuriat kita makin banyak persoalan daripada mereka dan ujian daripadaNya.

Maka yang single perkuatkan hubungan dengan yang Esa sambil doakan kawan yang dah berumahtangga.

Yang dah berkahwin doakan yang single diberi masa yang terbaik.

Nak kata, happy kan diri sebab apapun status kita akhirnya persoalan akhirnya dengan Allah jua..

Adakah kamu orang paling beriman dan sabar?

#CatatanBundaNuha

0 comments: