BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

Thursday, November 11, 2010

Jutawan akhirat, simpanannya kekal

Duit oh duit. Di manakah kamu?

Diselup poket kiri, wah seratus ringgit. Diselup poket kanan tiga ratus ringgit. Dalam dompet belum dikira lagi. Begitulah hidup ini. Apabila duit cukup memang hati pun bahagia, senyum pun sampai ke telinga. Tak cukup lagi dengan itu. Dilihat pula akaun bank. Waahhh... Blink blink... Mata tidak percaya. Hingga mencapai puluhan ribuan, tangan dihayun sambil menyebut yess bila target sudah tercapai.


Hehe..itu adalah monolog buatan sendiri. Sekadar bayangan. Berbunga-bungakan hati bila duit banyak dalam simpanan.


Orang kata tanpa duit manusia tidak boleh hidup memandangkan hampir setiap pergerakan kita memerlukan duit. (Betul ke?) Nak minum air yang Allah cipta pun kena bayar. Nak makan sayur pun kena beli (^_^). Paling best nak buang hajat pun kena bayar. Oho, life is a matter of money. Berkira sungguh manusia ni. Patutlah sayang sangat kat duit. Bersyukurlah Allah tak berkira dengan peratus Oksigen yang kita hirup setiap hari. Parah kita kalau Allah suruh bayar.


Dalam isu duit ini, kalau orang yang tidak mampu, mahu mengeluh panjang. Tapi sebagai manusia yang bermaruah apatah lagi Muslim bukan mengeluh jalannya. Duit hanyalah alat untuk kita menjalani kehidupan. Maka, seperit mana jalan untuk mencarinya. Ramai sanggup redah cuma untuk kita biarlah yang menepati kaca mata syarak.


Dah banyak duit, lain pula ceritanya.


Bila banyak duit, Allah nak uji pula. Lagi berat ujian kalau kita jutawan. Mungkin kita rasa senang hati dan secara tidak langsung kita juga senang terlupa bahawa ada lagi manusia yang perlu pertolongan kita. Kita sendiri rasa bahagia bila simpanan di bank meningkat dari angka sa kepada puluh, kepada ratus, kepada ribu dan seterusnya. Namun tahukah kita, semua itu tidak kekal lama? Hanya dengan satu cara sahaja simpanan kita kekal dan terus menerus meningkat tanpa dibazirkan.


"Bukan yang kita simpan tapi apa yang kita beri membuatkan kita kaya." - Henry Ward Beecher-


Nah, orang barat pun ada konsep ini apatah lagi muslim. Justeru dalam menentukan nilai duit, bersedekah dan infak itulah simpanan kita. Kita sendiri mengaku bahawa tempat abadi kita adalah akhirat. Maka, sepatutnya kita membuat simpanan di sana. Dalam konsep belanjawan inilah kita perlu ada satu anjakan paradigma, pemikiran luar biasa. Duit yang kita sedekahkan, duit yang kita infakkan sebenarnya sedang dilaburkan di dalam akaun simpanan akhirat. Malah habuannya berlipat ganda.


Allah berfirman:


"Wahai orang-orang yang beriman! Mahukah Aku tunjukkan sesuatu perniagaan yang boleh menyelamatkan kamu dari azab seksa yang tidak terperi sakitnya? (As-Saff 61:10)"Iaitu, kamu beriman kepada Allah dan rasulNya, serta kamu berjuang membela dan menegakkan agama Allah dengan harta benda dan diri kamu; yang demikian itulah yang lebih baik bagi kamu, jika kamu hendak mengetahui (hakikat yang sebenarnya)." (As-Saff 61:11)


"(Dengan itu) Allah akan mengampunkan dosa-dosa kamu dan memasukkan kamu ke dalam taman-taman yang mengalir di bawahnya beberapa sungai, serta ditempatkan kamu di tempat-tempat tinggal yang baik dalam Syurga "Adn". Itulah kemenangan yang besar." (As-Saff 61:12)


"Dan ada lagi limpah kurnia yang kamu sukai, iaitu pertolongan dari Allah dan kemenangan yang cepat (masa berlakunya) dan sampaikanlah berita yang menggembirakan itu kepada orang-orang yang beriman." (As-Saff 61:13)


Jadi jutawan dunia pun belum tentu dapat beli kediaman berhampiran dengan sungai mengalir di sebelah. Jadi jutawan akhirat, InsyaAllah dapat. Oh, saya teringin menjadi salah satu jutawan akhirat.



Wah, indah bukan. Sempena eidul adha yang datang. Maka tidak salah Sinar katakan, wang juga patut dikorbankan. Inilah antara jalan kita membahagiakan saudara seislam kita yang kesusahan. Ketika inilah juga daging sembelihan kita agihkan. (^_^) Banyak sungguh bulan-bulan yang boleh kita beramal. (Sebenarnya setiap detik. Cuma mahu atau tidak). Kalau ada seringgit, seghinnih pun boleh kita sedekahkan. Sehari seringgit, 100 hari 100 ringgit. Kan betul peribahasa," Sikit sikit lama lama jadi bukit".


Orang kaya yang sebenarnya bukanlah mereka yang kaya atau memiliki banyak harta benda. Orang yang kaya yang sejati adalah mereka yang bisa memberi banyak ke sekitarnya.

~ Erich Fromm ~

Jom, jutawan akhirat on board! (^_^)

10 comments:

hood_sunny said...

Jutawan akhirat~ masha Allah..

Menabung saja x cukup. Kn Allah kata siapa yg berniaga dgnnya pasti x rugi?

sinar_islami said...

me to hoodsunny:

(^_^) Jutawan dunia akhirat pun bagus jga. Anti kan suka berniaga, Yg penting akhirat tidak terjual

Abdul Haliim MRARSRS said...

kita kena yakin dengan memberi itu akan dibalas dengan kekayaan akhirat...masalahnya ramai yg kurang yakin...adakah belum lagi beriman dengan hari akhirat?

sinar_islami said...

me to Abdul Haliim :

Syukran. Sesuatu yang harus kita sendiri muhasabahkan...

MuNsYi SaMa said...

berapa ramai jutawan kt msia,tp sedihnya tak semua yg sanggup korban. kita pun kdg2 susah.

Salam aidiladha. tahun ni berapa ekor unta tumbang?hehe

sinar_islami said...

me to MuNsYi SaMa:

Harap2 nanti senior kita ni jadi jutawan boleh la Islam tumpang :)

Salam aidiladha kembali. Taqabbalallahu minna wa minkum :) Alhamdulillah, Pelajar perubatan kaherah thun ni 2 unta 2 lembu dan 14 kmbg rasanya.. Moga Allah tgktkan taqwa dan syuur berkorban.

haway mutasawwil said...

jom jadi jutawan akhirat.....nice2

akak korban ke sane?bagus2
biasiswa byk kan.weeee.nanti belanje

slmt hr ry aidiladha maaf zahir batin

semoga cepat kawen la kalu dah byk duit eh.=)

mamawana said...

Salam...

Yeap...selalu ingatkan anak2 utk menabung dan bersedekah walau seposen dua, walau se inggit dua....Selamat menjadi Jutawan dunia dan akhriat

Sidratul Muntaha said...

Terima kasih atas perkongsian. :)

sinar_islami said...

me to haway mutasawwil :

Jom..Jom!!
Alhamdulillah..nnti akak update cerita aidiladha ya.. Versi bergambar..Hehe..
Amboi, bab kahwin laju ye. Doalah yang terbaik.
Bukannya hal duit je, byk lgi preparation lain kena buat..
Lebih2 lagi dah nikah, banyak pengorbanan kena lakukan..

me to mamawana:

Manusia ni kena sentisa diingatkan. :) Moga Allah trima amal kita. Selamat menjdi jutawan juga.

me to Sidratul Muntaha :

Afwan. Maaf kalau ada kekurangan. Sudi2lah berkongsi.