BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

Thursday, May 26, 2011

SiNaR's Kitchen Corner : Agar-agar Seri Malam.

Dalam hangat hangat cuaca di Mesir, rasa seronok pula kalau ada agar-agar atau puding. Itulah antara makanan kegemaran Sinar. Teringat pula Puding Karamel yang Ummi buat. Sedap! Dengan izin Allah hari tu ada kawan yang bawa ke kelas. Terubat la rindu. Hari ini bukanlah nak kongsi resepi Puding Karamel. Mungkin lain kali. Rasanya banyak sangat kot resepi yang ada kat internet ni. Cuma terasa pula nak kongsi resepi agar-agar yang baru dicuba.


Alkisahnya gara-gara mahu mereka resepi, cubaan pertama rasanya kurang manis untuk dimakan begitu sahaja. Maklumlah 'taste buds' pula merajuk waktu itu. Maka perlu dibuat kuah. Selepas dua kali mencuba akhirnya, kali ini tidak perlu dibuat kuah. Tapi kalau mahu buat kuah pun sedap. Hehe itupun pandai pandailah kalian merasa ketika buat resepi ni. Tak pandai nak bagi sukatan dalam timbangan yang tepat (mg, ml & ect) sebab tiada penyukat. Maka main agak je ikut deria seorang chef yang tak seberapa. :) Nama pun masih belajar kan?

Ini cubaan pertama lalu dihantar ke rumah junior atas.

Sebelum dipotong. Kalau mahu tenggelamkan semua 'dadu warna-warni' pun tak pe.
Lebih kemas bila potong nanti.

Nyum.. Nyum.. Aihlah..

Kenapa namanya seri malam? Kerana dapat idea malam hari dan Sinar harap kalian berseri-seri macam warna agar-agar tu. Untuk cubaan kedua, ditambah perisa jagung, sebab itu kalau kalian perasan warnanya lebih kuning. :) Tapi untuk cubaan pertama, kuah tu yang berperisa jagung. Sekurangnya adalah rasa jagung sikit. Lebih sempurna kot rasa agar-agar ni. Terpulanglah pada lidah masing-masing. Hehe hakikatnya Sinar suka warna-warni dalam masakan.


Cubaan kedua. Tiada bonjolan dadu warna warni.

Semua seia dan sekata. (^_^)

Cuma dadu warna-warni itu kena lebih terang.

Sendiri masak, sendiri kritik.

..............................................

Bahan A (Hiasan)

20 gram agar
6 cawan air
1 cawan gula

  1. Masakkan agar-agar hingga mendidih dan larut kemudian masukkan gula. Kacau hingga larut.

  2. Setelah agar-agar masak, bahagikan agar-agar ke dalam 3 bekas berlainan. Kalau ditapis lebih baik. :)

  3. Setiap bekas diletakkan warna yang berbeza. Kuning, merah dan hijau.

  4. Biarkan sehingga sejuk dan keras.

  5. Apabila sudah keras, agar-agar tadi dipotong halus seperti dadu

  6. Taburkan potongan-potongan kecil agar-agar tadi ke dalam loyang.

  7. Barulah anda lakukan langkah seterusnya.

Bahan B

30 gram agar
6 cawan air
500 gram susu cair
2 biji telur
perasa jagung
sudu teh esen vanila
1.5 cawan gula

  1. Susu cair, telur, esen vanila dan perasa jagung dipukul atau di'blend' kemudian diketepikan dahulu.

  2. Masakkan agar-agar bersama air hingga mendidih dan hancur. Kemudian masukkan gula dan kacau hingga larut.

  3. Perlahankan api kemudian masukan bahan yang telah dikisar tadi. Kacau tanpa henti.

  4. Setelah agak pekat, tutup api dan tuangkan adunan ini ke dalam loyang yang sudah ditaburkan agar-agar kecil (dadu warna-warni) tadi.

Ok. Sekian sahaja daripada Sinar. Selamat mencuba dan salam perjuangan. Maaf atas kekurangan. Doakan Sinar dapat jawab dengan baik untuk exam Ahad ni dan kejayaan dunia akhirat umumnya. Harapan Sinar dapat jadi superwoman, superwife and supermom. Doakan juga ya. Semuanya lillah InsyaAllah.

4 comments:

Atiqah Amran said...

wah sha...harus dicuba ni..hehe

sinar_islami said...

ya cuba jangan tak cuba dong (^_^)
Nanti bagi ana rasa ya.

puteri_islah said...

sedapnye kak sinar...
wat lg pass dtg tonto nie ek..
hehe~

doakn ana jgk exm esok

sinar_islami said...

me to puteri_islah :

InsyaAllah boleh (^_^) tapi bila la agaknya. Cuba anti buat menjadi je :)