BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

Wednesday, March 07, 2012

Pelik!

Berdasarkan pemerhatian, ada banyak benda pelik sedang berlaku di dunia tapi ramai melihat benda itu sebagai kebiasaan masyarakat.

Pelik!

(^_^) Betapa peliknya manusia bila berbulu mata dengan amar makruf..Tapi nahi mungkar itu berpeluk tubuh dan mula bersilat menggunakan 'cukuplah benci dalam hati' padahal takut putus kawan, takut putus saudara. Redha siapa kita cari?

Couple boleh?

Kahwin tak boleh?

Pergi konsert boleh?

Menuntu ilmu agama tak boleh?

Pelik kan.. Apatah lagi kalau seorang Muslim yang bersikap demikian, menjadi penyokong pada perkara mungkar. Itu tandanya apa ya?

Ada sesuatu yang tak kena dengan iman kan?

Kalau sayang saudara seislam jangan biar dia masuk neraka.

Nak tegur banyak cara.. face to face boleh, private mesej boleh.

Berubah tu, cerita lain pula...

Hehe, sure la kalau tegur di khalayak umum, naik angin la kawan tu. ADAB JAGA YA!

Pelik!

Manusia hari ini sedar bahawa hidup dalam pemerhatian Allah dan suka hidup beragama tapi kelakuan tidak seperti yang Allah mahukan. Kerana apa? Kerana manusia suka meremehkan.

"Takpelah muda lagi, enjoy dulu!"
"Tua tua nanti aku taubatlah"

Ayat biasa yang selalu kita dengar. Dan akhirnya tak sempat tua, Allah dah jemput pergi. Na'uzubillah. Moga Allah lindungi kita.

Apatah lagi pembalasan itu bukan di depan mata secara terang-terangan. Banyak Muslim hari ini guna pakai ayat Quran untuk kepentingan peribadi, contoh bab harta, bab kahwin. Datang bulan puasa, dalil ke mana, amalan ke mana. Huhu.

Justeru...

Pelik yang menimbulkan kerisauan kerana manusia mempermainkan keislaman yang dimiliki. Pelik memang pelik. Dan saya selaku manusia akan terus keluar dari zon ini kerana rimas dengan perangai manusia pelik. Saya mahu jadi manusia luar biasa dan sejannah dengan para solehin. Anda bagaimana? Mari kita menuntut ilmu agama, jangan rasa cukup dengan keimanan yang ada. Dalamilah Islam kerana baru anda tahu, kita sebenarnya tidak tahu banyak perkara dan rupanya nilaian kita salah selama ini terhadap isu di sekeliling kita.

Inilah kepelikan yang Sinar lihat. Sedangkan banyak manusia hari ini memandang mereka yang laksanakan Islam sebagai pelik dan asing. Kerana apa? Kerana mereka rasa tidak sama dengan ajaran nenek moyang, adat dan pemikiran mereka. Sengaja sinar bawakan entri pelik ini kerana, manusia sudah tidak tahu menilai. Maka pada pelaksana deenul Islam, anda tidak pelik tapi teruskan beramal dan bersiaplah!

Benarlah kata Rasulullah di akhir zaman. Sangat sikit orang yang mempraktikkan Islam secara syumul. Ibarat asing dalam kelompok manusia. Kita menganggap manusia yang tidak praktikkan Islam itu pelik tapi mereka juga memandang kita asing dan out of date. Asing dari kebiasaan manusia yang bertuhankan hawa nafsu dan adat kebiasaan manusia.

Daripada Abu Hurairah r.a. berkata: Bersabda Rasulullah saw, "Islam mula tersebar dalam keadaan dagang (asing). Dan ia akan kembali asing pula. Maka beruntunglah orang orang yang asing".

(H.R. Muslim)




2 comments:

EdAlia said...

As-salam Sha..

Memang pelik! Ajakan saya kepada pelajar supaya membaca doa sebelum memulakan kelas pun dianggap pelik.
Risau, risau..

Syukran atas peringatan. Semoga Allah memberkati segala usaha kita.

sinar_islami said...

me to EdAlia:

Tu la akak..Pasal pendidikan nilah yang merisaukan.. Risaunya nak membesarkan anak di zaman sekarang kan. Banyak cubaan dan dugaannya..

Doakan Sha ya.. Moga ALlah berkati akak selalu.