BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

Tuesday, September 18, 2012

Kembara Indonesia : Pempek vs Es Campur Special Duren

Pempek oh Pempek..

Pempek, Empek-empek atau mpek-mpek adalah makanan palembang yang cukup memikat hati saya. Rasanya mirip keropok lekor tetapi berbeza cara hidangnya. Dimakan bersama mee, hirisan timun dan juga kuah cuka menjadikan pempek kombinasi sempurna buat saya. Pertama kali merasa makanan ini bukanlah di Indonesia sendiri tapi di sebuah restoran di Gami', Hayyu Asyir Mesir (paling sedap hingga kini). Kemudian bermulalah sikap mengidam dan mengada-ngada mahu makanan ini selalu. Saya juga tidak habis habis meminta suami belanja saya ketika sampai di Indonesia.

Alhamdulillah, suami mana tak kasih isteri.  Ketika di Tasik, kami sedang berjalan di foodcourt Toserba Yogya, saya ternampak kedai Pempek.. Tersasul perlahan kalimah Pempek. Peka sungguh suami saya, lalu di beli " Khas untuk isteri," katanya sambil kenyit mata. Alhamdulillah sedap seperti di restoran Indonesia-Mesir dan rasanya sama!

Pelbagai pempek untuk dipilih.
Lihat saya pempek, terliur terus saya dibuatnya. Saya meminati Pempek Kapal Selam kerana didalamnya ada inti telur. Berbanding pempek lain yang kosong dan lebih mirip pada keropok lekor. Kalau di Malaysia, sudah pasti keropok lekor tiada tandingan. Alhamdulillah sekarang saya boleh melabel yang mana sedap dan kurang sedap. Hehe 'penyakit' yang sama saya suka lakukan pada Char Kuew Teow. Maklumlah kalau sudah minat kita akan cuba memesan dan membandingkan supaya dapat menikmati yang masakan yang terbaik. Boleh datang lagi ke kedai yang paling sedap. Betulkan?

 Inilah pempek kapal selam pertama saya di indonesia
Kalau sebelum ini di foodcourt Toserba Yogya, kali ini mencuba di Pempek Bu Srie.
Boleh tahan juga rasanya. Cuma mee diganti sooun.

Lepas ni kalau sudah berjauhan dengan pempek, tekad di hati mahu mencari resepi. Wait & see. Erm, kerana tertarik dengan pempek, gatal juga tangan mengoogle sejarah si pempek idaman hati ini. Lalu terjawablah oleh pakcik Wiki. Mari baca di SINI.

Es Campur Special Duren .. Durian tu!

Saat ini saya sudah di Bandung tapi masih terbayang-bayang Es Campur Special Durian di Tasik Malaya. Saya bukanlah peminat durian segar dan tegar cuma agak meminati makanan yang dioleh daripada Durian. Ehem...Sedap hingga payah juga mahu diterjemah dengan kata. Tinggallah gambar sebagai cerita.

Kali pertama mencuba...

Enak bangat! 
 Es campur special durian hasil pengamatan saya adalah campuran 3 ulas durian, hirisan mangga, nenas, avocado, kelapa, cincau, jelly, nata de coco, tapai pulut hitam dan kuahnya santan. Hehe, mungkin ada yang saya tertinggal. Pastinya rahsia tuan kedai kan..

Di hadapan kedai. Menjual durian dan Ex Campur. Kali ketiga dan terakhir kami menjamu selera di sini.

3 hari berturut-turut kami singgah di kedai ini hinggalah hari terakhir kami di Tasik Malaya. Mujur juga terlambat cuba Es Campur ni, kalau tidak berminggu-minggu la pakcik kedai ni melayan kami.  Sampai sekarang masih terbayang-bayang. Nak ke Tasik? Entah bila la kan. Boleh tahan perjalanannya, laluan bergunung ganang, bersimpang siur. Kalau jalan tidak macet (bahasa indonesia) zahmah (ammiyah Mesir) atau laluan trafik sesak bak kata laporan semasa mahu 4 jam juga, kalau sesak boleh jadi 6-7 jam atau lebih. Dasyat juga.

Itulah cerita Pempek dan Es Campur Duren Special. Dua jenis makanan di bumi Indonesia yang berjaya memikat hati saya. Maka, kalian boleh juga mencari nanti ya kalau singgah di bumi jiran ini.

5 comments:

hood@sunny said...

Sedaaaaapanya Sha!

Hehe sblm balik Mesia kita mkn sama2 lg eh kat 3ashir..

Rindu laa~

P/S: bersungguh-sungguh nt kenalkan kat ana pempek ni. Tp mmg sedap pon ^__^

Farhana Yem said...

Sha kapan pulangnya? Tak sempat jumpa lagi :)

mamawana said...

Pasti enak banget itu pempek...

sinar_islami said...

me to hood@sunny:

InsyaAllah boleh. Jom!

Puas hati dapat kenalkan antunna dgn pempek. Kalau tak, tak senang hati ni dibuatnya.

me to Farhana Yem:

Alhamdulillah dapat juga jumpa. :) Tengah bulan 10 ni balik ke Malaysia. Nanti suami grad sha datang semula bulan 11.

me to mamawana:

Enak bangat! Hehe..

Septian Maryosa said...

Kak,di malaysia ada kedai mpek-mpek tak?