BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

Monday, February 04, 2013

Perkahwinan : Warna-warni Tahun Pertama. Raikannya dengan Alhamdulillah!


Alhamdulillah thumma Alhamdulillah..

Segala puji pada Yang Maha Tinggi

Sekali lagi Allah beri kurniaan demi kurnian untuk menjadi tamu di hari barunya. Hari ini 4 Februari 2013. Maka genap sudah setahun usia perkahwinan kami ikut tahun Masihi.

"1 tahun jika diukur dari tarikh ikatan, 3 bulan jika diukur dari sebenar-benar pengertian.

Suburkanlah, eratkanlah, perkuatkanlah Ya Allah."

4 Februari 2012 - Kami sah sebagai suami isteri.



Terharu membaca catatan suami di Facebooknya. Jauh di lubuk hati meng'amin'kan setiap bait tulisannya. Setahun kedengaran lama. Tapi untuk saya yang merasai perkahwinan jarak jauh, terasa baru beberapa bulan menginjak ke alam perkahwinan. Namun setahun ini cukup mengajar saya pelbagai perkara.  Warna-warni perkahwinan itu ada, apatah lagi jasad terpisah oleh dua benua. Ya, hanya Allah tempat kami berdoa, bergantung dan berharap. Hanya dengan izinNya perkahwinan kami terus utuh, diberkati dan kami diberi kekuatan dari semasa ke semasa.

Sungguh, saya masih terasa aura Pengantin Baru. Masih terasa hangatnya cinta. Terkadang malu juga apabila masih ada yang mengucapkan 'Selamat Pengantin Baru'. Justeru, (^_^) Saya doakan Allah sentiasa memberi rasa cinta hari demi hari hingga kami ke Jannah nanti. Apatah lagi kini saya sudah berbadan dua. Keajaiban daripada Allah Yang Maha Kuasa. Alhamdulillah.. Setapak melangkah, rumahtangga kini dihiasai dengan cinta, tanggungjawab dan amanah daripadaNya.

Belajar Mencintai dan Dicintai

Ketahuilah tahun pertama penuh debaran yang tidak mampu dilakarkan dengan kata atau bicara. Bernikah dengan seorang pemuda yang kita tidak kenal perwatakannya membuatkan hati tertanya-tanya,

"Betulkah diri bersedia? Siapakah dia sebenarnya? Mampukah menyayanginya?"

Itulah yang sendiri berlegar di minda. Tapi sampai bila harus melarikan diri dari tuntutan ini. Harus tempuh dengan hati yang sedar dan celik iman di dada. Lalui baru tahu realitinya. Peningkatan diri akan dikecapi apabila kita melalui fasa-fasa baru yang kita selama ini kita risaukan dan bimbangi. Masa itu sendiri perubahan. Perubahan akan hadir dalam diri kita dan mereka di sekeliling kita tanpa kita pinta. Cara kita mengharungi masa dan berhadapan dengan perubahan itu menghasilkan natijah yang berbeza. Kenalilah perubahan ini sebagai cabaran bukan masalah yang memberatkan untuk meningkatkan darjat di sisi Allah Yang Maha Esa.

Dunia lelaki selalu berlingkar sekitar rasional, kritikal dan penyelesaian masalah, manakala wanita lebih cenderung mengutamakan emosi, kehendak dan menyuarakan masalah dari mencari penyelesaiannya. Banyak lagi perbezaan dalam citarasa. Dalam banyak perbezaan ini, kedua-duanya cuba menyesuaikan diri dan meraikan persamaan yang ada. Apa yang penting, wujudkan sikap terbuka, positif dan menghargai si dia seadanya. InsyaAllah banyak perbezaan itu adalah peluang melengkapkan diri untuk menghadapi hari muka.

Itulah cinta, meletakkan perbezaan sebagai peluang dan ruang untuk kita memperkuatkan. Mencari titik kesamaan untuk terus menyuburkan sebuah institusi kecil, nukleus terpenting dalam ummah Islam yang kita harapkan.

Bagaimana menyubur cinta? Lelaki tetap lelaki. Kalau dahulu kita ajnabi, kita tidak boleh berutusan manja dan berhias berlebihan di depannya. Kini dia sudah bergelar suami. Menatap wajahnya, bergurau manja dengannya, bersolek dan berhias di depannya satu ibadah. Itulah juga antara pemikat jiwa kelakiannya. Ketahuilah, walaupun kita aktivis, daieyah, dia bukanlah ikhwah yang harus kita layan sama rata seperti abang, adik dan ikhwah di luar sana. Lelaki itu harus dilayan mesra dan manja. Jauh dilubuk hatinya, masih anak kecil untuk dibelai oleh si isteri yang setia.

Si isteri pula tidak kurangnya. Dia bukanlah emakmu untuk selalu dituruti tanpa banyak bicara, kakakmu untuk ditakuti, bukan adikmu untuk diarah itu ini. Paling tidak, dia mahu seorang suami yang selalu berbicara, bertanya khabarnya, mengambil berat akan dirinya dan menghormati dirinya sebagai manusia. Dengan hanya bertanya khabar dan siulan kata cinta daripada suami membuatkan si isteri tersenyum saban hari. Pastinya tanpa arahan si isteri akan melakukan tugasnya dengan senang hati. Jadilah dia superwife dan supermom yang membuatkan si suami makin jatuh hati. Allah.. Allah.. "Ya Allah, jadikan Sinar Islami, isteri yang menyenangkan hati." Ameen.

Tips bercinta

Ada beberapa hal yang harus kita perhatikan dan dijadikan ramuan dalam rumahtangga terutama di awal perkahwinan. Hasil tulisan Saudara Cahyadi Takariawan dalam bukunya Di Jalan Dakwah Aku Menikah, molek rasanya saya kongsikan mengikut bahasa dan pemahaman saya. Alhamdulillah, catatan di bawah ini telah dan sedang kami praktikkan dalam rumahtangga kami. Perkara yang wajar pasangan praktikkan :

1. Wujudkan keterbukaan (musharahah) dan hidupkan komunikasi dengan pasangan (musyawarah)
2. Jadilah yang terlebih dahulu memahami pasangan, bukan minta difahami dan jadilah yang terawal dalam segala segi.
3. Tidak mengabaikan hal yang dirasakan kecil.
4. Saling mengalah untuk kebaikan bersama dan berlumba meminta maaf.
5. Hubungkan semua perkara dengan Allah.

InsyaAllah, dalam apa jua hal kehidupan, kita harus positif dan bersangka baik terhadap Allah dan manusia . Kalau dalam perkahwinan pastinya bersangka baik dengan pasangan. (^_^) Allah itu Pencipta dan Pemilik hati manusia. Suami dan isteri itu pula manusia yang perlu bergantung pada pencipta mereka. Hubungan dengan Allah wajib dijaga untuk kelangsungan rumahtangga bahagia.

Sekian sahaja, selamat bercinta dan menemui cinta kalian. Doakan kami bahagia dunia dan akhirat.  Jazakallahu kheiran buat suami tercinta dan Jazakumullahu kheiran kathira semua terutama keluarga yang tidak putus mendoakan kami bahagia. Uhibbukum fillah.

3 comments:

Nur said...

Thanks for sharing sha. Banyak ilmu dapat dikutip..:) Tahniah mom to be..^_^

mamawana said...

Assalam,
Tahniah..semoga bahagia dan hidup dlm keberkatan Illahi .

sinar_islami said...

me to Nur: Welcome.. Doakan ya.

me to mamawana : Ameen.. Semoga mama pun diberkati Allah selalu dan peroleh kebahagiaan dunia & akhirat.