BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

Wednesday, May 19, 2010

Bergeraklah!

Apabila disebut kalimah bergerak apa yang kita gambarkan?

Gerak, kalian gerak....

Move by Deviantart

Adakah sekadar kaki digerakkan, tangan dihayunkan dan otot-otot yang kita miliki digunakan? Bagi Sinar, bukan hanya sekadar itu. Seharusnya apabila diminta bergerak, otak kita juga harus ligat berfikir dalam merungkai makna yang dicari.

Bergeraklah dalam menuai cinta Illahi

Definisi bergerak ialah beralih tempat atau perkataan lawannya ialah diam, statik atau pegun. Malah wujud juga perkataan 'gerak balas' iaitu interaksi dengan sesuatu yang kita hadapi. Maka bergerak pada unsur positif akan menghasilkan satu kemajuan dan perubahan. Sinar cukup menggemari kalimah ini. Kerana apa ya? Ok mari kita berkongsi. Erm, kita sendiri sedia maklum, kita perlu sentiasa bergerak dan terus bergerak. Hatta dalam kehidupan, berhentinya kita melakukan kerja adalah kemunduran pada pembinaan jatidiri. Apatah lagi, berhentinya kita melakukan kebaikan adalah kejatuhan kita sebagai seorang hamba. Ibaratnya kita menjatuhkan maruah diri dihadapan Maha Pencipta. Apa yang penting, hati kita perlu digerakkan.

Teringat pesanan seorang murabbi di dalam sebuah program dahulu,

"Kita tidak mahu menjadi air yang bertakung. Lama kelamaan air tersebut akan keruh. Hidup ini perlulah seperti air yang mengalir. Jernih dan menyucikan. Daie apatah lagi, statiknya daie akan merencatkan dakwah. Diri juga yang rugi."

Dan bertepatan pula pesanan itu dengan gambaran yang Imam Syafi'e pernah utarakan. Beliau menggambarkan dalam sya'irnya yang sangat indah bahawa air yang bertakung akan busuk dan air yang mengalir akan kelihatan bersih dan jernih.

Maka, yang mana satu pilihan hati?

Dalam ilmu perubatan sendiri, cuba kita nilai kembali keperluan pesakit koma digerakkan anggota badannya. Adakah saja-saja mahu digerakkan? =) Sudah pasti untuk melancarkan perjalanan darah dan mencegah komplikasi. Jadi terbukti dalam pegun, diam atau statik tersimpan segala macam keburukan. Bahkan kenderaan yang disimpan berbulan-bulan akan mudah berkarat dan rosak. Apa gunanya cantik, sihat dan berupaya tapi tidak menjalankan fungsi. Macam itulah manusia. Jika seluruh potensi tidak digerakkan, hidupnya sia-sia. Na'uzubillah. Moga kita dijauhkan.

Biar sihatnya kita, Islam boleh tumpang.
Biar mudanya kita, Islam boleh tumpang.

Mengembaralah!

Berjalan membuat hati merasai betapa luasnya rahmat Allah. Oleh itu Sinar tidak lokek dan jemu menyatakan salah satu hobi adalah 'bergerak'. Definisinya sendiri cukup luas. Namun di sini suka pula Sinar kaitkan dengan mengembara. Istilah berjalan, mengembara dan menjelajah akan membuka dimensi baru dalam kehidupan. Setiap negara ada keistimewaannya. Dari mengembaralah kita akan mengenal erti syukur dan menghargai kehidupan. Pengembara akan berhadapan dengan pelbagai ujian. Hakikatnya inilah yang akan mematangkan diri dan menghidupkan iman di hati.

Bahkan jika kita selak lembaran sirah Rasulullah SAW, baginda sendiri memilih untuk berhijrah daripada mendiami Mekah. Berhijrah samalah seperti bergerak melakukan perubahan. Maka, selagi ada peluang, belajarlah sesuatu dari sebuah pengembaraan. Setidaknya belajarlah mengenali hakikat diri sebagai hamba Allah dalam setiap nafas yang ada.

Tua bukan alasan!

Menaiki metro (baca: komuter) bersama kawan-kawan adalah satu detik yang mendamaikan. Dari sini akan terbuka sesi perkongsian hati ke hati bahkan apa saja akan berlaku bila bersama. Ya hari ini kami menaiki metro ingin melawati senior yang baru sahaja melahirkan permata ummah, bakal pejuang Islam InsyaAllah.

Dalam metro bermacam ragam dapat dilihat. Namun hati terpaut pada seorang wanita tua yang kemas pakaiannya, yang jernih mukanya sebaik sahaja dia mula melantun suaranya. Kuat dan lantang suaranya berkongsi doa. Sinar ingatkan sekadar doa, tapi beliau menyambung dengan sesi tazkirah. Surah Al- Baqarah dibedah. Kisah Nabi Musa dan Nabi Salleh dikupas. Tidak putus putus beliau mengingatkan bahawa kita disaudarakan oleh Allah. Allah penghubung kita.

Sungguh Sinar kagum. Walaupun sudah tua. Tidak ada kalimah pencen baginya dalam dakwah. Menyampaikan apa yang diyakini biar kebenaran itu terserlah. Ya, walaupun Mesir lubuk segala ilmu dan tempat lahirnya ramai ulama' terkenal, ketahuilah Mesir tidak lepas dari pembaratan yang cukup pekat dan kelat. Penentangan dan penyokong kebathilan masih ada. Maka, penyampai kebenaran tidak akan pernah lelap dalam menyampaikan risalah Allah.

Wahai anak muda, malulah kiranya kita lekas putus asa dalam dakwah. Andai dakwah kita diukur berdasarkan ramainya pengikut kita. Kita silap sebenarnya. Biarlah Islam kita sebarkan supaya manusia menjadi Muslim yang sebenar, bukan hanya ikut-ikutan. Berubah kerana hati diikat dengan Allah bukan dengan kita. Apa yang membahagiakan adalah, Islam disebarkan tanpa mengira manusia, bangsa, negara, medium dan masa. Mungkin kata-kata kita hari ini akan memberi kesan pada insan itu 10 tahun akan datang. Jangan mengharapkan natijah segera. Manusia tidak lekas berubah. Berubah perlu masa.

Bergeraklah...

Bergeraklah wahai diriku dari kegelapan dan kejahilan kepada sinar kebenaran, bergeraklah wahai diriku dari kemalasan yang melemahkan.

Jangan pernah berhenti, kerana kita tidak layak bergelar penganggur di dunia. Biarlah kita menjadi 'pekerja' yang itqan di dunia kerana akhirat tempat kita menuai hasil kerja.

Sebagai penutup, suka Sinar kongsi kata-kata Syeikh Muhammad Al Ghazali

"Bahawa orang-orang yang menganggur adalah manusia yang mati. Ibarat pohonan yang tanpa buah. Para penganggur itu adalah manusia-manusia yang wujudnya menghabiskan keberkahan.”

Wallahu'alam...
Salam mahabbah buat semua...

9 comments:

aeshah said...

keep on moving....pengisian semakin hr semakin 'mengisi'..tq sinar

sinar_islami said...

me to aeshah:

Jazakillah ukhtie...doakan ana ya...
Moga Allah berkati anti selalu...
Yang penting biar hati terisi bukan badan je berisi kan..hehe

SiNaR cAHaYa pErtAma said...

subhanallah..

bersemangat jadinya bila baca post dr sinar..

semoga terus bersinar!

(^_-)

haway mutasawwil said...

alhamdulillah smkn bsemangat nmpknya kak tulis.faris bc pn sero bsemangat.xpola tus xsedih dh kam?smoga truskn mnulis tinta2 yg dtg dr lubuk ht.insyaallah berkesan utk ore lain.=)

sinar_islami said...

me to Sinar Cahaya Pertama:

Ameen...
Moga kamu juga terus bersinar...
jemput datang lagi ya...
Kalau ada salah silap, sudilah tegur ya...
Semangat!!!

me to haway mutasawwil:

Alhamdulillah, ni semua daripada Allah..
Baguslah rasa semangat...
akak pun tgh recharge iman....
Allah dgr doa faris barangkali...
So dapatlah akak tulis mcm ni...
(^_^) sama-sama kita topup hok mano kurang...
Moga faris jadi hamba yang Allah sayang..

mamawana said...

Lovely sharing... moving moving keep on moving.... be a rolling stone and keep on shining

sinar_islami said...

me to mamawana:

=) I like your words mamawana...
Thanks for such beautiful words...
May Allah bless you
Keep on moving to!(^_^)

terry bogart said...

yup..sokong..Bro Azman pernah cakap..masa kat palestin dulu, Intifada tu bgerak sebab umat Islam paletine bgerak, sebab masa awal2, diorg just ignore je walau diorg dijajah..

mari bergerak...

sinar_islami said...

me to terry bogart:

Banyak kita kena belajar dari sirah dan sejarah...
tahu dan mengambil berat itu perlu..
dan apa yang penting kita kena bergerak dan mahu...
tahu saja tak cukup kan...
Syukran ya atas nilai tambah...
perkongsian yang baik...
Moga Allah redha sama kamu...