BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

Tuesday, November 17, 2009

~::Glow With Flow::~

Apabila kembara kehidupan dipenuhi dengan ilmu, pasti akan ada cabaran-cabarannya tertentu. Bidang perubatan pula pastinya memerlukan komitmen dan kejelasan matlamat untuk meneruskan ‘survival’ dalam bidang ini. Ada pepatah mengatakan‘Tak kenal maka tak cinta’. Maka begitulah konsepnya apabila kita kurang mengenali medan yang bakal kita ceburi dan berjuang, impak untuk kita terus berdiri dan cemerlang di jalan ini adalah kurang. Maka persiapan itu perlu dan mesti dilaksanakan. Bak kata salah seorang panel, "Tak kenal maka tak cinta. Dah kenal tak semestinya cinta..." Boleh difikir-fikirkan =)

Jika kita amati manusia sebenarnya dilahirkan tanpa ilmu berbekal di dada tetapi tidak dapat dinafikan keinginan untuk mencari dan mengkaji sesuatu yang tidak diketahui wujud dalam diri manusia. Lalu dari sehari ke sehari akan bertambah pengetahuannya. Perasaan ini kadang kala ada pasang surutnya. Tambahan pula sebagai warga PERUBATAN kita mudah berputus asa di pertengahan jalan dalam mengejar cita-cita bergelar mukmin doctor. Ekoran itu inisiatif supaya semangat ahli terus membara dan cemerlang di dalam akademik seterusnya memperkasakan ilmu yang dimiliki, Orientasi akademik atau "Glow with Flow" ini diadakan sebagai pemangkin bagi meneruskan perjuangan di medan ini.

Firman Allah swt yang bermaksud “Dan Allah mengeluarkan kamu dari perut ibumu dalam keadaan tidak mengetahui sesuatu pun dan memberikan kamu pendengaran, penglihatan dan hati agar kamu bersyukur,” (An-Nahl : 78 )

Apa itu FLOW?

Feel free from stress

Let learn from past

Optimum your tasks

Worth on shot & Then we see


Moga dengan usaha yang sedikit ini, Allah terima sebagai amal untuk akhirat sana. Kita perlu jelas. Matlamat sebenar kita diciptakan adalah menjadi khalifah di muka bumi. Bidang kedoktoran hanyalah medan untuk kita laksanakan tuntutan sebagai khalifah Allah. Tidak dapat tidak suruhan dan larangan Allah perlu di ambil kira. Bahkan tiada kemuliaan menjadi doktor andai Allah kita ketepikan. Siapalah kita tanpa Allah....

Sekadar berkongsi serba sedikit tip kecemerlangan oleh Abang Faizal, selaku senior yang sedang menghabiskan bidang kedoktorannya di tahun 6. Sebagai seorang bakal doktor, pelajar perubatan perlulah memiliki PPRAEIB. Apa tu agaknya

P - Proactive

P -Prioritize

R -Resource

A -Admit mistakes

E -Emotionless

I -Independent

B-Be Fit

Ciri-ciri ini kalau dihuraikan, semuanya ada kepentingannya tersendiri. Menjadi seorang pelajar perubatan anda tidak boleh statik dan tunggu disuap, anda harus proaktif dan berdikari dalam mencari ilmu. Melengkapkan diri dengan pelbagai kemahiran itu perlu memandangkan kita di luar negara kekurangan skill tertentu berbanding pelajar di Malaysia.

Sibuk? Itu istilah biasa dikalangan pelajar perubatan. Lali juga ketika mendengar kalimah ini, tapi sekali dihimpit waktu, memang parah dibuatnya. Maka disini perlunya kita bijak memilih keutamaan. Keutamaan yang bagaimana, insyaAllah akan Sinar kupaskan dalam entri seterusnya di masa hadapan. Nantikan Perubatan Oh Perubatan 2 !! =)

Bidang kedoktoran sememangnya merupakan bidang yang sentiasa berkembang. Dari sehari ke sehari akan ada pelbagai penemuan dan kajian malah rawatan ditemukan. Maka tidak dapat tidak kita perlu sentiasa mengupdate diri dengan pelbagai sumber untuk terus maju kehadapan. Sekaligus menjadi doktor yang berilmu dan berwawasan.

Emotionless? Bukanlah kita meletakkan diri kita langsung tidak beremosi. Ada ketika kawalan emosi itu perlu. Anda selaku 'Bakal Doktor' kena tabah. Anda kena apa? Kena tabah... takkan nak menangis selalu... Pesakit anda memerlukan nasihat daripadamu...Oh..inilah yang Sinar perlu gilapkan lagi....

Dan akhirnya...Alhamdulillah..Alhamdulillah...Alhamdulillah...Selesai sudah program orientasi akademik dengan jolokan nama Glow with Flow. Syukran pada yang terlibat dalam menjayakan program ini. Dari 6hb, 13h, 14hb dan 16hb November bertungkus lumus agar program dapat berjalan dengan baik. Tanpa komitmen yang antum berikan masakan dapat berprogram sedemikian. Kami selaku pihak penganjur memohon ribuan kemaafan di atas segala kekurangan.
14 November 2009

Antara yang menarik perhatian...Nyum nyum !!

Bila Srikandi Sunan berbicara...

Syukran atas nasihat dan perkongsian....

16 November 2009

Barisan panel yang disegani. Syukran menerima pelawaan kami

Kusyuk mereka mendengar

Apa lah yang menarik sangat tu...???

Semangat !!

6 comments:

*i-syah* said...

terima kasih kpd semua senior3 yg sudi b'kongsi tips tuk study
iA akn diapplykn~

sinar_islami said...

=) moga sama2 beroleh manfaat...
sure adik2 pun ade rahsia batch juga kan...chaiyuk2...

Umat Islam boleh!!

noura** said...

glow with flow ni byk bg impak positif kat diri ini..smakin jelas dgn cr study utk thn4..stiap tahun, ad cbrn2 yg mndatang! so, bsiap sedia hadapinya ngan tenang!!
ingat,study, study jgk..jgn lupe riadhah plak.."be fit", bak kt abg faizal!=)

sinar_islami said...

betul...byk yg terkena...
segala apa yg senior pesan..menusuk...
thn 4 bukan honeymoon year..
lebih kepada 1st step toward hidup yg makin mencabar..
Jom sama2 perbaiki lgkah...

hehe...baik noura..tang riadhah tu..kena muhasabah byk la.. =)

nasrullah abdulkadir said...

tahniah program flow with glow berjaya..
banyak manfaat,
point2 menarik psal talk abg faizal
sya akn post nanti

sinar_islami said...

Allah yukrimak...
baik...kami nantikan...blh refresh smula...
pastinya olahan yg menarik dari anta...
Moga Allah redha dgn usaha kita..


ps:: video pgrm pun ade..tapi tgu exam bru blh kmi kongsikan =)