BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

Monday, February 09, 2009

Jelajah jordan::Day 1


Jelajah Jordan~Day 1

Uhuk uhuk..Berabuk sungguh blog ini. Maaf buat Walid, Ummi, adik-adik dan jua teman-teman. Sungguh lama menyepi kerana terpaksa menyendiri untuk exam yang menghampiri. Akhirnya tiba saat ini menandakan exam sudah pun melabuhkan tirainya. Tapi perjuangan belum henti ya.

Sudah 2 tahun berlalu akhirnya. Cuti winter ketiga bertandang pula. Kalau dulu Tahun 1 menghabiskan cuti di Kaherah, merawat jiwa:: Tahun 2 ke Bahriya, padang pasir dan batuan pelbagai mencetus bicara:: Tahun 3 ke mana pula ? Mesti seronok kalau mengembara bersama teman-teman, Akhirnya 5 srikandi bersepakat memilih Jordan sebagai destinasi kemudian Syiria dan berura-ura ingin ke Lebanon tapi mission ke Lebonan gagal.

Ummi dan walid separuh terkejut kerana terus ingin berangkat seusai sahaja peperiksaan tamat esok harinya. Hehe..udah kabo tapi along lupa remind agaknya.

::Jordan~here we come::

Hashemite Kingdom of Jordan atau ringkasnya Jordan mempunyai 12 muhafazah atau negeri iaitu Ajlun, Al-Aqabah, Al-Balqa, Al-Karak, Al-Mafraq, Amman, At-Tafilah, Az-Zarqa', Irbid, Jerash, Ma'an dan Madaba. Negara ini merdeka di bawah British pada 25 Mei 1946 dan diperintah oleh Raja Abdullah II Bin Hussein kerana mengamalkan sistem kerajaan Raja Bermonarki. Justeru bermulalah pengembaraan di Hashemite Kingdom of Jordan

~Kawasan-kawasan yang bakal kami jajah~

Hari pertama menjanjikan kami Umm Qays, Kota Ajlun dan Kota Jerash

::Umm Qays::

Apa ye kisah kota ni ? Menurut catatan sejarah, kota ini turut dikenali sebagai Kota Gadara dan merupakan salah satu bandar dalam Liga Decapolis. Decapolis merupakan himpunan 10 buah kota di bawah pemerintahan Rum yang terdapat di Timur Tengah. Kota ini pernah dikuasai oleh 4 empayar besar iaitu Greek, Rum, Byzantium dan Islam yang kita yakini. Unik bukan..

Kota ini juga turut melalui peperangan salib dan sekaligus menjadi rebutan di antara tentera Islam dan kristian pada kurun ke-12. Tentera salib pernah menguasainya dan kota ini pernah menjadi sebahagian dari kerajaan Jerusalem ketika perang salib kedua dan berfungsi sebagai medan pertahanan untuk menghalang tentera Islam.Namun ditinggalkan apabila berlakunya gempa bumi

Menjelang kurun ke 19,Gadara masih kosong.Terdapat juga penduduk setempat yang hidup secara nomad.Sehinggalah kerajaan Turki Uthmaniah menguasai Tanah Syam dan juga kota Gadara.

Perbezaan binaan kerajaan Greek-Rom dan kerajaan Islam Turki Uthmaniah adalah dari aspek batuan dan binaan tiang. Dan ini jelas bila dilihat Greek-Rom menggunakan batuan hitam (Igneous) dalam binaan mereka manakala kerajaan Turki Uthmaniah menggunakan batuan putih yang dinamakan 'limestone' . Tambahan pula Greek-Rom suka akan binaan Road system dan Podium monument.


~Ustaz Hazimin tak jemu bercerita~


~Pasar tinggalan Greek-Rom~

~Kenapa pendek tu?~

~Antara 2 zaman~

Apa yang putih apa yang hitam?


~Pernah gempa dulu~

::Bukit Golan (Jaulan ) dan tasik Tobari:

~Bukit Golan~

Puas mencari mana la tasik tobari~samar-samar je ekoran kabus menutupi. bukit Golan nampak la juga. Tahukah anda Bukit Golan pernah menjadi rebutan antara Jordan, Syiria dan Israel. Cuba teka kenapa? Ini adalah disebabkan tasik Tobari. Negara yang memiliki Bukit Golan sekali gus akan menguasai Tasik Tobari dan secara realitinya mendapat sumber bekalan air.

Yang sedihnya..Kini Bukit Golan dimiliki oleh Israel selepas berlakunya peperangan Yum Kippur pada tahun 1970. Namun syiria turut memiliki kaki bukit Golan di bahagian Timur. Secara amnya Israel menguasai penuh Tasik Tobari tersebut. Bijak sungguh mereka merancang.

::Kota Ajlun::

Kota ini dibina oleh Panglima Izzudin Usamah anak saudara Salehuddin Al-Ayubi. Tujuan kota ini dibina adalah untuk pertahanan dan memantau perjalanan lombong besi di persekitaran pergunungan Ajlun.

Pada asalnya ada dua pandangan tentang tapak kota ini. Pandangan pertama yang menyatakan kota ini adalah rumah pendita bernama Ajlun ditolak selepas kajian dibuat mendapati tapak kota pada asalnya adalah tinggalan Rom dan kemudian Izzudin mengarahkan tawanan tentera salib membina kota tersebut.Kota ini cukup indah dan hampir setiap penjuru mempunyai arrow slit untuk tujuan memanah. Ini turut menguatkan pandangan bahawa izzudin membina untuk tujuan pertahanan.


insyaAllah hujan akan turun (^-^)

Sembang tarbawi :) syukrn awi~nice shoot

::Kota Jerash::

~Hadrian's Arch~

Build to commemoratethe visit of the Emperor Hadrian to Gerasa in129 AD

Kota ini pernah ditakluk oleh Alexander The Great.Pada 63 sebelum Masihi, Jerash dikuasai oleh Jeneral Pompei dari empayar Rum dan nama Jerash ditukar kepada Gerasa.Pada tahun 395 Masihi kota ini dikuasai oleh Byzantium dan agama Kristian menjadi agama dominan di Jerash. Pada 614 Masihi, Jarash telah diserang oleh Parsi dan mereka binasakan hampir kesemua binaan Rum. Ia juga pernah dirampas semula oleh Raja Hercules dan kerajaan Ghassan dilantik oleh Rum untuk menjaga Jarash.

~South Gate~

~Oval plaza~

~south theatre~

Pada tahun 636 masihi, Islam menguasai Jerash dan zaman kegemilangan pada zaman Umawiyah.Ia terkenal sebagai lombong perak dan gangsa serta kawasan industri tembikar. Kota ini juga adalah antara Kota Decapolis dan merupakan kota tinggalan Rum yang terlengkap diluar Itali kerana merangkumi semua kemudahan pada sebuah bandar lama Itali.

Sekian sahaja untuk hari ini.

11 comments:

Fathiyyah said...

Salam
Yeay! Fathy orang pertama komen!! hihi

betul la kak,gamba pengembaraan kita lebih kurang sama je..hihi

tunggu citer akak kat syia la.mcm best je..ish2

hihi

sinar_islami said...

haha...lebih kurang je semua..dri buku jj juga..

gmbr lak cuma korg je tak de..ganti kami yg senior..nanti petra kita buh yg ramai2 tu..

uhibbukifillah adek..

nantikan syiria pula..jordan pun tak abs lagi ni..

syila said...

nice journey..selamat jua kita ke jordan dan syria..huhu

husna said...

Subhanallah..cntik tempat2nya..banyak tinggalan sejarah Islam ya?
Ana juga teringin ke tanah Arab..
Moga Allah mudahkan..
(teringin2 tapi duit x start kumpul lagi...adeiii..)

sinar_islami said...

me to syila::
Alhamdulillah.. semua selamat siap beg beranak lagi kan ^-^

me to husna::
jordan ni byknyer Rom punya tapi lepas tu ade la yg Islam tawan..tapi mmg cantik..
stat kumpul skrg nanti ana bwa jalan..(rancang tau..kita saling ziarah nanti)

Dr Amad said...

Bagus...teruskan berjalan.=)

sinar_islami said...

Aiwah akan terus dan terus berjalan. Hidup tak leh statik ^-^
perlu bergerak dan terus mengambil pengajaran.

-puteri kayangan- said...

-menggamit memori tui...-

rse mcm nk mai lg jer..
n lg seronok klu dpt pg sme2..

terigt dulu mse nk byr duit tiket pg jordan...rse berat sgt nk kluarkn dr beg tp bile dh blik dr sne, rse bebaloi sgt..
sbb x sangka akn dpt 'mutiara pengalaman' yg x mampu nk dbeli mcm beli tiket kpl trbg tu...

papepun...sonok sgt sbb dpt join hang p sne...hope lps ni kite dpt bjln bersme2 lg...

ukhwah fillah abdan abada~

sinar_islami said...

aiwah...seronok jalan ngan antum semua..byk benda yg kita perolehi

hehe..tak rugikan..insyaAllah papepun kita letakkan niat kerana Allah..pasti ada hikmahnya

uhibbukifillah bardu

oneQirsh- said...

Bahagia sebab krng semua puas hati (ha ha)
Al7mdulillah.
Kami dah plan sebulan dua sblm kalian smp nk bwk p mana semua (he he)

Jaulah mentadabbur alam mengikat ukhuwwah dekat pdNya Maha Pencipta :)

sinar_islami said...

hehe ^-^
syukrn sgt2 kat korang smua
mmg terharu la layanan dh 5* dah
moga Allah membalasnya

aiwah..mengikat smpi tak mau balik