BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

Tuesday, February 10, 2009

Jelajah Jordan~Day 2

Jelajah Jordan~Day 2

Alhamdulillah masih bernafas dan melalui pagi yang cukup indah, sempat berjumpa dengan-Nya seawal yang diinginkan. Mungkin ini ekoran keterujaan untuk terus mengeksplorasi alam ciptaan dan melihat kesan tinggalan buat renungan dan pedoman. Tak sabar rasanya.

Jelajah kali ini diteruskan ke Qasr Kharranah, Qasr Amrah, Gua Ashabul Kahfi, Philadelpia (Jabal Qal'ah) dan Muzium Kereta Di-Raja Jordan

Mari kita ke Qasr Kharranah::

Qasr bermaksud istana dan Kharranah pula bermaksud Arnab padang pasir. Dikatakan suatu masa dahulu kota ini pernah dipenuhi oleh arnab padang pasir maka nama Kharranah diberi. Kota ini dibina ketika zaman kerajaan Islam pada era pemerintahan kerajaan Umawiah(antara tahun 661-750 Masihi). Berkeluasan 35m persegi dan paling menarik kota ini mempunyai 61 buah bilik. Hebatkan. Dari dekat nampak macam kecik tapi banyak bilik rupanya. Ada pendapat mengatakan kota ini dibina untuk tujuan pertahanan tapi disangkal kerana lubang yang ada tidak menepati ciri-ciri arrow slipt sepertimana di kota Ajlun kerana lubang di sini kedudukannya yang tinggi dan mengiring sesuai untuk pengudaraan dan beberapa alasan yang lain.

~Pintu Utama~

Inilah Qasr~bentuknya petak~


Singgah pula ke Qasr Amrah::

Qasr ini dibina oleh Khalifah Umawiyah iaitu Walid 1 dan berfungsi sebagai Hamaam( rumah atau bilik mandi). Terdapat banyak lukisan atau mural pada dinding dan silingnya. Hebat namun lukisan itu ana cukup yakin bukanlah dilukis pada zaman Islam. Kenapa kata begini. Sila la lihat sendiri ^-^ pegi ya..

outside view~langit yang cukup indah

~kecil sahaja bangunannya~

::the bath ^-^::

Bertemu pemuda di Gua Ashabul Kahfi di Abu Alanda::

~sign~

~ berhampiran masjid~

Selesai solah Jumaat dan solah Istisqa' , sambil dalam hati memohon bertemu salji dan hujan turun sambil itu juga kaki mengorak langkah menuju ke kawasan berhampiran masjid. Disinilah kami bertemu pemuda-pemuda yang tersiar kisahnya dalam Al-Quran. Secara maya. Sebetulnya hanya gua sahaja yang kami jumpai. Mereka sudah pasti tiada. Namun berada di sini menyebabkan hati turut terusik untuk menyelak kembali halaman dalam Al-Quran surah Al-Kahfi ayat 9-26. Sama-sama lah kita selak kembali ya. Lokasi gua ini terletak kira-kira 7 km dari pusat bandar Amman, Jordan. Sebenarnya terdapat banyak pandangan bahawa kisah ini turut berlaku di Turki , Jordan, Syria, Arab Saudi dan Sepanyol. namun Gua di Abu Alanda ini menepati ciri-ciri di dalam Al-Quran


~Zzzzz~

~entrance~

~rumah ibadat~

~tembikar, duit , lampu dulu dulu kala~

1. Surah Kahfi ayat 17~Jom tadabbur
Justeru gua Ashabul Kahfi di Abu Alanda mempunyai lubang dari atas gua yang akan dimasuki cahaya ketika matahari dan ketika matahari terbenam

2. Surah Kahfi ayat 21~Jom tadabbur
Di atas gua terdapat rumah ibadat yang dibina pada zaman tersebut.

3. Surah Kahfi ayat 17~Jom tadabbur
Gua tersebut luas dan lapang.

Alhamdulillah puas rasanya. Rasa hidup ayat-ayat tersebut kerana secara realitinya juga kakiku sudah melangkah ke kawasan ini. Betul bila kita sendiri menjejaki, kalamullah itu lebih terasa.


Singgah pula di Jabal Qal'ah::

~Kuil Hercules~Tak da sinar~malap

~kami jajah~

Kesan sejarah menunjukkan Jabal Qal'ah pernah dijajah oleh pelbagai zaman antaranya Rum, byzantium sehinggalah kerajaan Umawi. Kota ini juga merupakan antara salah satu Decapolis bahkan pernah menjadi pusat pentadbiran setelah Gerasa pada masa dulu.

~ heading to Jordan Museum~

~inside the museum~

Berakhir di Muzium Kereta Di Raja::

Muzium ini terletak di Hadaiq Hussein Bin Talal, Ibu Negeri Amman. Muzium ini merupakan yang pertama diwujudkan di negara Alrab. Terdapat 80 buah kereta dan motosikal diraja yang pernah digunakan oleh raja-raja mereka dipamerkan. Keantikan dan kemewahan jelas dengan kehadiran Poche pelbagai siri dan berjenis-jenis hingga tak tersebut namanya.

~Ferrari~

~porsche~

8 comments:

Dr Amad said...

Salam Holiday...

Indah,penuh dengan kisah disebalik sesuatu tempat,padat dengan pengajaran yang boleh kita ambil.

Sejarah bukan untuk diulang dari satu generasi kepada satu generasi.Sungguh bukan sekadar itu.Sejarah itu menceritakan jatuh dan bangun sesuatu bangsa dan tamadun.Sejarah juga mengajar bagaimana sesuatu bangsa itu diangkat dan dihinakan oleh Sang Pencipta...

Ibn Khaldun menulis dalam kitab terkenalnya,Muqaddimah dalam mendefinisikan sejarah " Sejarah bukan sekadar cerita berlaku,sejarah adalah putaran roda kehidupan.Melaluinya,manusia boleh tahu jatuh bangunnya suatu peradaban dan mengambil hikmah dari setiap peristiwa sejarah"

p/s: ok,next day pulop

sinar_islami said...

Dr Amad :Perkongsiaan n pandangan yg sangat baik. Sekaligus menambah input ^-^

Aiwah..sungguh sejarah bukan sekadar sejarah~perlu ada timbal balik dalam penilaiannya.

sambil tu suka mengambil renungan dari kalam ini~buat teman2 Allah lah tempat kita kembali::

Al Hajj :46~ Have they not travelled through the land, and have they hearts wherewith to understand and ears wherewith to hear? Verily, it is not the eyes that grow blind, but it is the hearts which are in the chests that grow blind.

syila said...

hari kedua sudah menyusul..menanti hari ke 3 pula..

hari2 yg kebelakang lebih seronok kan..hehe

sinar_islami said...

hehe~ pandai adek kita ni ~yang best dapat jumpa dead sea tu kan~ siap pakai mask lagi..ade ade je kome ni

Dr Kadir said...

It is porsche ukhtie, not poche :)

Seronok dapat jalan-jalan menyelusuri jejak-jejak ambiya' kan? Moga bertambah pengalaman, bercambah pengetahuan dan meningkat keimanan di hati...

sinar_islami said...

Wah lama tak meninggalkan jejak

Porsche ye :) sudah dibetulkan. syukran akhi

Alhamdulillah sgt seronok hingga tak mau pulang~he2 tapi teringat mesir dan cintakannya kerana kekurangannya~^-^

Nurul Atiqah bt. Amran said...

selama ini bce dlm buku je..ble dpt jejak sndr bumi tgglan sejarah ni, mst lain kn rse nye..

sinar_islami said...

rasa sgt beruntung tqah~that why kalau shbh-shbh ana dtg mesti lagi bestkan~hope so tak pun leh buat reunion kat cni :)