BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

Friday, February 27, 2009

Pokok kurma


...Allah is alwayz with us...

Dalam banyak banyak pokok
Pokok apa daun dia tak gugur &
Dalam banyak banyak pokok
Pokok apa menyerupai Mukmin?
~~+:+~~

Pokok kurma!!

Nak dimulakan cerita. Macam mana tergerak hati nak kongsi teka teki ni. Alkisahnya begini, pada satu petang Allah izin terlihat catatan kuliah subuh pada tahun 2006 di sebuah perkhemahan yang ana ikuti. Cepat masa berlalu. Tapi peringatan tak harus dilupakan. Tertarik pula bila tajuknya sepohon pokok umpama Muslim. Selepas puas memcerna isinya ana simpan dalam hati "Aku kena jadi Pokok Kurma". Tak dinafikan makhkluk ciptaan Allah hatta pokok dan binatang sekalipun seharusnya kita cuba mengambil intipati pengajaran dari penciptaannya di muka bumi. Tadabburlah..


Pada keesokan harinya pula, Kak Nah merangkap senior dan mentor kami dalam smart circle medic bertanya satu teka teki

"Cuba antum teka, pokok apa daunnya tak gugur?"

Dalam hati berkata kata~kalau baca semalam pasal pokok kurma, rasanya ada tulis daun pokok tu tak gugur,rasanya betul dah ni & teka teki mukmin kena ada manfaat ^-^ Kenakalan ku bermula, apa lagi...

" Kak Nah! tul tak pokok kurma," Terkejut Kak Nah dan yang lain-lain.

" Ala anti ni lekas sangat, tak suprise jadinya"

Rezeki..Manala ana tau betul pulak teka teki ni ana jawab~well, He lead my answer

Terharu pula ditakdirkan berada dalam smart circle pada hari itu terasa seperti mengalami suasana bersama Rasulullah dan para sahabat, duduk dalam rangka peringati Allah lalu Rasululullah pun mengajukan teka-teki baginda. Lihat! teka teki baginda membina keimanan para sahabat. Kita bagaimana? Jom muhasabah dan koreksi diri. Mari kita lihat baginda bersabda.

فَحَدِّثُونِي مَا هِيَ فَوَقَعَ النَّاسُ فِي شَجَرِ الْبَوَادِي قَالَ عَبْدُ اللَّهِ وَوَقَعَ فِي نَفْسِي أَنَّهَا النَّخْلَةُ فَاسْتَحْيَيْتُ ثُمَّ قَالُوا حَدِّثْنَا مَا هِيَ يَا
رَسُولَ اللَّهِ قَالَ هِيَ النَّخْلَةُ


Rasulullah bersabda: “Sesungguhnya ada di antara pepohonan, satu pohon yang tidak gugur daunnya. Pohon ini seperti seorang muslim, maka sebutkanlah kepadaku apa pohon tersebut?” Lalu orang meneka yang ia pokok di wadhi. Berkata Abdullah: “Lalu terdetik di dalam diriku, pohon itu adalah pohon kurma, namun aku malu mengungkapkannya”. Kemudian mereka berkata: “Wahai Rasululluh beritahulah kami pohon apa itu?” Lalu baginda menjawab: Ia adalah pohon kurma”.

Hadits ini diriwayatkan oleh Imam Al-Bukhori di dalam sahihnya kitab Al Ilmu, bab Qaulul Muhadits Hadatsanaa no. 61 (1/145-Fathul Bariy) dan Muslim dalam sahihnya kitab Sifatul Munafiqin bab Mitslul mukmin matsalun Nakhlah no. 7029 (17/151- Syarah Nawawiy)

Secara ringkas ana nukilkan hasil catatan peribadi dan tambahan dari teman-teman yang sudi memberikan link dan sebagainya.Antara sifat-sifat kurma yang mnyerupai mukmin::

1. Akarnya yang kuat dan teguh dan tidak boleh ditarik begitu sahaja

Inilah diumpamakan seperti aqidah dalam diri seorang Muslim. Jika diimbau kembali sirah Rasulullah saw, baginda sendiri menanam benih-benih aqidah selama 13 tahun untuk meruntuhkan berhala dalam diri para sahabat baginda hingga lahirnya peribadi yang yakin tanpa ragu dengan risalah Islam ini dan sekaligus tetap pendirian.

Dalam konteks kita sebagai pewaris risalah agung ini, jika itu yang kita hajatkan maka memperteguhkan asas aqidah itu adalah mesti. Proses ini tanpa henti sehingga aqidah itu meresap dalam diri lalu ia mempengaruhi tingkah laku sekaligus dengan keyakinan ini mampu menolak jahiliyah dalam diri hatta kemaksiatan yang mendatang. Justeru moga Allah teguhkan aqidah dan keyakinan terhadapNya dalam kita menghadapi ujian yang kita sendiri tidak tahu apa bentuknya.

2. Umbutnya yang putih, bersih, suci dan letaknya di bahagian atas pokok

Ini diumpamakan seperti hati seorang Muslim. Hatinya perlu bersih, suci dan tinggi kedudukannya serta tinggi ke'izzahanya sebagai seorang Muslim, bukan muslim sahaja, Mukmin 'Amilin dan muttaqin. Justeru itu hati perlu dibersihkan, disucikan kerana hatilah tempat jatuhnya hidayah dan cahaya Allah. Hati itu juga pintu keilmuaan dan sinaran kecemerlangan peribadi. Ya Rabb bimbinglah hati-hati kami dalam mencari sinar hidayah-Mu.

3. Daunnya tidak luruh

Ini pula menggambarkan takwa yang tidak dicemari dan dikotori. Ia kekal dan teguh berdiri dengan berpaksikan kebenaran dari Allah. Ya itulah yang kita harapkan. Walau pun kondisi iman dan taqwa itu milik Allah tapi kita layak berusaha. Ayuh kita cari redha-Nya, jangan hiraukan keseronokan dunia yang fana. Kalau pernah tersalah langkah, sama-sama kita beristighfar. Ruang taubat masih ada. Hanya Dia Pemilik hati.

4. Teguh walau angin melanda

Pohon kurma termasuk pohon yang paling teguh dan 'sabar' menghadapi angin dan terpaannya. Kebanyakan tumbuhan tidak mampu bertahan sedemikian rupa. Hebatkan Sang Pencipta. Oleh itu, seorang mukmin perlu selalu sabar dalam menghadapi ujian, malapetaka dan musibah. Malah pada Mukmin ada 3 jenis kesabarannya iaitu sabar dalam ketaatan Allah, sabar dari kemaksiatan dan sabar menghadapi takdir yang menyedihkan. Allah berfirman:


وَلَنَبْلُوَنَّكُمْ بِشَيْءٍ مِنَ الْخَوْفِ وَالْجُوعِ وَنَقْصٍ مِّنَ اْلأَمْوَالِ وَاْلأَنفُسِ وَالثَّمَرَاتِ وَبَشِّرِ الصَّابِرِينَ الَّذِينَ إِذَآ أَصَابَتْهُم مُّصِيبَةٌ قَالُوا إِنَّا للهِ وَإِنَّآ إِلَيْهِ رَاجِعُونَ أُوْلآئِكَ عَلَيْهِمْ صَلَوَاتُُ مِّن رَّبِّهِمْ وَرَحْمَةٌ وَأُوْلآئِكَ هُمُ الْمُهْتَدُونَ


“Dan sungguh akan Kami berikan cubaan kepadamu, dengan sedikit ketakutan, kelaparan, kekurangan harta, jiwa dan buah-buahan. Dan berikanlah berita gembira kepada orang-orang yang sabar, (yaitu) orang-orang yang apabila ditimpa musibah, mereka mengucapkan:”Innaa lillahi wa innaa ilaihi raaji’uun”. Mereka itulah yang mendapatkan keberkatan yang sempurna dan rahmat dari Rabbnya, dan mereka itulah orang-orang yang mendapat petunjuk.”

(Al-Baqarah : 155-157)

Dan Akhirnya, moga sedikit perkongsian ini menambah amal kita bersama. Wallahu'alam. Maaf andai salah bicara kerana hamba juga sedang mencari sinar-Nya

“Sesungguhnya permisalan mukmin seperti pohon kurma. Tidaklah kamu mengambil sesuatu darinya, niscaya bermanfaat bagimu.” (Diriwayatkan oleh Ath Thabrani dalam Mu’jamul Kabir, 12/ no.13514 dan Al Hafidz Ibnu Hajar menyatakan: “Sanadnya shohih”). Pohon kurma seluruhnya bermanfaat, demikian juga seorang mukmin ketika bergaul dengan teman dan sekitarnya. Ia tidak menampakkan kecuali akhlak yang mulia, adab budi pekerti yang luhur, muamalah baik, memberikan kebaikan dan tidak mengganggu mereka. Selalu memberikan manfaat kepada mereka dalam seluruh pergaulannya.

Maka Ayuh contohi pokok kurma ^-^ Bukan manisnya ditelan sahaja, tapi diresapi hikmah penciptaannya. Sekian..

11 comments:

Dr Amad said...

article yg jelas lagi bersuluh...

sinar_islami said...

Kebenaran tak pernah malap tapi kita shj yang sering lupa...

Moga sedikit peringatan sama2 kita renungi dan perbaiki.

Cukupkah bekalan pribadi?
Cukupkah persediaan menghadap Illahi?

Banyak benda lagi perlu kita koreksi.. Ya Rabb

::sis:: said...

sma2 usaha tingkatkn diri...

rem aini said...

aku penah bace teka teki ni tp x ingt kat mane..haha

sinar_islami said...

me to sis::
sama2 la kita...
doakn ana diberikan kekuatan utk bermujahadah n terus thabat di jalan ini..

me to rem::
rem terharu rem...
org bz singgah..ada lak masa ^-^
teka teki tak asing lagi..sbb sha dah publish pos :)

Huhu rindunya pada Rasulullah, baginda selayaknya dipuji dan dikasihi::maulidur rasul tak lama lagi

duha said...

teka teki yg bgus..hehe..pasni main teka teki islamik je untuk memenuhi masa lapang sambil menambah ilmu pengetahuan..

yup, maulidur rasul tak lama lagi..jom sama2 tingkatkan keimanan dan kecintaan pada baginda..insyaAllah

sinar_islami said...

wah duha pun dah singgah sini..
ahlan2..bgs adek ni..
jom penuhi masa lapang dengan aktiviti yang bermanfaat..
duha pula la buat teka teki..

aiwah~sama2 mengingati jerih perih baginda.

^-^ Ya Rasulullah Ya Habiballah, Kami rindu padamu

lyanna said...

hehhe..
ni org tak bz pon nak komen..
mase sha mule2 bg tau jawapan die adelah kurma-pelik gak!
kat kelas microb
terpk2..

mm..btul 2..
kn bes kl jd cm kurma~!

sinar_islami said...

haha...ye ye...
org tak bz la patutnye lagi2 kena komen..ish ye ke kak lyanna x bz..
sha musykil ^-^
itu yang best tu~at least kita berfikir..

kena tegar, sabar, dan sama2 bina kekuatan dan mantapkan apa yang di yakini~moga Allah mudahkn kita smua

Jom kak lyanna~belanja sha mkn kurma :)

c's said...

sok nk men teka teki! bleh x? bleh x?

hehe

[radin ada task ke utk sok? lupa la~]

sinar_islami said...

:) bru kak sha perasan..lain kali kita main. Next sc kay. Biiznillah

wat tau keje umh tu..game ngan ahli beit~then kak sha nk kome brief dlm sc depan...hehe

ps::dalam byk2 gen6 sapa plg cumel..blh la kan teka teki ni :)