BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

Tuesday, February 24, 2009

Kembara Syria Part 3


~Kembara Syria Part 3 ~

Kita sudah hampir ke penghujung kembara. Kali ini kita berada di Halab atau dikenali oleh barat dengan nama Aleppo. Alhamdulillah kami menaiki train selama 5 jam dari Damsyiq ke Halab. Lama rasanya tak menaik keretapi yang lama perjalanannya. Ini mengingatkan kami pada KTM Malaysia. Rindu pula tanah air tercinta :)



Sebuah taman di Halab~Singgah untuk bersarapan

The Grand Omayyad Mosque~


Antara destinasi awal kami di perkarangan Halab ialah Masjid Umawi Kabir. Masjid Umawi turut dipanggil Jame' Kabir merupakan Masjid terbesar di Halab serta mempunyai seni ukiran halus. Dibina pada zaman Khalifah Umawi Sulaiman bin Abdul Malik( khalifah ke 7). Masjid ini tersergam indah dengan menara empat segi yang kukuh. Di dalamnya juga terdapat makan Nabi Zakariya.

~ seni bina hampir sama dengan Masjid Umawi ~

Bab At-Taubah ^-^


~Makam Nabi Zakariya~

This one of the organ of Zakaria Prophet (PBUH)~Wallahu3alam


~3 helai rambut Rasulullah s.a.w ~



~menuju ke qal'ah halab~


Pada setiap pemerintahannya, Kota Halab merupakan antara kota yang amat terkenal. Tapak asal kota ini dipercayai ditemui oleh Yamkhad sekitar abad ke-16 sebelum masihi. Dikatakan qal'ah atau kota ini dibina sebelum zaman Bazantine lagi. Kesan penemuan di kota ini turut membuktikan Greek dan Rum pernah menduduki kota ini sebelum Islam berjaya menawannya.


Kota Halab amat kukuh dan terletak di kawasan bukit yang amat strategik. Seluruh bandar Halab dapat dilihat dengan jelas dari puncak kota.


~Jalur Gemilang~


Kegemilangan dan kekuatan Islam menyinari kota ini ketika zaman Sallahudin Al-Ayubi apabila sejarah mencatatkan tentera panglima Islam tersebut berjaya mengalahkan tentera Salib dan anak Sallahudin Al-Ayubi ialah Al-Malik Al-Zaher Ghazi telah membuka kota baru di Halab pada ketika itu.

~damainya dirasa~

Pada 1292 Masihi Kota ini penah diserang oleh Mongol. Kerajaan Mamluk menjaga kota ini pada abad ke-14 dan seterusnya dijaga oleh kerajaan Turki Uthmaniah sehinggalah kejatuhannya.



Dari muhafazah Halab kami bergerak ke muhafazah Hama dengan menaiki van. Alhamdulillah selesa benar dan tidak sabar untuk melihat kincir air. Sungguh cantik panorama disini. Abaikan keadaan airnya ^-^

~Akhirnya berjaya mendekatinya~

Destinasi terakhir hari ini adalah Masjid Khalid Al-Walid. Disini terdapat makam beliau bersama anaknya Abdul Rahman. Walaupun masih banyak tempat yang tidak sempat kami terokai dan ada juga tempat yang tidak ana kongsikan. InsyaAllah ada kesempatan dan diberi keizinan dari-Nya, kita bertandang ke bumi Syria lagi. Pasti tidak rugi. Yang penting kena jelas apa yang kita ingin cari dan selami. Antum bila lagi. Keesokan harinya kami pulang semula ke Irbid dengan perasaan berat untuk melangkah pulang. Hidup mesti diteruskan. Masih ada amanah perlu dilangsaikan.

Sekian Sebuah Kembara di Musim Syita' kali ini. Moga Allah rahmati kami dan kalian jua.

Setinggi penghargaan kepada Haninah, Nisa, Yan, Nad, Kiena, Fieza, Mufid, Izzah dan Zul. Uhibbukumfillah ^-^

6 comments:

Nurul Atiqah bt. Amran said...

salam..waduh shbh..dh hbs pun kembara awk. x smpt sgt nk ikuti.so bz lately..thats y my blog pun no updated post..insyaAllah kte akn bce cite awk dlm blog ni ble de kelapangan..really sorry..i was bz wif my audition for theater performance which will be held on this 23rd march..i am the manager of the production team but i need to do the audition as it takes 10% for the course evaluation..so i'm darn bz memorizing the line as well get other things done on time..i wish i wont get selected, unfortunately lecturer and the director cud see the potential in me..huhu cant believe it..so i got a role..as a doctor..huhu. but i need to be a male doctor who has a bad relationship with his son..can u believe it?trust me..i wud do anything to get out of the cast team. wish me luck..

sinar_islami said...

You deserve it tqah..
tunjukkan syakhsiyah Islam..
kita saling takmil wa istikmal
mana ana lemah, mana ana kurang
anti tampungkn, anti tgur..
^-^ sma2 la kita..all da best
ada masa singgah la~blog ni sedia utk shbh2 ana yg sntiasa beri kekuatan n sokongan~blog ni milik bersama :)
syukrn sgt sbb singgah::terharunya

rem aini said...

aku x bole blah tgk bendera mesia tuh..haha..patotla bdk2 ni nk pjm bendera tu g bahariya tp xde..rupe2nye nadiah bwk g syria

sinar_islami said...

oho...its mine
nadiah punya sudah hilang~
hehe~dakupun berjiwa patriotik
blh je nak pinjm lain kali...
ronda europe plak kan ^-^

zulaikha said...

kak sha~
rindunye kat akak2 sume..hehe
ade mase nanti lawatla jordan lagi ek
jemput dtg rumah..
hr tuh kak nad n kak sha x dpt dtg rumah sbb dh balik ;)

sinar_islami said...

rindu anti juga zul ^-^
insyaAllah akan dtg lagi :)
tenang di jordan
dan kena la masak sedap2 ya