BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

Wednesday, June 03, 2009

Tulip Bukan Sekadar Bunga



~Tulip Bukan Hanya Sekadar Bunga~


Warna warna warna..itulah yang memikatkan hati ini pada tulip.


Kenapa tak Rose?


Rose pun cantik juga. Majoriti wanita sukakan Rose, but Tulip kinda of different flower, lebih tahan, daripada proses kuncupnya bunga hingga proses mengembang. Cukup cantik proses penciptaannya. Ini boleh kita umpamakan manusia itu pun ada tahapan. Hidup perlu melalui proses, proses mendidik jiwa agar inside and outside cantik. Mahu cantik pengakhiran di hujung sana, mahu syurga mesti penjagaan dan jalannya harus diambil kira,bukan mengambil mudah dan buat endah tak endah. Kalau mahu baka tulip yang cantik bukan semudah melempar benih di tanah merah. Tak semudah itu. Ada rawatan dan penjagaan.


Tulip Oh Tulip


Bunga Tulip bunga yang susah didapati, ada musim ada ketika. Justeru menunjukkan betapa pentingnya kewujudan bunga-bunga ini dalam mentarbiyah diri. Mengajar diri sikap menghargai. Menghargai sesuatu yang ada dan tiada. Maka hargai setiap insan, makhluk dan ciptaan di sekelingmu. Setiap sesuatu tak perlu disia-siakan. Nak cakap lebih kena buat research yang lebih mendalam =) Not now..perhaps after exam..

Bebas berdiri, Dalam naungan Illahi

Ada apa dengan tulip sebenarnya?

Dalam menghadapi ragam kehidupan, kepelbagaian warna tulip benar-benar mengingatkan diri, hakikat hidup ini takkan indah tanpa warna-warni, suka duka, gelak tawa, duka nestapa. Inilah yang mewarnai satu kalimah iaitu" Kehidupan". Inilah yang membuatkan hidup itu unik sebenarnya. Baka tulip banyak, spesiesnya sahaja sudah mencapai 150. Kalau di tambah lagi dengan nikmat warna yang begitu banyak. Oh indahnya mata memandangkan.Subhanallah...

Ingin lari dan terus lari dalam lautan warna warni



Rumus baru> Tulip = Turki


Kalau bercerita pasal tulip, pasti Belanda, Holand, Netherland atau nama-nama seangkatan dengannya menjadi buah cerita. Tahukah anda sebenarnya tulip berasal dari Turki tapi dikembangkan secara besar-besaran di Belanda. Tapi tidak dikenal pasti siapa pembawa sebenarnya. Mungkin satu hari kena mengkaji tulip di Turki sambil mengimbau kembali sejarah kegemilangan Islam terdahulu. Pasti ada sangkut paut. Islam selalu jadi pemula maka pasti ada benarnya.






Lihat ciptaanNya..tenang, puas & damai



Setakat ini saja celoteh. Cukup gambar jadi pengubat melihat alam yang penuh warna warni. Ada peluang kita jumpa di taman tulip ya. Boleh mengkaji dan hayati keunikan ciptaan Yang Maha Agung.


Sucikan hatimu, Pasti RedhaNya kau genggami


Monolog sendiri
  • Berharap mengkaji tulip lebih dekat.. Banyak rahsia tulip ni =)
  • Tak kenal maka tak cinta..Membaca, mengkaji dan menghayati
  • Lihatlah alam dengan hati mu
  • Berjuang tanpa henti..Pharmacology pula menanti..Doakan
  • Kalau ada salah pada cara sinar berfikir..khabarkan segera..
  • Keterujaan melihat tulip hingga lupa nyatakan penghargaan buat deviantart dan umaralfateh atas fotonya.

22 comments:

ван нур фархана said...

wat molek2 kazen ku,smoga berjaya

sinar_islami said...

eh fana..nice to see you here..
=) nah tulip tulip ni utk kamu..
ameen..doakn kita sllu ye..
ada kesemptn kita g jalan sama2..

umaralfateh said...

rupanya ada maksud tersendiri ye dari kaca mata orang lain..

menarik2..

sinar_islami said...

:) kalau slh betulkan ya..
takut 'kaca mata ana kabur'
slh fikir dan sbginya

oh lupa syukrn 4 the pic..
sudah lama tulip ni diperhati..cuma peluang mendekati tu blm ada..

syahr said...

tulip memang ada rahsia tersendiri...sebab itu tulip...dari dulu teringin nak tengok tulip secara dekat.....
tulips oh tulips....

sinar_islami said...

yeap betul..terigt dulu suka lukis smilely, & 3 kuntum tulip kat mana2 hasil kerja..

nanti kita tgk sama2 ye dari dkt..
setiap ciptaan Allah tu unik kan..
May Allah bless u tulips aka syahr =)

Atiqah said...

sha sha..dr dlu lg awk suka tulip..lukis tulip colour purple lg tu..lavender pun wrna purple tp awk prefer tulip lg..hmm bgus2..lain dr yg lain..hehe..

sinar_islami said...

anti ni mmg shbt yg baik..sllu ingt apa ana suka..syukrn kerna sentiasa berada sisi..walau jauh tpi dekat dihati..

bukan purple je ana lukis.. biasanya warna pink, jingga, dan biru..

smpi skrg ana ade simpn buku nota kecik physic..mcm kanak2 plk..dan even smpi skrg ana mmg tak leh pisah ngan pensel colour..

belakang dia ana buat trademark luksn tulip..erm..ttiba ingt cikgu mai..How is she right now..??

teringt memori raudhatus solehah..teringt smua shbh2 seperjuangan.. =(

Atiqah said...

cikgu mai bakal terima menantu kedua kalo x silap kte..ank cikgu Mai tunang ngn ank Pakcik Uzair (kedah)...x pst la either Kak Mun atau Kak Hafizah...bru je tgk blog ank cikgu mai td..

c's said...

xdapat tangkap maksud tulip *agnosia*

:D

written dh nk abis.. radin rse berbaur.. *keluar tajuk*

isk

akk, bittaufiQ~

sinar_islami said...

me to atiq::

oh..ye ke..lama tak jumpa cikgu mai kan..byk berita baik skrg ni rupanya..itulah kehidupan ye.. =)
Mga yg terbaik utk smua..

me to radin::

smpi kena agnosia ke radin sayang..
maksud tulip?

T= Taat+Thabat
U= Ukhwah
L= Lively
I= Ikhlas
P= Penyayang

saje je radin..hadiah utk kamu ^-^

tulip atau tulipa adalah sejenis bunga..tu realiti..flora bukan fauna..

but ana ketengahkn dalam sudut mentadabbur alam..bukan memandang zahir sbgi bunga semata2..dan ana cuba ambil dari sudut apa yg ana leh relatekan ngan diri...dan tulip adalah antara bunga yg plg byk warna antara bunga2 lain..itu membuatkn tulip unik..dan hidup manusia pula penuh dgn warna warni kan..mcm tulip..

manusia juga unik..mampu berfkir merentasi dimensi..

cuba lukis cawan..ade org lukis mcm biasa ada tangkai..ade org lukis bulat ja..kenapa ye? sbb tgk dri top view..u get what I mean dear..??

afwan radin..ana ni rindu nk tgk benda2 berwarna..asyik tgk 'cekelat' je... =)

btw rindunya kat adik2 sc..smpikn salam ya..mnjwb persoalan ke idak ni..hehe..afwan sgt2...

teruskn berjuang...berbaur? hehe..apakh..jgn jemu2 jgn loya..teruskn..sama2 doa ye..Allah ada bersama kita..jgn lupa Dia...

syahr said...

sha n syah selalu citarasa sama...
sama2 suka purple..
sama2 suka tulips....

harap bisa tengok tulips sama2...

ikhlas dari;
tulips_arms

hood@sunny said...

Jom, nnt ana bawakkan gambar tulip byk2, xpon tulip kering kalo berpeluang ke Turki..

jom Syah n Sha~

bittawfeeq xam..

sinar_islami said...

me to syahr::
betul3..kita byk persamaan..
tapi sha tak tiru..
mujur tak belaja sekali..
kalau idak..byk plk citer kita berdua..
itu lah namanya keakraban dlm ukhwh kan..uhibbukifillah

me to hood::
happy nmpk bila sebut turki..^-^
ni mesti seronok oral microb tdi kan..
aloh tulip kering je..bwa la blk kristal tulip ke..maaf demand pula

me to both of you::

hood n syah..boleh2..
eh pasal g turki tu,kita g sama2 la..
jangan wat ana jeles pulak..
uhibbukumfillah..

salam kedamaian dari tulip seantero dunia..ewah

saffaa-saidatul said...

that tulips were just so, so gorgeous.... subhanallah...

lyanna said...

membuak2 hati nak tgk tulip..

antara banyak bunga-saya paling nak tgk:tulip kat taman..

luv it so much..

btol sha..hidop penuh warna warni-ada pasang surut.n semua tu sebagai pengalaman tuk kita truskan langkah yg seterusnya.

pahit2-kelam kadang2.-tapi yag pahit yang kelam itu-adalah warna2 yang mengajar kita memberi kita kekuatan.

hitam.nampak gelap.tapi-hitam itu menawan..

*alhamdulillah 3ala kulli hal*

luv thiz post-nk g turki!

syahr said...

wah..terharunyer huda.....
bisa aja bawa sha n syah g turki...
kangan bangat mau jaulah sama kalian...
huhu....

harap bisa aje dapat tengok real tulips....bukan hanya pada gambar...hehe..
biarpon tak dapat tengok didunia ni...mudah2an bisa bersama-sama melihatnya di syurga... insya-Allah...

sinar_islami said...

me to saffa::

^-^ subhanallah..

me to kak lyanna-

Hidup ni ibarat kain, ada warna yang mencorakkan... Yang Pasti lakaran dan kombinasi warna itu sudah Allah tetapkan. Segala yang berlaku 4 sure ada hikmahnya kan.. Reaksi kita menghadapi warna-warni kehidupan itulah yang perlu disandarkan padaNya..Sabar,redha dan terus redha..

(^-~)jom kita g turki sama2..
holand..hehe nanti2 la..

me to syahr-
penangan jakarta belum habis lagi ya..^-^
insyaAllah ada rezeki kita pergi yuk..
kalau tidak didunia di syurga menanti..Moga Syurga destinasi perkumpulan kita semua..ameen..

MuNsYi^SaMa said...

I don't really like flowers, maybe its because I am a man. But after reading this post, i think I've fall in love with this flower, tulip. such a beautiful flower, hope to see it in real life. Subhanallah.

thanks for the knowledge about the origins of tulips and stuff. And how you relate tulip to our life was nice.

maybe after this, the 'bunga bkan sekuntum' phrase should add tulip, "bunga tulip bkan sekuntum" :)

sinar_islami said...

You are welcome MusYi..

Alhamdulillah..
It's good to hear that..
actually nature give us the meaning of lfe,
peaceful thing to be seen, to be heard..
even the sound of the bees can teach us how to appreciate life in a grateful way.. ^-^

mmm..I'm just a slave asking His blessing all da time..

Thanks to Him for all His blessing
Thanks to Him for everything
Thanks to Him for the sky so blue,
Thanks to Him for the flowers,too. ~The Tulip~

You have to luv it munsyi..
perhaps you mum do luv it.. ^-^ and nice phrase u make..
tulip's lover will be so excited hearing that..

Anonymous said...

sy pn ske sgt tulip..
tp kat m'sia xde...
subahanaallah..mmg cantik..
yg ssh dicari itu org yang kejar...

sinar_islami said...

=) betul anony...
sinar stuju dgn kamu