BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

Saturday, February 13, 2010

Sinai Explorer 2010 Part 1

Apa khabar semua? Sinar harap pembaca semua sihat dan dipelihara Allah selalu. Maaf kepada mereka yang ternanti-nanti perkhabaran diri ini. Sungguh walaupun cuti, banyak tanggungjawab yang harus dilunaskan. Rindu sungguh Sinar pada laman ini.

Sudah tiga tahun berlalu, cuti musim sejuk yang keempat bertandang pula. Kalau dulu;

Tahun 1 menghabiskan cuti di Kaherah, merawat jiwa::
Tahun 2 ke Bahriya, padang pasir dan batuan pelbagai mencetus bicara::
Tahun 3 ke Jordan dan Syria, merungkai persoalan yang ada ::
Tahun 4 berpatah semula ke bumi Mesir menjelajah Semenanjung Sinai pula.



Mungkin ada yang hairan tapi itulah kenyataan. Sinar belum pernah ke Sinai dan Alhamdulillah walaupun tidak pernah menjejakkan kaki ke sana, telah dijemput menjadi tenaga pelaksana. Terima kasih atas kepercayaan kalian. Menjadi Orang Kaya dalam ‘team Sinai Explorer 2010’ telah menjadikan Sinar seorang yang garang dalam mengawal status kewangan. Hehe..maaf ye kawan-kawan. Siap yang ada adik peserta berkata, “Ingatkan Kak Sha ni garang”. Belum kenal belum tahu. Maka apa komen antunna bila dah tiga hari berehlah bersama. Garang lagi tak?

Alhamdulillah kembara diri ke semenanjung Sinai berlalu sudah. Bukan sekadar berjalan-jalan sebagai peserta, akan tetapi sebagai mereka yang menguruskan aktiviti rehlah sememangnya berhadapan dengan pelbagai rintangan dan cubaan. Pelbagai perkara boleh berlaku tanpa dijangka. Pertamanya bersyukur kepada Allah dikurniakan ‘team’ yang sangat sabar dan sentiasa bertungkus-lumus menjayakan program. Selaku salah satu tenaga pelaksana, terasa kesulitan itu hanya dapat kita hadapi bila ada kesatuan bersama. Tak kira waktu, tak kira tempat, apa yang penting kita perlu tajdid (perbaharui) niat. InsyaAllah bantuan Allah bersama orang yang sabar.


Panjang pula berceloteh. Sememangnya Sinar sangat gembira. Terima kasih semua. Ingatlah setiap ujian dan cabaran itu tanda Allah sayang dan InsyaAllah bakal mematangkan kita. Mari kita kenal Sinai dan kawasan sekitarnya sambil jalan-jalan menambah iman

Semenanjung Sinai, destinasi kami

Semenanjung Sinai atau Sinai merupakan satu semenanjung berbentuk segitiga yang terletak di antara Laut Mediterranean (ke utara) dan Laut Merah (ke selatan), yang terletak di Mesir. Ia mempunyai keluasan sebanyak 60,000 kilometer persegi. Dataran ini menyingkap pelbagai peristiwa sejarah para rasul seperti peristiwa perjalanan Nabi Ibrahim ke Syam, Nabi Musa berbicara dengan Allah di Lembah Suci Sinai. Di samping itu juga terdapat makam Nabi Harun dan makam Nabi Salleh. Hampir seluruh kawasan semenanjung Sinai ini merupakan kawasan padang pasir dan gunung-ganang berbatuan. Namun, batuan bukan sebarang batuan. Kawasan ini tetap menerima kunjungan tanpa henti kerana sejarah yang dimiliki.

Seawal 6.30 pagi kami berkumpul di Dewan Malaysia Abbasiyah Kaherah untuk sesi taklimat bersama jawatankuasa pelaksana dan taklimat keselamatan oleh musyrif. Rehlah kami kali ini dirasmikan oleh Saudara Muhammad Husaini Bin Salleh, selaku Presiden PERUBATAN 2010/2011. Kira-kira pada pukul 8.30 pagi kami memulakan perjalanan yang disertai oleh 84 peserta, 7 ajk pelaksana dan ditemani oleh 4 musyrif yang berwibawa dengan menaiki 2 bas yang ditempah khas untuk rehlah ini.

Bar Lev Line dan Nuktah Hasinah

Kira-kira jam 10.30 kami berhenti berehat di salah sebuah kedai (ala-ala R&R) untuk menghirup udara segar. Kemudian perjalanan diteruskan untuk ke Bar Lev Line. Namun kami tidak berjaya turun ke kawasan yang dituju diatas sebab ketenteraan dan keselamatan.



.:Abang-abang musyrif yang berdedikasi:.

Bar Lev line merupakan rantaian kubu 160 meter panjang yang dibina oleh Israel sepanjang terusan suez selepas menawan semenanjung sinai dalam Six Day War (Perang Arab-Israel 1967) iaitu peperangan antara Israel dan negara Arab (Mesir, Jordan dan Syria). Kubu ini dibina dari dinding-dinding pasir yang disokong oleh dinding konkrit. Disebalik tembok itu israel menempatkan barisan pertahanan mereka yang paling kuat dan canggih. Mereka membina 35 titik pertahanan dengan setiap satunya terdiri daripada 26 kubu yang lengkap dengan heavy machinegun, 24 tempat perlindungan, 6 penembak mortar, 4 bunker penembak anti pesawat dan 3 anti kereta tebal serta setiap titik pertahanan tersebut dikelilingi kira-kira 15 lilitan kawat berduri dan periuk api. Kemudian bas menuju ke Nuktah Hasinah yang juga merupakan salah satu rantaian kubu israel. Dapatlah kami melihat kubu yang ada.


.:Pemandu bas beraksi di salah sebuah pintu kubu:.

.:Di bawah timbunan batu itu ada bilik-bilik operasi ketenteraan:.

.:Terjemahan Taurat yang didapati tersimpan di dalam kubu:.

.:Antara senjata yang ditemui:.

.:Kubu oh kubu akhirnya tumpas jua:.

Namun akhirnya Mesir berjaya mendapatkan semula kawasan ini dalam Perang Yom Kappur atau lebih dikenali sebagai Perang Oktober (Harb Sitta Oktober) di Mesir pada Oktober 1973. israel kelihatan gah dengan peralatan perang yang dimiliki namun ilham daripada Allah, air mampu menghancurkan kubu yang dianggap pelindung Israel itu. Sungguh Allah itu Maha Besar dan Mengetahui Segala sesuatu.

Uyun Musa

Uyun Musa merupakan tempat persinggahan Nabi Musa untuk bersuci yang terletak di antara Terusan Suez dan Gunung Thursina. Sejarah mengatakan ada 12 buah telaga semuanya. Namun sekarang hanya tinggal lapan buah telaga sahaja yang ditemui. Kami pula hanya sempat melihat 2 buah telaga sahaja. 12 telaga itu menunjukkan bahawa pengikut Nabi Musa terbahagi kepada 12 kaum. Firman Allah:

“Dan ingatlah ketika Musa memohon air untuk kaumnya lalu kami berfirman:”Pukullah batu itu dengan tongkatmu.”Lalu memancarlah daripadanya 12 mata air. Sungguh tiap-tiap suku telah mengetahui tempat minumnya masing-masing. Makan dan minumlah rezeki yang diberikan oleh Allah dan janganlah kamu berkeliaran di muka bumi dengan berbuat kerosakan.”

(Al-baqarah:60)


Syukur pada Allah kerana diri ini dapat menjejaki uyun (mata air) ini. Terasa dekat dengan Nabi Musa. Tiada ujian yang lebih berat untuk manusia melainkan ujian Allah pada para nabi. Nabi Musa merupakan anak kepada Imran dan Yukabad Binti Qahat. Waktu kelahirannya sahaja sudah cemas kerana Firaun menguatkuasakan undang-undang supaya bayi lelaki yang dilahirkan terus dibunuh. Namun kuasa Allah mengatasi segalanya. Dialirkan Musa di Sungai Nil. Sayang bertamu dihati Asiah. Musa pun membesar menegakkan kebenaran di istana yang penuh kehinaan.
Apabila dewasa, Nabi Musa sangat disayangi oleh Asiah, isteri Firaun tapi sangat dibenci oleh Firaun sendiri. Mana tidaknya, firaun terasa dicabar. Sememangnya Firaun sendiri sudah tahu, ada yang lebih berkuasa daripada dirinya. Namun apabila ego mengatasi segalanya, yang benar itu terasa gelap. Justeru kita manusia hendaklah mengambil iktibar agar, yang benar itu kita tegakkan, yang bathil itu kita tinggalkan dan kita hapuskan.

Hotel Morgenland, tempat beradu


Selesai di Uyun Musa, perjalanan diteruskan ke tempat penginapan. Hotel Morgenland menjadi pilihan untuk berehat seketika sebelum kami memerah tenaga pada lewat malam untuk mendaki Gunung Thursina. Apa kisah disebalik gunung ini, nantikan sambungan part 2 Sinai Explorer ini.

8 comments:

Iman Aisyah said...

Salam..
best2..percutian bermanfaat.
kak sha tegas dalam kelembutan:)

sinar_islami said...

Alhamdulillah...
seronok sangat cuti ni...
tambahan pula dapat berjalan dengan kawan-kawan sebatch...
dan dapat kenal adik-adik baru yang bertambah ibarat tumbuhnya cendawan...
hehe...sha tegas dalam kelembutan ya..Ameen..
ada ada aje akak ni...
Moga didikan yang terbaik Allah beri pada kita

lyannayahya said...

A walk to Sinai seeking for the Highest.

maksud yag mendalam daripada tema tu kan sha.

seronok jalan2 ngan sha serta kwn2 yg lain.menempuh suka duka bersama,menghayati alam[esp kat kubu]

harap jaulah kali ni berbekas dalam hidup.

saza s said...

alhamdulillah,seronok dengar perkongsian

ni yg tak sabar-sabar nak melangkah ke sinai juga ni

doakan ana ya kak sinar

sinar_islami said...

me to lyanna yahya:

Tu la kak yana..
terkesan sungguh dengan tema jaulah kita ni..
moga membekas dalam hati ni sampai akhir hayat..
memang tak leh lupa memori bersama antunna..
pasal kat kubu nanti ana upload..kasi sedih skit..hehe

sinar_islami said...

Alhamdulillah..
moga kembara saza beroleh petunjuk yang menyuburkan iman..
tapi kena jadi penyabar untuk ke sinai (^_^)
nanti sharing la..
kalau ada sejarah sinai yang ana tak cerita, boleh kita kongsi..

Adam Lee said...

kalau zaman nabi Musa dilaksanakan undang2 bunuh bayi lelaki, kenapa tidak di bunuh nabi Harun?

sinar_islami said...

Itu juga menjadi tanda tanya saya.
Sungguh saya pun tidak tahu.
Dikatakan Nabi Harun lahir 3 tahun sebelum Nabi Musa.
Cuba apa yang terfikir, adakah undang2 yang dilakukan firaun untuk membunuh anak lelaki dikeluarkan pada tahun musa dilahirkan..Wallahu'alam
Siapa yang tahu harap khabarkan ya.