BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

Sunday, February 14, 2010

Sinai Explorer 2010 Part 2

Hari Kedua 10 Februari 2010

Suasana Semenanjung Sinai masih sunyi ditelan pekatnya malam, sungguh nyaman untuk beradu tetapi hanya sempat melelapkan mata sejam dengan selena-lenanya. Alhamdulillah tidurku berkualiti, menjana tenaga untuk mendaki. Pukul 11.30 malam (9 februari) kami diminta berkumpul. Namun ditukar semula kepada 11.45 malam ekoran bas akan akan bertolak ke kaki gunung hanya pada pukul 12.30 malam (10 februari). Namun seperti biasa, masa teranjak hinggalah pukul 1.00 pagi baru bergerak ke kawasan yang ingin dituju.

Bangun... Adik-adik bangun...

Malam masih muda...

Menunggu...

Bersemangat!!!

Melihat adik-adik yang bersemangat untuk mendaki, termotivasi juga diri ini. Hati ini sememangnya teruja untuk mendaki dan menawan Gunung Thursina atau Jabal Musa. Pesanan rakan-rakan, agar hati sentiasa dibasahi dengan zikrullah tersemat di minda. Detikan hati yang tidak baik, lebih baik dicampak jauh sebelum pendakian bermula. Justeru takbir, tahmid dan tahlil meniti dibibir, menemani setiap langkah mengharungi gelapnya malam. Bertemankan lampu suluh dan teman-teman yang lain, seakan ada daya tolak untuk meneruskan perjalanan walaupun terasa penat yang bersangatan. Batu yang kupijak inilah yang menjadi pijakan Nabi Musa ketika mencari sinar islami.

Tahukah kalian Gunung Thursina atau Jabal Musa ini setinggi 2280 meter dari paras laut. Walaupun kelihatan rendah berbanding Gunung Kinabalu, hakikatnya ia tetap mencabar apatah lagi kesejukan yang membeku. Dan di sinilah Nabi Musa bermunajat kepada Allah Taala selama 40 hari sepertimana yang termaktub dalam Al-Quran dalam Surah Al-A’raf ayat 143 hingga 147. Kita sama-sama membongkar kisah dalam lembaran suci Al-Quran itu.

Jabal Musa ; Menuju Puncak, Gemilang Cahaya

Lebih kurang 3 jam perjalanan, akhirnya kami sampai di puncak. Sejuk tak terkata menyebabkan bathoniyah (selimut tebal) kami sewa. Itupun tidak dapat menghangatkan tubuh yang mengigil kesejukan. Hebat sungguh penangan di atas bukit ini. Tapi udara yang dihirup cukup aman dan segar sekali. Subhanallah, wal hamdulillah wa lailahaillallah wallahuakbar. Kepenatan di atas bukit dibalas dengan zikir. Bersyukur diberi khudrat hingga ke puncak.


Alhamdulillah...Selamat sampai


Kami menunggu sehingga masuk waktu subuh dan seterusnya menanti matahari terbit yang dikatakan cukup indah dilihat dari puncak.

Sememangnya penanti itu sangat menakjubkan, melihat matahari terbit secara berfasa, dari cahaya merah muncul hingga ke bulatan matahari terbentuk sepenuhnya. Subhanallah memang penciptaan Allah itu Maha Indah. Tiada tandingan.



Kedengaran Nama-nama Allah dinasyidkan...


Selesai melihat matahari terbit, peserta berkumpul untuk sesi tazkirah yang bertajuk “ A walk to Sinai seeking for the Highest.” Sinar diberi taklifan untuk menyampaikan tazkirah di pagi hari tersebut. Jika diteliti ‘The Highest’ itu ada terselit makna yang cukup besar. Kita bukan sekadar jalan-jalan, tapi kita berjalan mencari Allah Yang Maha Berkuasa, Yang Maha Tinggi. Jejak Sinai bukan sebarang jejak. Jejak kita mencari redha Illahi. Jika tidak diselaraskan niat untuk beribadah kepada Allah, maka sia-sialah pendakian 2280 meter ini. Setiap perbuatan mestilah kerana Allah, setiap percakapan mestilah kerana Allah, setiap deruan nafas mestilah kerana Allah. Barulah akan dimuliakan disisi Allah Taala. Tidakkah itu yang kita semua inginkan? Di mana pun bumi kita pijak Allah itu sangat dekat. Di puncak inilah kita manfaatkan peluang bermunajat dan berdoa kepada Allah seperti mana yang dilakukan oleh Nabi Musa dalam kembara mencari redha Allah.

“Dan apabila hamba-hambaku bertanya kepadamu tentang Aku, maka jawablah bahawasanya Aku adalah dekat. Aku makbulkan permohonan orang yang berdoa apabila ia memohon kepada-Ku, maka hendaklah mereka itu memenuhi (segala perintah)-Ku dan hendaklah mereka beriman kepada-Ku agar mereka selalu dalam kebenaran”

(Al-Baqarah : 186)

.:Seeking for The Highest:.

Salam Perjuangan daripada kami peserta Sinai Explorer 2010


Sungguh, pagi itu benar-benar meniup nafas baru dalam diri. Berbekalkan ayat Al-Quran yang Sinar bacakan dan kongsikan itu dan memandangkan ayat itu ayat kegemaran Sinar juga, moga kita benar-benar merasai pengawasan Allah. Moga Allah terus dan terus memberi hidayah dan petunjuk untuk menyuluh kehidupan ini. Seterusnya sesi taklimat bersama timbalan pengarah program, saudari Ramisah Aini pula mengambil alih tentatif sebelum kami semua menuruni Jabal Musa.



Saint Catherine’s Monestary


Setelah hampir dua jam setengah, kami berjaya turun ke kaki gunung dan berehat sebentar di kawasan batu bertentangan dengan Saint Catherine’s Monastery sementara menunggu sebahagian peserta yang masih belum tiba.




Saint Catherine’s Monastery dibina oleh Maharaja Justinian (527-565) pada zaman Byzantine. Selepas sedikit sesi taklimat berkaitan dengan biara ini, kebanyakan peserta mula bergerak memasuki biara tersebut. Didalamnya terdapat ‘The Burning Bush’ iaitu pohon hijau yang seakan-akan tergantung yang dipercayai bercahaya apabila wahyu diturunkan kepada nabi Musa satu ketika dahulu. Bagi penganut kristian Jabal Musa merupakan salah satu gunung suci mereka dan menjadi tempat ziarah yang sangat dihormati kerana kewujudan Burning Bush dan biara St. Cathriene ini. Apa yang menarik, di dalam biara ini terdapat masjid yang dibina ketika zaman Fatimiyyah. Namun hari ini Saint Catherine’s Monastery ini menjadi milik Kristian. Justeru pengaruh Kristian yang kuat di dalam biara ini menjadi tarikan ramai pelancong beragama kristian.


Lembu Samiri

Setelah puas melawat biara tersebut kami bergerak ke bas untuk pulang ke hotel terlebih dahulu. Kira-kira pukul 12.00 tengah hari kami chek out dan menuju ke kawasan Lembu Samiri yang terletak di lereng bukit tidak jauh dari Jabal Musa. Batu tersebut kelihatan seperti seekor lembu. Ada pendapat mengatakan patung Lembu Samiri ini diukir oleh Samiri ( seorang Bani Israel dari suku kaum Assamirah) selepas patung ciptaannya yang pertama yang dibuat daripada emas dihancurkan. Dalam pendapat lain pula dikatakan pancaran cahaya dari patung lembu emas itu yang membentuk ukiran di lereng bukit ini. Wallahu’alam.



Menurut sejarah, ukiran Lembu Samiri ini bersangkut paut dengan Lembu Samiri yang pernah disembah oleh kaum Nabi Musa ketika sepeninggalan baginda untuk bermunajat di Jabal Musa selama 40 hari. Sepeninggalan Nabi Musa, Nabi Harun diberikan kepercayaan untuk mengawasi dan memimpin penduduk Bani Israel daripada melakukan kemungkaran. Bagaimanapun sepanjang pemergian Nabi Musa, ujian ini berlaku. Sebilangan mereka menyekutukan Alllah dan menyembah anak lembu yang diperbuat dari emas oleh Samiri. Sudah tentu sekembalinya Nabi Musa dari munajatnya, baginda cukup terkejut dan terkilan di atas apa yang berlaku. Maka termaktublah kisah ini di dalam Surah Taha ayat 83-91.

Makam Nabi Harun A.S



Sambungan daripada Surah taha ini iaitu ayat 91- 98 merupakan teguran Nabi Musa kepada Nabi Harun di atas amanah yang diberikan untuk menangkis sebarang kekufuran sewaktu peninggalannya dan terkandung juga perbualan Nabi Musa dengan Samiri dan balasan di atas kekufurannya itu. Nabi Harun merupakan rasul yang ke-16 selepas Nabi Musa dan baginda merupakan abang kepada Nabi Musa (dilahirkan 3 tahun sebelum Nabi Musa). Nama penuhnya ialah Harun Bin Imran Bin Qahits bin Lawi Bin Yaakub Bin Ishak Bin Ibrahim. Makam Nabi Harun terletak berhampiran dengan kawasan Lembu Samiri. Namun kami hanya melihat dari jauh memandangkan kesuntukan masa.

Makam Nabi Salleh A.S

Perjalanan diteruskan ke makam Nabi Salleh. Nabi Salleh diutuskan kepada kaum Thamud. Selepas Kaum ‘Ad dimusnahkan, kaum Thamud pula menguasai. Hanya sebilangan kecil dari kaum baginda yang beriman. Manakala mereka yang tidak beriman meminta bukti kenabian. Lantas Allah memberi mukjizat kepada Nabi Salleh A.S dengan mengeluarkan seekor unta betina dari sebalik sebuah batu besar. Nabi salleh sudah berpesan agar unta betina itu tidak diganggu apatah lagi dibunuh. Sekiranya peristiwa ini berlaku, bala besar akan menimpa mereka yang ingkar. Namun masih ada yang tidak percaya akan nubuwwah dan risalah yang Nabi salleh bawa. Maka pembunuhan unta diketuai oleh 2 orang pemuda iaitu Mushadda’ Bin Muharrij dan Gudar Bin Salif. Akhirnya azab Allah menimpa kaum Thamud.


Justeru kisah ini membangkitkan kesedaran bahawa keingkaran sekelompok manusia mampu mengundang binasa kepada masyarakat seluruhnya. Realiti hari ni boleh kita kaitkan memandangkan maksiat kian berleluasa. Adakah kita mahu Allah membinasakan kita kerana dosa orang lain. Seharusnya kita buka mata dan sebarkan seruan Islam dan tidak lagi selesa dengan status masing-masing. Biarlah sama-sama kembali kepada Allah dengan Redha-Nya.

Dahab ; Merehatkan jasmani, mendidik rohani

Sebaik sahaja menziarah makan Nabi Salleh, kami menuju ke Dahab, kawasan pandai yang sangat cantik dan menenangkan. Pelbagai aktiviti boleh dilakukan. Antara aktviti yang menarik ialah scuba diving, snorkeling, menunggang kuda dan quad bike.

Sebelum menerokai Dahab, kami terlebih dahulu berehat di hotel melepaskan lelah. Disebabkan masalah teknikal rombongan ini dipecahkan kepada dua hotel, iaitu sebahagian peserta ditempatkan di Hotel Jowhara dan Hotel Merama. Hotel Octopus yang ditempah terpaksa kami lupakan seketika walaupun kemudahannya lebih menarik dan selesa. Sinar menginap di Hotel Jowhara bersama Raf, Aqish, Rem, Jlah serta 2 musyrif dan 43 peserta yang lain. Agak kelam-kabut juga menguruskan hotel ini. Alhamdulillah segalanya dapat dikawal. Jazakallah pada yang terlibat untuk mengurus masalah-masalah yang timbul. Hidup ini penuh dengan kejutan dan kita merancang, Allah juga menentukan.



Sebaik sahaja Isyak, kami AJK yang Allah izin terdiri daripada gen6 kesemuanya dan 3 teman dari Jordan berpakat untuk menikmati malam di Dahab dengan acara ‘Hunting for food’ dan shopping. Acara pertama iaitu makan kami nikmati sepuasnya. Sementara menunggu juadah tiba, seperti biasa perbualan mengisi masa. Terasa hangatnya ukhwah ketika itu apabila masing-masing mula berbicara. Alhamdulillah malam ini terisi dengan memori yang tidak akan Sinar lupakan. Moga kita turut dikumpulkan di Syurga kelak. Bersambung.

9 comments:

Dr Amad said...

Cuti+Terisi= Tahniah

" Kewajiban yang kita ada melebihi waktu yang kita miliki"

Khazinatul_Asrar said...

MashaALlah. pengisian cuti yang amat bagus. Jeles ana tengok gmbr2 tu. Huhu. Semoga Allah kabulkan do'a untuk ke sana lagi :)

Alhamdulillah, selamat pergi dan pulang ^_^

sinar_islami said...

me to Dr Amad::

Alhamdulillah...
Allah juga yang beri peluang dan nikmat sihat untuk menjelajah...

me to Khazinatul Asrar::

Ukhtie jangan la jeles..
pi booking tiket tu (^_^)
mai la sini..
InsyaAllah Allah mudahkan anti menjelajah bumi nabi..
kalau ana..ana nak pi jordan sekali lagi..tak puas hirup udara nyaman di sana..

halawatul iman said...

subhanallah...
seronok kan...
perkongsian yang menarik sya..

time belajar lah boleh rasa mcm nie...
proses pembelajaran yang tersusun..

bila dah mula kerja,pasti susah dah nak kembara ke mana-mana..
sama-sama kita gunakan masa belajar sekarang ni semaksima mungkin..
insyaAllah..

sinar_islami said...

me to halawatul iman::

Betul kak..
Ana rasa lepas ni mesti terkenangkan memori sewaktu menjadi pelajar..
tenaga pun banyak, tanggungjawab pun masih sedikit..
namun apa-apa pun kita maksimakan masa untuk berubudiyah..
itu yang penting
setiap sesuatu relatekan dengan Allah..

haway mutasawwil said...

best2.rase nk terbang sane.

saza s said...

nampaknya sudah jumpa tourist guide yang berpengalaman untuk menjadi musyrif lain kali

hehe

insyaAllah,perkongsian yang menunjukkan jalan...

doakan kami ke sinai malam ini

afeefah sza said...

mashallah..nt diberi peluang untuk melihat tempat2 bersejarah.. sangat jeles..huuu (bila la ana dapat ke sana)

sinar_islami said...

me to haway mutasawwil::

jemput la terbang ke sini...
pastikan bersayap ye =)

me to saza s ::

ikhwah ramai je yang 'expert'
lagi hebat kalau jadi tourist guide...
InsyaAllah moga selamat pergi dan pulang...
selalulah tajdid niat..

me to afeefah sza::

hehe..tak yah la jeles..
mai sini, ana bawa pi jalan-jalan